המאבק במחירי הצהרונים: אולי מגיעה לכם הנחה על הצהרון?

צילום המחשה

צילום המחשה

ירון לוי מבת ים הוא פעיל חברתי ופוליטי דומיננטי הנאבק בחודשים האחרונים במחירם הגבוה של הצהרונים. קבוצת הפייסבוק "מחאת מחירי הצהרונים והקייטנות" בה הוא בין היתר פעיל מונה כיום מעל 25,000 חברים. במהלך פעילותו הוא גילה כי תושבי בת ים נהנו בשנה שעברה מהנחות על הצהרונים בשווי 2 מיליון שקלים – כך לטענת העירייה – אך עדיין כל נושא ההנחות מוצנע באתר של החברה העירונית לתרבות ומי שלא שמע על כך לא יוכל אפילו לבדוק את זכאותו. לטענת העירייה, רק 30-40 אחוז מההורים משלמים את התעריף המלא.

"הרצון להשתתף במאבק הזה נולד מתוך זה שאני אבא לשני ילדים קטנים שהולכים לצהרון. אני משלם לא מעט כסף, 930 שקל עבור כל ילד, סך הכול 1,860 שקל בחודש. וזה לא כולל 3,722 שקל עבור שני הגנים. זה פשוט לא הגיוני". בעקבות פנייתו של לוי אל חברת הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד), היא קיימה בכנסת שני דיונים בנושא פיקוח הצהרונים ומחיריהם. ח"כ אלהרר אף פנתה בנושא אל עיריית בת ים, ובמכתב תשובה מפורט שהעבירה לה העירייה נטען כי מחירי הצהרונים בעיר הם נמוכים ביחס לערי הסביבה – 930 שקלים בבת ים, 1,100 שקלים בת"א, 980 שקלים בחולון וכיוצ"ב.

עוד נטען במכתב התשובה, כי תושבים רבים בבת ים נהנים מסבסוד והנחות מטעם משרד הכלכלה ומטעם החברה העירונית לתרבות בבת ים. לפי העירייה, בשנה שעברה שווי ההנחות הגיע לכדי 2 מיליון שקלים: 70% מילדי צהרוני הגנים קיבלו הנחה ממוצעת של 190 שקלים בחודש, ו-60% מילדי צהרוני בתי הספר קיבלו הנחה ממוצעת של 160 שקלים בחודש.

"אני לא שמעתי מעולם על ההנחות האלו וגם לא הורים ששאלתי אותם, וזה לא מעט הורים. אני בתור הורה רוצה לדעת מהם הקריטריונים להנחות. יכול להיות שלא מגיע לי, אבל בואו נבדוק לפחות", אומר לוי.

בבדיקה שערכנו באתר האינטרנט של החברה העירונית לתרבות פנאי וספורט בת ים, גילינו שנושא ההנחות מוצנע באתר. כדי להגיע אליו יש ללחוץ על הקישור בעל השם הלא ברור "קישורים רלוונטיים". "מדוע לא להנגיש את זה לציבור? מדוע לא לכתוב 'לבדיקת זכאות'? ההורים לא יודעים בכלל שאולי מגיעה להם הנחה. העירייה מפרסמת כל כך הרבה דברים בתקשורת, למה לא את זה? זה דבר חשוב", תוהה לוי.

מחיר הצהרונים יירד לדעתך בבת ים?

"כרגע אין הידברות עם העירייה, יש 150 הורים בעיר שחתמו על עצומה בנושא. בחלק מהערים בדקו את הנושא ואפילו הזילו את מחיר הצהרונים, בבת ים אין תגובה בינתיים".

"מאוד מאכזב לשמוע שמחירי הצהרונים יורדים בערים אחרות ופה לא", אומרת לנו לימור, אם לשניים מבת ים. "הכל נורא יקר. אני מעולם לא שמעתי על סבסוד של הצהרונים, אין לי מושג מה הקריטריונים לזה. שאלתי גם חברות שלי ולא היה להן מושג וחבל. אם סוף סוף מגיע לנו משהו – תנו לנו אותו".

ב-3 באוקטובר הציגה ועדת ביקורת המדינה את מסקנותיה בנושא, וקבעה שהתשלום הראלי לצהרונים צריך לעמוד על כ-650 שקל בחודש. "זהו פער ענק ממה שאנחנו משלמים כיום, כמעט 300 שקל", מסכם לוי, "על עיריית בת ים להראות שהיא מתחשבת בתושבים ולהנגיש את ההנחות שמגיעות לנו מטעם משרד הכלכלה כי יש אנשים שקשה להם".

ירון לוי | צילום: אלעד גוטמן

ירון לוי | צילום: אלעד גוטמן

פורסם על ידי