האוכל לא היה חם מספיק – ילדי צהרון אכלו כריך עם חומוס

תמונת המחשה | צילום שאטרסטוק

תמונת המחשה | צילום שאטרסטוק

במקום ארוחת צהריים חמה – כריכים עם חומוס. זה מה שאכלו בתחילת השבוע ילדי הצהרון הפועל בגן טרום-טרום חובה "סיפון האנייה" ברחוב נורדאו בבת ים, לזעמם של הוריהם.

שרית, אם לילדה בגן וחברה בוועד ההורים, מספרת כי ביום ראשון (26 בנובמבר) בתה חזרה מהצהרון רעבה מאוד. בדיקה שערכה שרית העלתה כי ארוחת הצהריים הגיעה לצהרון באותו יום בטמפרטורה של 44 מעלות כאשר על פי הנחיות החברה לתרבות פנאי וספורט שמפעילה את הצהרון, האוכל אמור להיות בטמפרטורה של 50 מעלות. מסתבר כי צוות הצהרון מחזיק ברשותו מד טמפרטורה לצורך בדיקת ארוחת הצהריים, וכאשר הבדיקה העלתה כי האוכל אינו חם דיו בהתאם להנחיות ניתנה הוראה לצוות לא לתת אותו לילדים. במקום זה כאמור הם קיבלו השבוע כריכים עם חומוס.

"איך שהגענו הביתה הבת שלי אכלה שתי צלחות מלאות, היא הייתה פשוט רעבה", אומרת שרית, "מדוע לא עדכנו אותנו ההורים? המינימום הוא ליצור קשר עם ההורים ולהשאיר לנו את ההחלטה האם להוציא את הילד מוקדם מהגן כדי שיאכל ארוחה חמה. הורים לא צריכים להגיע בשעה 17:00 לגן ואז לגלות שהילדים שלהם לא אכלו. אף פעם לא קרה שהבת שלי הגיעה רעבה כל כך מהגן".

גם סיוון, אם לילד בגן, קיבלה ילד רעב מהרגיל: "זו רשלנות והתנהלות כושלת", היא אומרת. "רכזת הצהרונים החליטה שבגלל הכריכים אין צורך באוכל חם. הילדים חיו תשע שעות על כריכים וביסקוויטים ואני בתור הורה צריכה לדעת כאלו דברים. הילד שלי בן 3 אכל כמו אדם מבוגר פתיתים ושניצל, הוא היה רעב".

בדיקה שערכנו העלתה כי ארוחת הצהריים מסופקת בכל יום לגנים כבר במהלך שעות הבוקר על ידי חברת הקייטרינג "מבושלת". האוכל מגיע ארוז בחמגשיות ענק ובמיכלים, ונשמר בקרטונים עד השעה 14:00 בצהריים. אשת צוות צהרון ותיקה בבת ים סיפרה: "אכן יש מד טמפרטורה שאנו בודקות עמו את האוכל, זה נוהל שהחל בשנה שעברה. אנחנו מתבקשות להכניס את מד החום למרכז מארז האוכל לפני שהוא מוגש לילדים. גם קיבלנו טבלה שצריך למלא באופן יומי. האמת, בדרך כלל האוכל מגיע רותח, אפילו לא פושר, אז אני לא יודעת עד כמה הבדיקה הזאת נדרשת".

באנר-לכתבה-סוסייטי

מנהלת המחלקה לגיל הרך בחברה העירונית, ענת סגל, מסבירה: "כשיש בעיה עם האוכל, אנו פונים ישירות אל חברת המזון ולהנהלת החברה העירונית. בשנים קודמות ביצענו ביקורים ובדיקות בצהרונים כמו בדיקות מעבדה למזון. בכל צהרון בעיר נערכת בדיקה כזו שלוש פעמים בשנה ומהבדיקות האלה למדנו כמה משמעותית היא בדיקת הטמפרטורה של המזון ואותה אימצנו. צוות הצהרון מבצע אותה,  והחלטנו שמדד זה יקבע עבורנו אם להגיש או לא להגיש את ארוחת הצהריים. זוהי לחלוטין יוזמה שלנו, והבדיקה נערכת באמצעות מד חום פשוט ואמין. את הטמפרטורה קבענו לאחר התייעצות עם מעבדות, וזמן הבדיקה הוא סמוך לאכילה על פי הוראה של משרד הבריאות, כך שאם יש ליקויים אין באמת זמן לתקן אותם".

לדברי סגל, ביום ראשון רכזת הצהרונים סמדר קיבלה הודעה על טמפרטורת האוכל וביקשה שהספק ישלח אוכל חלופי, אבל בגלל שזה היה אמור לקחת זמן רב הוחלט שמזון שאינו דורש בדיקה כמו לחם יינתן לילדים, והם אכלו כריכים עם חומוס וירקות".

מדוע לא לדווח להורים?

"קשה לנו און-ליין להתייעץ עם 30 הורים והאספקה נורא התעכבה. אולי זו הייתה החלטה שגויה לתת כריכים, אבל לא רצינו להשאיר ילדים רעבים. זה היה פתרון של כאן ועכשיו".

וכיצד תדאגו שזה לא יקרה שוב?

"חברת הקייטרינג מצאה פתרון שאנחנו מקווים שיהיה יעיל ושהמקרה לא ישנה".

תגובות 

מהחברה העירונית נמסר: "מבחינתנו הצוות פעל כשורה ולא נתן לילדים לאכול מהמיכלים כשהטמפרטורה הייתה לא תקינה. הצוות דיווח באופן מיידי לרכזת, ומצד שני דאג שהילדים לא יישארו רעבים וסופק כריך עם חומוס וירקות. ספק המזון יוסיף לכל טרמופורט שקיות שומרות חום על מנת למנוע מצבים של ירידת הטמפרטורה במיכלים. נמשיך לבדוק ולעקוב".

תגובת מבושלת: "ראשית נדגיש כי אנו רואים בילדי בת ים ושאר ילדי ישראל כילדינו. אנו מתייחסים לנושא ברצינות מרבית ומזמינים את הורי ילדי הצהרונים של העיר ונציגי התקשורת המקומית לסיור במטבחי מבושלת לטובת העמקת הקשר, הבנת האתגר וטעימות מהמזון המוגש לילדיהם. לעניין הפנייה: נושא איבוד הטמפרטורות תוך כדי שינוע הספקת המזון מהווה בעיה רוחבית לכל ספקי המזון בארץ. בנוגע לילדי בת ים, חברת מבושלת צמצמה את זמני אספקת המזון ואת שינועם באופן מקסימלי ככל שניתן. באחרונה רכשה מבושלת גופי חימום מיוחדים למתקני אחסון המזון בטרם הגשתם. החל מיום ראשון הקרוב יוכנסו גופי החימום לשימוש".

פורסם על ידי