אסתר פרון: אני לא מוותרת על אף ילד

אסתר פרון | צילום: טלי בנדו לאופר

אסתר פרון | צילום: טלי בנדו לאופר

שני הילדים שלה, שי ושירה, הם בוגרי מערכת החינוך בבת ים. שי הוא גם שר החינוך לשעבר. פלא שחברת המועצה אסתר פרון נמצאת באקלים החינוכי של בת ים כמעט 30 שנה? גם כשעמדה בראשות ועדות כמו כספים, מכרזים, סעד ועוד, היא תמיד הייתה קשורה לעשייה החינוכית בעיר. ראיון מיוחד לכבוד 1 בספטמבר

 

אסתר, אחרי כל כך הרבה שנים בתחום, פתיחת שנת לימודים זה עדיין דבר מרגש?

"מאוד מרגש, אני ממש ממש מתרגשת ואני נלחמת על כל ילד, בעיקר בימים האחרונים. מגיעים ילדים שלא ממשיכים בבית ספרם או שנתקלו בקשיים, זאת מעבר לעבודה השוטפת של תחילת שנה ומפגשים עם מנהלים ומורים. בקיצור, אני אוהבת את מה שאני עושה", היא אומרת בחיוך.

מה הכנסת אל מערכת החינוך בעיר ואת הכי גאה בו?

"יש לא מעט כאלו, אני מאוד גאה במודל בת ים לחינוך אישי שהייתי ממייסדיו, בו בעצם נאמר שכל ילד יכול ואתה צריך למצוא את הדרך ללבו. אני גאה על פתיחת כיתות לילדים אוטיסטים החל מכיתות א' וגני ילדים, כך שהוריהם לא צריכים לצאת אל מחוץ לעיר. אני מאוד גאה בפרויקט שעומד להסתיים בו בנות מהעדה האתיופית עשו קורס אחיות מוסמכות ובשבוע הבא 19 יסיימו אותו. זה דבר מיוחד במינו. הבנות בנות 23 ומעלה והוא נעשה משום שאני מאמינה שחינוך לא מסתיים בגיל 18".

מה הסוגיה הכי בוערת במערכת החינוך בבת ים?

"ללא ספק ההתנעה של תפיסת החינוך שרואה בכל ילד את הפוטנציאל החיובי שלו, את היכולת להגיע להישגים. המטרה שלי היא להגיע למספר גדול של תלמידי בת ים במוסדות להשכלה גבוהה. יש הישגים טובים בבגרויות אבל צריך לדאוג שיותר תלמידים מבת ים יפנו להשכלה גבוהה".

מה באשר לאלימות? חרמות?

"זהו עניין של חינוך מתמשך. אני לא אומרת שאין דבר כזה בבת ים, אבל אנחנו מטפלים בכל מקרה לגופו. גם כשאנו אומרים לעבור בית ספר, כמו שנכתב אצלכם בכתבה על חרם. זה לאחר שההורים מבקשים. אנחנו עובדים על כך רבות, ואחד מהדברים אלו פגישות בוקר בכיתה שבאות למנוע אלימות. בכל הבדיקות שנעשו אנחנו מתחת לממוצע הארצי, אך כמובן עדיין יש מקום לעבודה.

"השנה יוקדש זמן לחינוך להמעטת האלימות המילולית, שהיא זו שמביאה את האלימות הפיזית. כרגע עובדים על פרויקט מיוחד שייצא בחודש נובמבר, זה נושא שמאוד חשוב לי. תלמידים הכינו לי פוסטר שמוצג בחדרי בו נכתב 'מילים יכולות להרוג' ואני מאמינה בזה. כמובן שההורים הם שותפים לדרך".

את עושה את התפקיד המון זמן, לא נמאס לך?

"אין רגע שאין לי רעיון חדש. יש לי כל כך הרבה דברים נוספים שהייתי רוצה שיהיו כאן, זה זורם בדמי".

תלמידות שז"ר בפרויקט "שוברות תקרת זכוכית"
תלמידות שז"ר בפרויקט "שוברות תקרת זכוכית"

עיריית בת ים מתגאה באחוז הזכאים לבגרות, אך כמה ממה שהעירייה עושה משפיע על הציונים? זה לא עניין של מורים טובים, ההורים שעוזרים ותלמידים חרוצים?

"זה בהחלט שילוב של השלושה, אבל אין ספק שהתפיסה במערכת החינוך בבת ים זה לא לוותר על אף ילד. איך אני תמיד אומרת למורים ולמנהלים? אני רוצה שתתאבדו על כל ילד! אני חושבת שזה מוביל את ההצלחה שלנו, המורים מופלאים וההורים שעוזרים. הגישה היא מיפוי כל ילד כאשר בכל נקודת זמן הצוות יודע מה מצבו ובמה הוא צריך עזרה. אני יודעת שיש הורים שלוקחים שיעורי עזר, אך אני שואפת שכל העזרה תינתן בבית הספר".

איך שיתוף הפעולה עם ועדי ההורים? את מרוצה ממנו?

"יש שיתוף פעולה טוב, זאת למרות שבשנתיים האחרונות הייתה אי בהירות בנוגע לוועד המכהן. אנחנו בקשר עם כל ועדי ההורים בבתי הספר וגם עם יושבת ראש ועד ההורים העירוני, ורד דנינו. רק עבודה משותפת תביא להצלחה".

איפה לדעתך הגבול בין הורה שמנג'ס להורה שאכפת לו?

"שאלה מצויינת. הייתי מגדירה את זה אחרת, אנחנו מאוד רוצים שהורי בת ים יהיו מעורבים ומבקשים שלא יהיו מתערבים. מעורבים בלימודי ערכים או כל למידה נוספת, ולא בנושאים של חסר ברז או מנעול שזה דבר חשוב אבל מנהל בית הספר אמון על כך והוא אמור לטפל בכך".

מה יותר חשוב לדעתך, מגמות הומניות או מדעיות?

"שתיהן באותה מידה. אני חושבת שהפריזו בחשיבות המתמטיקה והמדעים, אני מכירה אנשים שלמדו הומני והשתלבו אחר כך בהייטק בצורה יוצאת דופן. מי שכוחו בספרות לא צריך לחייבו ללמוד דבר שהוא לא מעוניין או טוב בו".

חנה דלאון עם ראש העיר יוסי בכר ופרון, מקבלת את מפתח העיר | צילום: דוברות העירייה

נעבור למעט נתונים – אחוז שילוב תלמידי החינוך המיוחד בכיתות רגילות נמוך מהנתון הארצי.

"נכון, אנחנו עובדים על זה אנחנו שואפים לעלות, אם כי אני חייבת לומר שיש שתי גישות. אחת שצריך לשלב כמה שיותר בכיתות רגילות ואני דוגלת בכך, ושיטה אחרת שאומרת כי הילדים שלומדים במסגרות נפרדות מקבלים יותר טיפולים וכלים. הייתי רוצה שהתלמידים המשולבים יקבלו את מירב הטיפולים, זו הדרך הטוב ביותר. יש לי יחס מיוחד לילדים עם צרכים מיוחדים ואני עושה מאמצים גדולים לקדם אותם, לפעמים עם קשיים גדולים שאינם תלויים בנו".

אחוז המתגייסות לצה"ל עומד על 66.3 בעוד כשאחוז הבנים הוא 91.

"יש רצון לשנות זאת ואנו עוסקים בנושא בעזרת גופים מתוך ומחוץ לצבא. הצלחנו עם הבנים ונעשה זאת עם הבנות".

אחוז התלמידים הניגשים לחמש יחידות במתמטיקה עומד על 9.2 בלבד.

"נכון, הוא נמוך מדי. המטרה היא להגיע ל-25% ואנו עושים זאת בעזרת גופים כמו פרויקט טראמפ, 'סודקות את תקרת הזכוכית' שמקדם בנות בתחום המדעים ועוד. הבעיה היא שחסרים לנו מורים לחמש יחידות ואני מקווה שבעזרת הגופים החיצוניים נצליח לחזק את התלמידים".

תקציב החינוך גדל השנה, מה התכניות?

"הוא גדל כי ישנם הרבה צרכים ופרויקטים, אנחנו לוקחים חלק בהרבה פרויקטים שיתופיים שהמימון של העירייה הא חלקי כמו תובנות בחינוך, קרן עזריאלי. עשינו שותפות עם הפדרציה של טורנטו שתורמת עבור פרויקט במקצועות המדע. השנה זו השנה הראשונה בה כל בני השלוש מתחילים גן עירייה. יש מקום לכולם במוסדות החינוך וזה מאוד משמח".

מה הכי חשוב בעינייך ללמד?

"הכי חשוב זה להוות דוגמא להתנהגות טובה. אני מאמינה שמורה, מחנך או גננת שמראה דוגמא אישית, מקנה ערכים וזה הדבר החשוב ביותר. אתה תמיד יכול להשלים לימודים, אבל אם אתה לא לומד להיות אדם טוב ומשמעותי לחברה כל הלימודים שבעולם לא יחפו על כך".

פורום ועדי ההורים היישובי הכריז על מרד תשלומי הורים, מה דעתך על כך?

"מדינת ישראל צריכה למצוא פתרון אחר לתשלומי ההורים".

שי פירון | צילום מתוך הפייסבוק
שי פירון | צילום מתוך הפייסבוק

מ-1 עד 10: כמה ישראל הפסידה ששי פירון הוא לא שר החינוך?

"10. אני מאוד גאה בו, הוא תוצרת בת ים, למד ביסודי בציפורי ולאחר מכן בישיבת אדרת. יש להם חלק גדול בעיצוב אישיותו וכמובן גם לתנועת בני עקיבא בה התחנך. שר חינוך, לעניות דעתי, צריך לתת השראה כי כל הדברים האחרים הם תפקידו של מנכ"ל המשרד, ואני חושבת ששי הוא אדם שנותן השראה בהתנהגותו ובדבריו. לכן אני חושבת שחבל מאוד שהוא לא שר החינוך. יכול להיות שאני אשמה בזה שלא לימדתי אותו מספיק להיות פוליטיקאי".

מה תאמרי להורי ילדי הגנים שפוקדים לראשונה את מערכת החינוך הציבורית?

"מערכת החינוך העירונית השתדלה להכין את כל הגנים, לבחור סייעות נפלאות וגננות טובות. שיתוף פעולה שלכם יחד עם הצוות יביא להצלחה גדולה".

וכמובן,טיפים להורים שילדיהם עולים לכיתה א'…

"הטיפ המרכזי הוא לתת להם הרבה אהבה, לדבר טובות על בית הספר והמורה ולתת להם רוח גבית אמיתית ונכונה כי הם מתחילים דרך ארוכה וקשה. אני יודעת שאין הורה שיצעד עם ילדו לבית הספר ולא ירדו לו דמעות, זה מעמד מרגש. לבי עם כל אחד ואחת מכם, גם אני מתרגשת".

לסיום, מה הכי אהבת ללמוד כתלמידה?

"שני מקצועות היו אהובים עלי. האחד, למידת שפות ולכן אני דוברת הרבה שפות: עברית, אנגלית  צרפתית, גרמנית, יידיש, ערבית ואף מאוד אוהבת ומתמצאת בספרדית ואיטלקית. המקצוע השני הוא ספרות. אני עכבר ספרים ידוע, גם היום אני מרבה מאוד לקרוא. לסיום אני רוצה לאחל לכל תלמידי בת ים, כמעט 26,000, הצלחה ולברך אותם שתעבור עליהם שנה נהדרת, שיצליחו בכל מעשי ידיהם ושכל אחד יוציא מעצמו את הטוב ביותר, כי לכולם יש את הפוטנציאל".

פורסם על ידי