הורים תהיו ערניים: שני מקרים של חרם תלמידים בבת ים

תמונת המחשה | צילום: שאטרסטוק

תמונת המחשה | צילום: שאטרסטוק

פתיחת שנת לימודים חדשה מתקרבת, ויושב ראש ועד ההורים העירוני לשעבר ופעיל הציבור, צביקה כספי, מתריע היום על מקרי חרמות בבתי הספר בבת ים ומבקש מההורים לשים לב לילדיהם ומצבם הנפשי. "פנו אליי בשנה אחרונה הורים בלא מעט מקרים כאלו, אך יש שניים שזכורים לי היטב", סיפר הבוקר כספי.

המקרה הראשון הוא של ילד בכיתה ח' שעבר התעללות, נידוי, חרם והשפלה במשך חודשים ארוכים. "מדובר בילד נורמטיבי, יפה וחכם, שקבוצת ילדים החליטה שהוא לא בא להם טוב בעין והתחילו לרדת לחייו", מתאר כספי. "להוריו הוא לא סיפר, והאמא גילתה על חודשים של התעללות בדיעבד, לאחר ששמה לב שבנה השתנה. הוא ממש נכנס לדיכאון. בנוסף, היו התכתבויות נוראיות בקבוצת הווטסאפ הכיתתית, גם אם הוא ניסה להגיד משהו, ישר קיללו אותו, כתבו לו 'נמאס ממך', 'לך מפה'. תקפו אותו בצורה נוראית ובהתחלה הוא ניסה להתגבר על זה לבד בלי לשתף אף אחד.

"האמא התקשרה אלי חנוקה מדמעות, זאת לאחר שהמורה לא רצתה להתעמת עם הורי הקבוצה המחרימה. היא אמרה שתטפל בזה בדרכה אבל בפועל היא לא עשתה כלום וחששה שזה ייצא החוצה, וגם המנהלת אותו הדבר. מנהלת בית הספר כל הזמן דחתה את הפגישה עם האמא, ורק לאחר שהיא אמרה לה שיש לה פגישה איתי פתאום הוקדמה לה הפגישה. האם פנתה לכל גורם אפשרי ועיריית בת ים הציעה לה להעביר אותו בית ספר. אני ייעצתי לה לכתוב הודעה בשמה בקבוצת הווטסאפ הכיתתית על החרם ולצאת מהקבוצה, האמנתי שזה יכניס את כל הילדים ללחץ. היא עשתה זאת וזה עבד, היא הצליחה לשבת מול ילדי הכיתה ולשוחח איתם על המצב וזה באמת תרם. אני עוקב אחרי המקרה והילד חזר לפרוח, זה ילד שכבר אמר שנמאס לו מהחיים והאמא חששה לחייו".

מקרה נוסף הוא של תלמידת כיתה ה' בבית ספר יסודי בעיר. "זה מקרה עם התנהלות פושעת של בית הספר בעיני, חוסר טיפול משווע", אומר כספי. לדבריו, מדובר בילדה ממשפחה חד הורית. "קבוצה של ארבע בנות מהכיתה ירדו לחייה, היה ויכוח שהתלהט וכולן היו נגדה, משם זה החריף", הוא מספר.

"לילדה היה קשה מבחינה רגשית, נפשית ולימודית, זה הרס כל הרבדים בחייה. האמא הבינה שמשהו לא בסדר, פנתה למורה ואז הבינה שהילדה כבר פנתה עם הוכחות על התעללות למורה ולא נעשה דבר. כל הנושא עבר למנהלת אבל לא נעשה טיפול. הילדה עברה חרם והתעללות, המחרימות אסרו על שכבה שלמה לדבר ולהתקרב אליה, גם בשעות אחר הצהריים. ילדים מהשכונה שאינם מכיתתה הפסיקו לדבר איתה, כשהיא הייתה מגיעה לגינה הם עזבו ופשוט בודדו אותה, וזו חבורה של ילדות בנות עשר! היא הייתה לבד חודשים רבים, בהפסקות ואחר הצהריים, בכיתה היו משפילים אותה. הילדה הגיעה למצב שהיא כבר לא רצתה ללכת לבית ספר ואז האם פנתה אליי.

"עיריית בת ים הציעה להעביר אותה בית ספר אך האם לא רצתה. הבנתי שאין טיפול הולם מצד בית הספר ופניתי לפיקוח במשרד החינוך, ביקשתי סיוע, הילדה כבר הייתה במצב נפשי קשה. למזלי, הם הבינו את הבעיה ונכנסו בעובי הקורה. הוחלט שאכן הדבר הטוב ביותר הוא מעבר לבית ספר אחר, והם עזרו לאמא ולילדה להתאקלם בבית ספר חדש בעזרת פסיכולוגית. נעשה איתה תהליך במטרה להרים לה את הביטחון העצמי ולסייע לה להכיר חברות חדשות. לא מזמן האמא דיווחה שהחזרנו לה את הילדה לחיים, היא הייתה בתהומות וכעת היא פשוט פורחת.

"המסקנה להורים", מסכם כספי, "היא תמיד להיות עם האצבע על הדופק".

פורסם על ידי