משרד הרווחה מקצץ 6.6 תקנים של עובדים סוציאליים בבת ים

תמונת המחשה

תמונת המחשה

ראש עיריית בת ים יוסי בכר התבשר לאחרונה כי משרד הרווחה מקצץ משמעותית בתקנים של העובדים הסוציאליים בעיר, וכי הביטוח הלאומי לא יישא עוד במימון ביקורי הבית של העובדים הסוציאליים אצל קשישים סיעודיים. זאת בעקבות סכסוך כספי בין המרכז לשלטון המקומי לבין משרד הרווחה והביטוח הלאומי, שמימנו באופן חלקי עבור הרשויות המקומיות ובהן עיריית בת ים את התקנים של העובדים הסוציאליים ואת ביקורי הבית. עיריית בת ים, כך על פי הודעת משרד הרווחה, תאלץ לקצץ 6.6 תקנים של עובדים סוציאליים.

"זו גזירה מאוד קשה, אך בת ים נלחמת בה. בינתיים לא פוטר אצלנו אף אדם ואנחנו מקווים שכך זה יישאר", אמרה לנו הבוקר סמנכ"לית חינוך ורווחה בעיריית בת ים, ד"ר זיו חורב. "אסור שקשישים לא יקבלו שירות כזה של ביקורי בית".

לדברי ד"ר חורב, "כל קשיש סיעודי זכאי לביקור בית פעמיים בשנה. זה אולי נשמע מעט, אבל יש בעיר 6,500 קשישים סיעודיים שצריך לבקר אותם פעמיים בשנה, ומבחינת עבודה זה המון. את מגיעה לבית, משוחחת עם הקשיש, רואה מה הצרכים שלו, פותחת מקרר. הרשויות המקומיות השלימו עבור העניין מיליוני שקלים מתקציבן. לאור זה, המרכז לשלטון מקומי מנהל שיח משנת 2009 מול הביטוח הלאומי ומשרד הרווחה, אך ללא הצלחה. לכן הוחלט להחמיר את המאבק ולהפסיק את הביקורים, אבל אז משרד הרווחה הודיע על הפסקת המימון והורדת תקנים".

מנהלת שירות לאזרח הוותיק באגף הרווחה ויועצת ראש העיר לענייני גמלאים עופרה קורן מצטרפת לשיחה. "צריך להקציב שעה אם לא שעה וחצי לכל ביקור, הרי אנחנו מגיעות רק פעמיים בשנה. חלק מהקשישים עריריים וצריך לדאוג לצרכים שלהם. אם העירייה תאלץ לקבל את רוע הגזירה, שישה עובדים ועובדות סוציאליים לפחות יאבדו את עבודתם, ולאחד נוסף יקצצו את המשרה בחצי. צריך להבין את הצרכים של בת ים וכמה נדרשות כאן עובדות סוציאליות. מדובר בעיר קשישה, בנוסף לביקורים אצל קשישים סיעודיים ישנם 2,000 קשישים שמוכרים לרווחה ואנו מבקרים אצלם בכל מיני מקרים. כשנהיה צוות מצומצם חלק מהדברים לא יהיו אפשריים".

כיצד אתם מתכוונים להיאבק?

ד"ר חורב: "ארגון העובדים הסוציאליים צפוי להכריז על סכסוך עבודה. עיריית בת ים תפנה למשרד הרווחה ונעשה את המקסימום. אבל מי שייפגע זה תמיד החלשים יותר. יש ערים בארץ שיש בהן אוכלוסיה שתמיד תדאג שיהיה עובד זר בבית הקשיש, באוכלוסיות חזקות הבעיה פחות מורגשת".

קורן: "בבת ים יש אוכלוסיה ייחודית: יש פה 10,000 קשישים עולים וכולם צריכים שירות, וגם 5,000 ניצולי שואה. בגלל זה יש כל כך הרבה עומס ועבודה. לפעמים שני דורות מטופלים ברווחה, קשישים ובני משפחתם, ולכן הם לא יכולים בכלל לסייע לקשיש".

ד"ר חורב: "הפחד שלנו הוא מימוש הגזירה. לשמחתי העירייה לוקחת אוויר ולא ממהרת לפטר. הציבור צריך להבין שלא יהיה אף אחד שיטפל בקשישים סיעודיים והמשמעות היא פגיעה קשה בטיפול בקשיש".

ד"ר זיו חורב

ד"ר זיו חורב. סמנכ"לית חינוך ורווחה בעיריית בת ים

פורסם על ידי