ששון אליהו: אני אוהב כל פינה בעיר שלנו

ששון אליהו | צילומים: אלבום פרטי

ששון אליהו | צילומים: אלבום פרטי

הוא יו"ר סיעת הליכוד בבת ים ואיש עסקים בתחום הנדל"ן. כבר 19 שנים הוא מהווה חלק בלתי נפרד ממועצת העיר – פעם כסגן ראש העיר, פעם כחבר אופוזיציה ופעם כראש העיר (כמעט). בראיון אישי מיוחד מגלה חבר המועצה ששון אליהו מדוע סירב להחליף את לחיאני בראשות העיר ולמי הוא מקדיש את השבת.

 

 

ששון, אתה קבלן ואיש עסקים מצליח, בשביל מה אתה צריך את החברות במועצה?

"מגיל צעיר חונכנו כלל ילדי המשפחה לתרום למען הכלל. אני באופן אישי משקיע שעות רבות בעסקים שלי ובמשפחה שלי, אבל אני תמיד בתחושה שהעשייה שלי לא תהיה מושלמת אם לא אתרום חלק מזמני גם למען הציבור. לכן אני פעיל בתחומים שונים, ואחד מהם, בו אני מצליח להביא לביטוי את יכולותיי בצורה הטובה ביותר בשביל העיר שלנו – זו פעילותי הציבורית במועצת העיר. הקשרים האישיים שיצרתי לאורך השנים כיו"ר הליכוד בעיר עם ראש הממשלה, השרים וחברי הכנסת נועדו בעיקר כדי לעזור לעיר שלנו ולתושבים שלה, ואת זה אני עושה יום-יום, גם כשאני בקואליציה וגם כשאני באופוזיציה, כי בנושאים שקשורים לקידום בת ים אסור בעיני שתהיה מחלוקת. כולנו צריכים לפעול באחריות כדי לתקן את הבעיות הקשות של העיר שלנו, ולהביא אותה להישגים".

בשנת 2014 לאחר השעייתו של לחיאני, היית אמור להתמנות לראש העיר וסירבת. איך אומרים לתפקיד כזה "לא"?

"לא הייתה לי בכלל התלבטות. לשמחתי, הגעתי לפוליטיקה כדי לסייע לציבור, לאחר שכבר צברתי הצלחות כלכליות בחיי הפרטיים, כך שלא באתי לחפש ג'ובים או תפקידים בשכר. פעמים רבות לאורך שנותיי בעירייה הציעו לי לכהן בתפקידים בכירים בשכר, אך העדפתי להשאיר זאת לאחרים – לכן כל פעילותיי הינן בהתנדבות. אסור שהפוליטיקה תהיה כלי שרת בשביל הפוליטיקאים, היא חייבת להיות כלי שרת בשביל הציבור. מי שמחפש את הפוליטיקה לצורך כך, אינו איש ציבור טוב ואינו ראוי לכך.

"שמחתי מאוד על האמון של מועצת העיר אשר בחרה בי להחליף את מר לחיאני כראש העיר, וחשבה שאני האיש הכי ראוי לתפקיד. עם זאת, לאחר כמה ימים התברר לי כי גורמים בהנהלת העיר מעוניינים להשתמש בי כדי להשיג מטרות פסולות, ובאופן מיידי הודעתי שלא אתן לכך יד גם במחיר שאוותר על כיסא ראש העיר.

"כסף ציבורי הוא קדוש בעיני. אני לא אסכים ולא אתן שמישהו ישחק איתו במשמרת שלי. האמון שהציבור נותן בי לאורך שנים הוא הדבר הכי חשוב בפעילותי הציבורית. לכן בכלל לא הייתה לי התלבטות לפני שהודעתי שאני לא אסכים במצב זה לכהן כראש העיר, וויתרתי על התפקיד. בתגובה, מועצת העיר בחרה את מר בכר, ואני מכבד אותו ואת מי שבחר להצטרף אליו גם אם דרכם שונה משלי. אני מיודד עם רוב החברים שם, ואנחנו שומרים על כבוד הדדי גם כשאני לא מסכים איתם".

תמונה משותפת עם ההורים
תמונה משותפת עם ההורים

כמה זה מפרך להיות באופוזיציה?

"זה תלוי ברצון של הנהלת העיר להיות קשובה לציבור ולביקורת הציבורית. כשיש הנהלת עיר שמבינה שלא תמיד היא יכולה להתמודד עם כל הבעיות הקשות לבד, ומסכימה לקבל עזרה מנציגי הציבור המנוסים שנמצאים איתם סביב שולחן מועצת העיר – העבודה יכולה להיות אפקטיבית וחשובה, בין אם אתה בקואליציה ובין אם אתה באופוזיציה.

"מצד שני, אם יש הנהלת עיר שאינה מבינה את גודל הבעיות של העיר, שסדר העדיפויות שלה שונה מסדר העדיפויות של הציבור, ושאינה יכולה להתמודד עם הבעיות הקשות אבל מסרבת לקבל עזרה – העבודה באופוזיציה הופכת קשה יותר, כי אנחנו צריכים לבצע תפקיד כפול. אבל בכל מקרה אני נמצא בעשייה הציבורית כי אני נהנה מהיכולת לפעול למען הציבור, כך שאני לא נרתע מעבודה גם לאחר 19 שנה! זה חלק מהאתגר של מי שאוהב את העיר הזו".

האם לדעתך האופוזיציה בבת ים אפקטיבית?

"אני חושב שבמקרה של בת ים ראינו בשנים האחרונות עד כמה התפקיד של האופוזיציה חשוב בשמירה על הקופה הציבורית, על טוהר המידות ועל אחריות תקציבית. בזכות פעילות זו והרצון שלנו לשמור על סדר העדיפויות של הציבור, הצלחנו לרתום את משרדי הממשלה השונים לטובת תקציבים לבת ים, הצלחנו למנוע הוצאות כספים למטרות מיותרות, ובעיקר השמענו את קולם של רבים מתושבי העיר שחושבים אחרת. אסור לתת לאף אחד להשתיק את קולו של הציבור".

האם הציבור מרוויח מכך שהאופוזיציה מחרימה את ועדת ביקורת?

"השאלה הנכונה היא האם הציבור מפסיד מכך שהנהלת העיר אינה מוכנה לשתף פעולה עם ועדת הביקורת, והתשובה היא כמובן שכן. יש סיבה לכך שהמחוקק העניק לוועדת הביקורת את המעמד החזק שלה, והפך אותה לאחת הוועדות החשובות. הנהלת עיר שמסרבת לשתף פעולה עם ועדת הביקורת, מנסה להסתיר משהו. הרשויות צריכות לבדוק מה מנסים להסתיר, ולכפות על הנהלת העיר לשמוע את הביקורת ולתקן את הדרוש תיקון".

עם ראש הממשלה בנימין נתניהו
עם ראש הממשלה בנימין נתניהו

איזה פרויקט שהובלת גרם לך הכי הרבה גאווה?

"יש אין ספור פרויקטים שאני מאמין שהם חשובים מאד, אבל ארבעת הדברים שמדברים אלי במיוחד הם שיקום גן הנופלים ברחוב הקוממיות כשהייתה במקום רק עזובה לצערי הרב, האמפיתיאטרון מול חוף הסלע ואמפי פארק בירידה מרחוב ירושלים לסלע. בנוסף, רעיון הכיכרות וההקמה שלהן בצמתים מרכזיים בעיר בכלל ולאורך כביש הטיילת בפרט. את ארבעת הפרויקטים הללו, כמו רבים אחרים, יזמתי בתפקידי כסגן ראש העיר בגיוס משאבים כלכליים וביצוע בפועל, הן ממשרדי הממשלה והן ממפעל הפיס.

"עד היום, כשאני רואה למשל את תושבי העיר נהנים באמפיתיאטרון ובאמפי פארק הקטן בהופעות במקום, אני נזכר איך נראה המקום לפני כן – ושמח שהצלחנו לעשות את מה שהיה נראה אז משימה בלתי אפשרית בגלל הסכום הגבוה. אגב, את הסרט בסיום העבודות על האמפי ועל הכיכרות גזרו אנשים אחרים, אבל הקרדיט מעולם לא שינה לי. אני רק שמח שהציבור הרוויח מכך".

מה אתה חושב על התנהלות מועצת העיר? מספקת? עושה את העבודה?

"אני חושב שתמיד יש מה לשפר, אבל במקרה הנוכחי הבעיה המרכזית היא שהקואליציה ברובה, לא כולה, מצביעה באופן אוטומטי על מה שהנהלת העיר מבקשת ממנה, מבלי לבדוק האם הדבר טוב או רע לתושבי העיר. בכך הם חוטאים לתפקידם כמי שאמורים לפקח על פעילות העירייה. חברי המועצה חייבים לזכור שהם חייבים דין וחשבון רק לגורם אחד – וזה הציבור. חברי מועצה שמפחדים לומר את דעתם או שאומרים אותה בלב לעצמם, מועלים באמון הציבור. לא פעם אני מוצא את עצמי, יחד עם חברים בודדים נוספים במועצה, אומרים בקול את מה שכולם חושבים. חבל שזה כך, והייתי רוצה שאנשים שם יפחדו פחות ויפעלו לטובת הציבור יותר. שלא יהיו יס-מנים"

מה הנושא שהכי בוער לטפל בו בבת ים?

"לעיר תמיד היו בעיות לא פשוטות, אבל בשנים האחרונות היא נקלעה למצב קריטי. העיר עמדה בפני קריסה כלכלית, בגלל ניהול כספי לא נכון וסדרי עדיפויות עקומים. מישהו דאג לפעול לטובת הפוליטיקאים ולא לטובת הציבור, וכך נגמר הכסף בקופה. זה נושא שעוד ידובר בו רבות, אבל עוד לפני כן חייבים כרגע להמשיך ולייצב את הספינה לפני שהעיר תקרוס באופן סופי.

אני פועל רבות מול שרי הממשלה על מנת לרתום אותם לקדם את ענייני העיר, בלי קשר לשאלה אם אני בקואליציה או באופוזיציה. למצב של הקופה העירונית יש השלכה ישירה על סוגיות כמו ניקיון העיר, איכות החינוך, היכולת להביא זוגות צעירים ואפילו פגיעה אפשרית בביטחון האישי של התושבים. לכן חשוב שנעזור להנהלת העיר להתמודד עם המשבר שהיא יצרה".

האם לדעתך בת ים מסוגלת להגיע לעצמאות כלכלית?

"צריך להגיד לציבור ביושר: המצב הכלכלי מאד קשה. לעיר היו הרבה מאד שטחים, אבל בשנים האחרונות הנהלת העיר מכרה אותם ולא למרבה במחיר, אלא דווקא לאלו שנתנו מחירים מצחיקים. רק בזכות ההתערבות שלנו, שלי ושל כמה מחבריי במועצת העיר, הצלחנו לעצור חלק מהמקרים הללו בזמן ולגרום למדינה להתערב ולדרוש יותר כסף עבור הקרקעות הללו. אני חושב שכן יש סיכוי לשיקום וכן אפשר להחזיר את העיר לגדולתה מבחינה כלכלית, אם תהיה הנהלת עיר שפועלת בצורה ישרה, נקייה ובעיקר עם אנשי מקצוע שיודעים לנהל ומבינים איך לשקם את הקופה הציבורית בלי לפגוע בציבור".

מהו המקום האהוב עליך בעיר?

"הים. הטיילת. המצבה. גן העיר. עמידר. רמת הנשיא. רמת יוסף. גן הניצחון. שדרות העצמאות. המוזיאונים. בתי הספר. המסעדות. המאפיות בימי שישי. אני אוהב כל פינה בעיר הזו. רק תבחרו".

אם לא היית גר בבת ים, איפה היית מתגורר?

"בת ים היא תבנית נוף ילדותי. כאן גדלתי, וכאן נולדו ילדיי וחלק מנכדיי. אני לא יודע מה זה לגור בעיר אחרת, ואין לי שום כוונה לגלות. אני אוהב את העיר בכל רמ"ח איבריי, ולכן אני נשאר לגור בה, לטוב ולרע. ואני אעשה כל מה שאני יכול בתפקידי כנבחר ציבור בעיר כדי שזה יהיה בעיקר לטוב עבור כלל התושבים. חשוב לי לציין, שגם בפעילות העסקית בחברות של המשפחה בעקיפין יוצא לי ולנו לשפר את רמת חייהם של אלפי מתושבי העיר, במאות פרויקטים של החברה לאורך עשרות שנים שמייפים את נופה ורחובותיה של העיר".

מהי צורת הבילוי העדיפה עליך בעיר?

"כמובן שבילוי בחוף הים. בעבר זה היה עם החברים, היום זה בעיקר עם הנכדים. זכיתי להפוך לסבא בגיל צעיר, ואין תענוג גדול מזה".

מהי שבת מושלמת עבורך? תאר לנו.

"אם במהלך ימי השבוע חלק ניכר מהזמן שלי מוקדש לעסקיי ולפעילות ציבורית, אז השבת מוקדשת למשפחה. נוהל שבת מתחיל מבחינתי כבר בשישי בצהריים, כשכל האחים נפגשים אצל ההורים לארוחת צהריים של אמא. לאחר מכן יש זמן למנוחה, ובערב אנחנו נפגשים עם הילדים והנכדים לקידוש וארוחת ליל שבת. שאר השבת מוקדשת לזמן איכות עם אשתי, הילדים והנכדים – ובמוצאי שבת אנחנו נפגשים מדי פעם עם חברים. גם אותם אסור לשכוח, לפחות בסופי שבוע".

הנכדים קופצים לבקר
הנכדים קופצים לבקר

פורסם על ידי