רפאל ברנז בראיון מרגש: כך חזרתי בתשובה

רפאל ברנז | צילום: טלי בנדו לאופר

רפאל ברנז | צילום: טלי בנדו לאופר

ממלא מקום וסגן ראש עיריית בת ים, רפאל ברנז, איש ש"ס, הוא אב לשמונה ילדים – שש בנות ושני בנים. לפני 28 שנים הוא גילה את היהדות וחזר בתשובה.

בראיון אישי ומרגש ליום הכיפורים הוא מספר איך הפך  מחילוני  לשומר מצוות, על הקושי של אשתו לוותר על השבת ואיך הצליח להחזיר בתשובה גם את אביו.

מראיינת: טלי בנדו לאופר

ממלא מקום וסגן ראש עיריית בת ים, רפאל ברנז, איש ש"ס, היה לפני שבועיים קרוב יותר מתמיד להפוך לחבר כנסת, זאת בעקבות התפטרותו של ח"כ יגאל גואטה. יומיים לפני ראש השנה, כשהוא שוהה באומן הרחוקה, ברנז שם קץ לספקולציות סביבו כשהחליט לנסוע לקייב וחתם במשרד עורך דין מקומי על מסמכי התפטרותו מרשימת ש"ס לכנסת. בכך נקבע סופית – לפחות עד הבחירות הבאות ברנז נשאר בבת ים.

את ההודעה על התפטרותו של ח"כ גואטה קיבלנו יחד, בדיוק כשאני במשרדו של ברנז בעיריית בת ים. ארשת פניו לא השתנתה, זיק אחד של התרגשות לא עבר בפניו. עסקים כרגיל. עוזריו ואנשים נוספים נכנסו אל חדרו בהתרגשות גדולה, אך הוא בשלו, ממשיך לספר על התרגשותו מהחג הקרב ולמה חשוב לו להישאר בבת ים ולא למהר אל ירושלים הבירה. "אני אוהב את בת ים. יש לי חלומות שאני רוצה להגשים בה, כמו החוף הנפרד ודברים נוספים", הוא אומר בעיניים נוצצות. "כולם תמיד שואלים מה הלאה, מתי הג'וב הבא, אבל אני באמת ובתמים נהנה ואוהב את התפקיד שלי".

קוסם לך להיות ראש העיר?

"בשנת 2003 התמודדתי מול שלומי לחיאני ויהושע שגיא, היו לי נתונים טובים ולבסוף חברנו אל שלומי. הוא הבין שבלעדינו הוא לא ינצח. יומיים לפני הבחירות אלי ישי אמר לי להסיר את ההתמודדות ושלומי ניצח, כל ש"ס בחרו בשלומי ואני בסדר עם זה. אני איש של עשייה ופתרונות ואני מחובר לכולם. אם זה היה תלוי בי, היינו עובדים כל חברי המועצה בשיתוף פעולה מלא. יש מקום ותפקיד לכולם".

לכולם?

"כן, גם לאלי יריב, לששון אליהו, לאורי בוסקילה. לכולם. יש לי מנדט מראש העיר לשבת עם האופוזיציה ולקרב אותם, כדי שנוכל להתאחד 25 חברי מועצה. בעוצמה כזאת לא יהיה איחוד (עם תל אביב) ויהיה כסף בבת ים. הרי מה קרה? אתה הולך ומביא כסף לעיר, והם עוצרים אותך ושולחים מכתבים למבקר המדינה, למשרדי הממשלה. אחרי החגים אני אקח על עצמי לארגן ישיבה עם ראש העיר בהשתתפות האופוזיציה, לא ישיבת מועצה פורמלית, כדי לראות איך לחבר בין כולם. אנחנו נכנסים לשנת בחירות, עוד פעם לשון הרע, עוד פעם רדיפות, זה עושה לעיר נזק בלתי הפיך שקשה לתקן אותו. את זה אני רוצה למנוע".

מי לדעתך יתמודד בבחירות?

"יוסי בכר כמובן ומהאופוזיציה אני לא יודע, אלי יריב הוא היחידי שאני חושב שמסוגל לעשות זאת. צריך להביא 50% מתושבי העיר וזה לא פשוט".

ברנז חותם על מסמכי ההתפטרות מהרשימה לכנסת
ברנז חותם על מסמכי ההתפטרות מהרשימה לכנסת

לפני 28 שנים, כשהוא נשוי ואב לשתי בנות פעוטות, בנות שנה ושנתיים, החל רפאל ברנז להיחשף לדת. "שמעתי הרצאה של הרב אורי זוהר והסתקרנתי. הייתי חילוני לחלוטין, באתי מבית כזה. אבי היה צרפתי וממש לא מחובר לדת. למדתי במוסדות חינוך חילוניים, לא הכרתי את הדת בכלל".

לא ידעת כלום על היהדות?

"ידעתי שיש אלוהים. בצעירותי הייתי שחקן כדורגל ואחרי כל גול הייתי מביט לשמיים ואומר תודה אלוהים, אבל מעבר לזה כלום. לאחר ההרצאה חיפשתי דרכים נוספות ללמוד ולהבין את הדת וככה הגעתי לסמינר של ערכים בן ארבעה ימים יחד עם אשתי והילדים. הגעתי לתובנות ומשם הדרך לחזרה בתשובה הייתה קצרה".

גם לאשתך?

"לאשתי לא היה קל. היה לה קשה לוותר על החיים שהיו לה עד אז, על השבתות. זה לא קרה ברגע, זה היה תהליך ארוך, אבל מלא באהבה וללא כפייה מצדי. היא שיתפה איתי פעולה אבל לקחה את הזמן וזה הגיע. כיום אנחנו מנהלים בית של אהבה לקדוש ברוך הוא בדגש על לאהוב את האחר כי היינו שם".

איך הסביבה קיבלה את השינוי בחייכם?

"מאוד מאוד קשה. אחי שבזמנו היה חי באפריקה הגיע לארץ איך ששמע על החזרה שלי בתשובה כדי לראות שלא השתניתי, שאני עדיין אני. אחרי שנתיים בערך הוא עצמו חזר בתשובה. התקשינו להאמין, לראות את השמאלני הגדול חוזר בתשובה. בגלל זה אני חושב שצריך להיחשף לדת, לבדוק ואז לבחור".

מה לגבי הוריך?

"גם להם היה קשה. הם לא כל כך הבינו. לפני שנים נתתי הרצאות בנושא יהדות, ופעם אחת הרציתי ברמלה בה גרו הוריי. האולם היה מלא מפה לפה, ולי לקח זמן להבין ולראות שהם שם. ואז מהבמה שלחתי לאבי מסר – סיפרתי לקהל שהיקרים לי מכל נמצאים כאן, אמא ואבא שלי, ושברצוני לבקש מאבי שיקבל ליד כולם את מלכות שמיים. הוא עלה אל הבמה והתחיל לבכות וקיבל על עצמו ציצית. מהנקודה הזאת חל שינוי, אבא שלי נפתח ליהדות וחשף את כל זיכרונות ילדותו – הוא סיפר לנו על קורותיו בשואה. עד אז לא ידענו בכלל שהוא היה ניצול שואה".

איך היה השינוי אצלם?

"בית הוריי הפך לדתי פתוח, יש טלוויזיה אך הם שומרים שבת, אבא מניח תפילין, חובש כיפה, ואמא קוראת תהילים. זה לא מובן מאליו כי שבת היה יום בו מטיילים ונוסעים ומה לא. גם לא מובן מאליו שילד מחזיר את אבא בתשובה. כל הקשר שלנו השתנה, הוא החל לשאול שאלות ובגילו המתקדם ביקש ללמוד ולדעת, זה היה כבוד גדול בשבילי".

מהי תנועת ש"ס מבחינתך?

"זו תנועה שנותנת מענה לציבור הספרדי הדתי והמסורתי וגם לחילוני. ש"ס קמה על רקע האפליה ולכן הדגל של ש"ס הוא לקרב. לפעמים אני רואה ציבור דתי שאני מתבייש בהתנהגותו ואני רוצה להראות שיש אחרת, שהדת היא דבר יפה. לא צריך להיות דתי, צריך להיות בני אדם".

אם לא היית פוליטיקאי, מה היית עושה?

"הייתי בעל בית יתומים גדול, זה החלום שלי. הילדים ואשתי יודעים שזו השאיפה שלי – לבנות בית יתומים. את יודעת מתי בפעם הראשונה הרגשתי שאני באמת נהנה מהתפקיד שלי?", הוא אומר וזיק נוסטלגיה מתגנב לעיניו, "בחג פסח לפני 15-16 שנה, אז הייתי יו"ר המועצה הדתית בבת ים. אנחנו רגילים בחגים לחלק חבילות מזון לנזקקים ועשינו זאת עד תום החבילות. בצהרי ערב החג אני מקבל טלפון אל המשרד מאישה שמבקשת ממני שאעזור לה. שאלתי איך אפשר לעזור, היא אמרה שהיא חולה במיטה, יש לה בן אחד והמקרר ריק, אין מה לאכול. ידעתי שאין לי מה לחלק אבל הרגשתי שאני חייב לעזור. כל זה קורה כשבעוד כמה שעות 50 אורחים מגיעים אלינו הביתה אל ליל הסדר. שאלתי איפה היא גרה ויצאתי אליה. כשהגעתי הדלת הייתה פתוחה, ריח צחנה עמד בבית, הכיור מלא כלים, מלא מים על הרצפה ואישה שוכבת במיטה, לבד. עשיתי טלפון לאשתי וביקשתי שתפריש מכל המאכלים שלה ארוחה לשלושה אנשים: מצות, סלטים, עיקריות, הכל מהכל. הפשלתי שרוולים והתחלתי להדיח כלים. אני בוכה ומנקה את הכלים, את הרצפה. הבאתי מפה, ערכתי שולחן ויצאתי משם הכי מאושר בעולם. זה היה בשבילי להבין כמה תענוג יש לי ממה שאני עושה".

יש רגעים שאתה תוהה מה התכניות של אלוהים עבורך?

"בהחלט, אך יש מקרים שצריך להכריע בעצמך. יש סיטואציות שאני פוגש אדם חלש במצוקה שצריך לעזור לו, והמשפחה שלי מנגד והיא גם צריכה אותי. אני שואל בלב, מה אתה רוצה שאני אעשה? אבל למזלי הילדים שלי ואשתי כבר מבינים ויודעים מי אבא שלהם. כן, היו סיטואציות שהייתי חסר להם וזה כואב לי, אבל תמיד הייתה סיבה ראויה".

יש בך חרטה שלא הלכת להיות תלמיד ישיבה?

"אני מאמין שלכל אחד יש את הייעוד שלו ואני ממלא את שלי. הדבר החשוב הוא לעשות אותו על הצד הטוב ביותר".

איך מנהלים בית עם עשר נפשות?

"יש המון פוקוס כשיש תפקידים מוגדרים וזה מאוד פשוט: אחד אחראי על הכביסה, שנייה על הורדת זבל וכולי".

תמליץ לילדיך ללכת בדרכך הפוליטית?

"אני אמליץ להם להתנדב, אם כי הם כבר עושים את זה. לכולם יש את חיידק הנתינה, הם מאוד רגישים ואוהבי אדם".

מה המקום הכי יפה לדעתך בבת ים?

"הטיילת. כעת בנו את הטיילת התחתונה והיא מאוד מוסיפה לעיר, הנוף של הים מדהים".

מה אנשים לא יודעים עליך?

"אני אדם מאוד רגיש, מאוד. המון פעמים ביום שאני רוצה לפרוץ בבכי. אני לא נעלב מדברים, אני יודע מי אני, אבל כואב לי על אנשים שמוציאים דיבה, זה מיותר".

ממי היית מבקש סליחה?

"גם עכשיו אני מרגיש שאני עומד לבכות. הייתי מבקש מהילדים ואשתי, נתתי את כל כולי לציבור ופספסתי הרבה, אני כל כך קשור אליהם ובשבת אני רק איתם. הם רוצים לבלות איתי יותר, אבל לצערי אין לי זמן".

ביום חתונתו - אז עדיין חילוני
ביום חתונתו – אז עדיין חילוני

פורסם על ידי