טיול לשבת: עמק האלה

צילומים: איציק טהורי

צילומים: איציק טהורי

מאת: איציק טהורי, מנכ"ל קבוצת טיולים ואתגרים

החזאי הבטיח מזג אוויר מושלם לטיולים ואני האחרון שאתווכח עם אמירה כזאת, ואוסיף שלא רק מזג אוויר נפלא מחכה לכם, אלא גם שדות מוריקים מלוא העין, בשלל צבעים גוונים וצורות. הטיול שלנו לשבת הוא אזור עמק האלה.

שנים רבות לא טיילתי באזור הנפלא הזה, עד שבני בן העשר, איתי, הלומד בבית ספר "הרצל" בבת ים, הודיע לי חגיגית שיש טיול מטעם בית הספר. ואכן, לאוטובוסים עלו ילדים בני תשע ועשר, נרגשים לקראת ההרפתקה המצפה להם וגם לי. הטיול היה חווייתי, הן להורים והן לילדים אשר לא הסתירו את התרגשותם מהנופים הנשקפים, מצבעי האדום של הכלניות, ממערות המסתור של בר כוכבא ולוחמיו, מסיפור  ניצחונו הגדול של  הנער דוד על גולית הענק ועוד. כל החוויות המעשירות  אשר חווינו בטיול זה ילוו את כולנו במשך השנים הבאות, ואולי אותם ילדים ילוו את ילדיהם באותם המסלולים בעוד כמה שנים. ברצוני לשבח את צוות המחנכות שליוו את הטיול באחריות ובארגון למופת שתרם לחוויה המעשירה.

איך מגיעים? למי שיש אפליקציית ניווט ירשום "מבצר האלה חירבת קייאפה"

לחובבי המפות: אם אתם מגיעים מכביש מספר אחד, פונים לכביש 38 לכיוון כביש בית שמש, בבית ג'וברין ממשיכים דרומה עם הכביש ומי שרוצה יוכל להיכנס בעזרת השילוט למנזר בית ג'אמל, שם תוכלו לפגוש נזירים חביבים אשר יתנדבו להסביר לכם את ההיסטוריה של המקום ובאותה הזדמנות תוכלו לרכוש שמן זית, יין ועוד מעשה ידם של הנזירים.

מהמנזר אנו נמשיך דרומה, לחירבת קייאפה. יש הטוענים כי זה המקום שדוד המלך הקים בו את ממלכתו ושם היה ביתו. האם נכון הדבר או לא, הרי מצפה לכם שם ארכאולוגיה במיטבה. מחירבת קאייפה נמשיך ובתוך דקות נכנס לתל עזקה.

עזקה נזכרת במקורות מספר פעמים, לראשונה בספר יהושע (י', י-יא) בו מסופר על מלחמה באזור ירושלים ומנוסתם של הלוחמים עד עזקה. בהמשך בספר יהושע פרק ט"ו פסוק ל"ה העיר עזקה מוזכרת בנחלת שבט יהודה יחד עם הערים ירמות עדולם ושוכה.

בספר שמואל א' מסופר על הקרב בין דוד וגולית, מלחמת פלישתים במלכות שאול ושם נאמר "ויאספו פלישתים את מחנם למלחמה, ויאספו שוכה אשר ליהודה ויחנו בין שוכה ובין עזקה באפס דמים, ושאול איש ישראל נאספו ויחנו בעמק האלה". אנו יכולים להבין כי למרגלות תל עזקה היה שטח הכינוס של הפלישתים ומזרחה מתל שוכה בעמק האלה היה שטח כינוס של בני ישראל.

בכל האתרים ישנה מפת סימון שבילים וכל אחד יכול לבחור מסלול כראות עיניו. משני צדי השביל המוביל אל מרומי פסגת תל עזקה מונחות אבנים שעליהן חקוקים פסוקים שוני. אלה לקוחים מסיפור הקרב בין דוד וגולית שנערך למרגלות התל. פסוק אחר פסוק מובל העולה בשביל לכל אורכו של סיפור הקרב. עוד באזור, מצפה משואה שם תוכלו לסעוד את ארוחת הצהריים. ביום בהיר ניתן לראות מהמצפה גם את שפלת החוף.

ציוד מומלץ:

2 ליטר מים לאדם

נעלי הליכה נוחות

בגד נוח להליכה

מצלמה

ארוחת צהריים

לשאלות: 054-2233888 (איציק)

לטיולים נוספים בארץ ובעולם בקרו באתר הבית שלנו: www.tiyoolim.com

פורסם על ידי