טיול לשבת: להתקרר בנחל דן

נחל דן | צילומים: איציק טהורי

נחל דן | צילומים: איציק טהורי

מאת: איציק טהורי, מנכ"ל קבוצת טיולים ואתגרים

אנו נמצאים בסוף חודש יוני והחום כבר בלתי נסבל. לכן הטיול שלנו השבת הוא אל אחד הנחלים היפים ביותר בארץ, נחל דן. הפעם נראה את הנחל מזווית אחרת, לא דרך השמורה – כך גם ללא תשלום וגם נחווה את הקטעים היפים והפראיים של הנחל.

קומו מוקדם ורשמו בווייז "קיבוץ דפנה". הגיעו אל השער הדרומי, היכנסו לקיבוץ דרך הכביש העוקף, החנו את הרכב בחנייה, לכו לאורך הגדר המפרידה ומצד שמאל שלכם תראו שער קטן. כאן מתחיל הטיול וכאן גם הוא יסתיים.

מסלול ההליכה הוא במים הצוננים של נחל דן מלווה בצמחייה ומפלים מקסימים. נרד אל המים בעזרת שורשי העצים הבולטים וחבלים שקשורים עליהם, ונגיע לבריכה רדודה וצלולה. מימין ישנם מפלים הזורמים בעוצמה רבה. לצידם אפשר לטבול או לשבת על משטחי עץ מסודרים ונוחים ולהשקיף על הזרימה האדירה. בימות החורף והאביב צריך להיזהר במיוחד בכניסה למים, משום שהם זורמים בעוצמה רבה עוד יותר. ננוח מההליכה, נהנה מהמים הקרים ונספר מעט על נחל דן, אחד הנחלים הייחודיים בישראל.

נחל-דן.jpg650

נחל דן, הגדול מבין שלושת מקורות הירדן, הוא נחל מיוחד ומעניין. הנחל מתחיל בקבוצת המעיינות השופעת ביותר במזרח התיכון, מעיינות הדן, שנובעים בתוך שמורת תל דן. מי מעיינות הדן הם המים הטבעיים הקרים ביותר בישראל. הטמפרטורה שלהם מגיעה לכ-15 מעלות בלבד, כמו בקבוק מים שנמצא במקרר. אלו גם המים המתוקים ביותר (7% כלור בלבד) והצלולים ביותר, משום שאגן הניקוז של המעיינות קטן ומי הגשמים המגיעים אליהם לא מספיקים "להתלכלך" בדרך. לכן מי הדן הם המים הטבעיים הטעימים ביותר בישראל, ותענוג לשתות אותם היישר מהנביעה.

בשונה מנחלים אחרים, לנחל דן אין בהמשכו אגן ניקוז אחד. הוא אינו מצרף אליו יובלים, כדרכו של נחל רגיל, אלא להיפך. הנחל מתפצל לכמה פלגים, וכל פלג מתפצל גם הוא לתעלות. חלק מהפלגים זורמים אל נחל שניר, אחרים אל נחל חרמון ואחרים שבים ומתאחדים בהמשך עם הערוץ המרכזי של נחל דן. כיום, אחרי אלפי שנות חקלאות ושימוש במי נחל דן, קשה לדעת מהלכו של איזה מן הפלגים האלה הוא טבעי ואיזה פלגים הם תעלות השקיה מעשה ידי אדם. לנו המטיילים זה לא משנה, ואנו נהנים מטיול לצד הפלגים, מרחצה בבריכות, משכשוך ומהליכה במים הזורמים לאיטם בפלגים השונים.

אחרי הבילוי בבריכות העליונות בנחל דן, נצא חזרה אל השביל הרחב, ונפנה בו ימינה. השביל עובר במקביל לערוץ הנחל הזורם מימין, ולצד השדה שמלווה אותנו משמאל, והוא ממשיך להיות חשוף לשמש. במהרה נראה לפנינו עצי איקליפטוס גדולים הבולטים בהמשך הדרך, ובתוך 2-3 דקות של הליכה נגיע אליהם. אפשר לעצור למנוחה וליהנות מהצל הנדיב שמעניקים העצים, ואחר כך לפנות אל בריכת הלגונה, הבריכה המרשימה ביותר בנחל דן .

מים-זורמים.jpg650

מעט לפני עצי האיקליפטוס, מימין לשביל, ניצב שלט עליו כתוב "נחל דן, פלג ליש". למרגלות השלט נראה שביל צר מאוד שנכנס למעבה הצמחייה. נפנה ימינה בשביל זה, ובתוך כחצי דקה נראה מימין מעבר צר המוביל אל בריכת הלגונה. נוריד נעליים, נלבש בגדי ים וניכנס דרך המעבר אל אחת הבריכות היפות בארצנו. אפיק הזרימה של נחל דן מתרחב לכ-30 מטר ויוצר שטח רחב ידיים המתאים לרחצה. עומק המים משתנה, ונע בין כחצי מטר לשני מטר.

יש ללכת בחלקה הרדוד של בריכת הלגונה. המים השקופים זורמים בין טורי צמחייה ירוקה, ומאחוריהם נישא הר החרמון המרשים ביופיו. נלך בתוך המים הזורמים, נשב על אחד הסלעים או על משטחי העץ המונחים עליהם, ונהנה מקרירות המים ומהנוף הנהדר. מי שמעוניין יכול לחצות את הבריכה בשחייה נגד הזרם או בהליכה בחלקיה הרדודים, ולמצוא סלע נוח לישיבה בעומק המים. מכיוון שבתוך המים ישנם סלעים גדולים, עלינו להיזהר שלא לקפוץ למים ולא להיסחף בזרימתם.

לסיכום, מדובר בנחל מרהיב ואתגרי עם מפלים, פריחה צבעונית, היסטוריה, מעיינות שופעים מים, שפע של עצי פרי כמו תאנה, רימון, צבר ותות ועולם חי עשיר ומגוון, הרבה טבע והליכה בריאה. כך מסתכם בשורה אחת טיולנו השבת.

ציוד:

נעלי הליכה נוחות

כובע

קרם הגנה

ליטר מים לאדם

בגד ים

מגבת

מצלמה

ארוחת צהריים

מחצלת

לשאלות: 054-2233888 (איציק)

לטיולים נוספים בארץ ובעולם בקרו באתר הבית שלנו : www.tiyoolim.com

פורסם על ידי