יהושע קרני למשרד החינוך: לבדוק את פרשת ביה"ס "דוד אלעזר"

ביה"ס "דוד אלעזר" | צילום: טלי בנדו לאופר

ביה"ס "דוד אלעזר" | צילום: טלי בנדו לאופר

על רקע מערכת הבחירות להסתדרות המורים ב-16 במאי, יוצא יו"ר הסתדרות המורים בבת ים יהושע קרני נגד המנהלת לשעבר של בית הספר "דוד אלעזר" סופי מאיר וקורא למשרד החינוך לבדוק פרשה הנוגעת לבית הספר ואשר הסתיימה לאחרונה בפשרה בבית המשפט.

בחודש נובמבר האחרון העניק בית המשפט לעניינים מנהליים בת"א תוקף של פסק דין להסכם פשרה בין ועד ההורים העירוני בבת ים לבין משרד החינוך והעירייה בפרשה שעדיין מסעירה את ההורים ואת אנשי הסתדרות המורים.

הפרשה תחילתה כבר ב-2013, כשהורי בית הספר "דוד אלעזר" בבת ים גילו לראשונה כי מנהלת בית הספר דאז, סופי מאיר, השתמשה בכספי ההורים לכאורה בניגוד להוראות משרד החינוך. לטענת ההורים, המנהלת שילמה בכספים אלו חשבונות חשמל וטלפון של בית הספר ורכשה וילונות לחדר מדעים, גדר לחצר ביה"ס, מערכת מצלמות וכבלים, בידורית, מזגנים ועוד. ההורים טענו כי הוצאות ורכישות אלה חלות על העירייה, ובכל מקרה הם לא אישרו למנהלת להשתמש כך בכספי ההורים.

העתירה לבית המשפט

רות ולנטי, חברת ועד ההורים בביה"ס, מספרת כי בזמנו ביקש הוועד מהמנהלת שתציג להורים דו"ח כספי "אבל היא אמרה שהיא לא חייבת לתת לנו. כשהיא הבינה שהיא חייבת, היא מרחה אותנו בסיפורים. פנינו אז לעיריית בת ים וכולם אמרו שעליה להציג לנו את הדו"חות, אבל זה לא קרה. בסופו של דבר פנינו לעורך דין, שדרש ממשרד החינוך את הדו"חות הכספיים. כשקיבלנו אותם היינו בשוק. היו חסרים 210,000 שקלים מכספי ההורים. מבחינתנו היא מעלה באמון ההורים. אני אומרת – מילא טעית, יכול להיות שלא ידעת, אבל אנחנו הוועד באנו ואמרנו לה שהיא חייבת לייצר שקיפות. שאסור לה להשתמש בכסף. אבל גם כשהיא ידעה שאסור לה בוודאות (להשתמש בכסף), היא המשיכה להשתמש בו".

יו"ר ועד ההורים בבת ים צביקה כספי אומר: "גילינו שעיריית בת ים פשוט חיה על חשבון ההורים. ביקשנו לפתור את הנושא אבל לא נענינו. המנהלת השתמשה ברזרבות של כספי הורים וגם בכספים של מחזורים שסיימו את בית הספר, עיריית בת ים שתפקידה לפקח – לא עשתה זאת. זה לא היה סוד אבל כולם העדיפו לא לפעול".

בעקבות כל זאת עתרו ההורים לבית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב נגד משרד החינוך ונגד עיריית בת ים, ובין היתר ביקשו מבית המשפט להורות למשרד החינוך להשיב להם את כספיהם שבהם נעשה, לטענתם, שימוש אסור. לפני שבועות אחדים בית המשפט נתן תוקף של פסק דין לפשרה בין הצדדים בה נקבע בין היתר כי משרד החינוך והעירייה יספקו לתלמידי כיתות ה'-ו' בבית הספר ולתלמידי כיתות ז'-ח' בוגרי בית הספר שיעורי תגבור במתמטיקה ואנגלית.

"ברמת העיקרון יכולנו לעמוד על פיצוי כספי, אבל תפקידנו כוועד הוא ליצור תקדים שישפיע על תלמידי בת ים והוריהם, גם ברמה הארצית", מסביר כספי. "לכן הסכמנו שבמקום לחפש כל הורה לו נחזיר 20-80 שקלים, עיריית בת ים ומשרד החינוך חויבו לשתף פעולה ולפצות בשעות תגבור על הכספים שנגזלו, זו תמורה למען ילדי בית הספר".

ולנטי לא שבעת רצון מיישום הפשרה. "ישנם מאות תלמידים שמגיע להם פיצוי", היא אומרת, "אבל לשיעור תגבור יכולים להגיע רק 10-15 ילדים, אז מי בדיוק ייהנה מזה? נאלצנו לקיים את השיעורים בבית ספר אחד כשתלמידי החטיבות פזורים בכל העיר, אז באמת בשיעור הראשון והשני הגיעו לא מעט אבל כעת הם הפסיקו להגיע. היחידים שמגיעים אלו התלמידים שזה מתקיים בבית ספרם. אז לא כולם מקבלים פיצוי ומי יכול לוודא זאת? מי מפקח שהתמורה היא טובה? משרד החינוך היה צריך לנהוג עמנו בהגינות ולהשיב לנו את הכסף. זה שהמנהלת יצאה בשלום זה מסר גרוע למנהלים. האירוע הזה פגע באמון בין ההורים לביה"ס, איבדנו את האמון במערכת".

סערה בהסתדרות המורים

הדיה של פרשה זו מגיעים כעת עד למערכת הבחירות של הסתדרות המורים. המנהלת סופי מאיר, שפרשה מתפקידה לאחר הפרשה, מתמודדת בבחירות להסתדרות המורים מטעם סיעת נח"ל. בעקבות כך שיגר בשבוע שעבר יו"ר הסתדרות המורים בעיר יהושע קרני מכתב אל מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב, בו הוא מבקש לבדוק מחדש את הטיפול בפרשת בית הספר "דוד אלעזר".

לדברי קרני, "אני לא רוצה שמורים או מנהלים נוספים יפלו למקום הזה, אלא ילמדו מאירוע הזה. מה גם שאני חושב שאדם שהיה דופי בעבודתו, לא יכול להתמודד לשום תפקיד ציבורי. סופי מאיר פעלה בניגוד להוראות והיא לא צריכה להיות נציגת ציבור".

תגובת המנהלת

"הנושא נסגר מבחינתי", אמרה בתגובה סופי מאיר, "העתירה לבית המשפט הוגשה נגד משרד החינוך והעירייה ולא כלפיי. יהושע קרני פועל נגדי אך ורק כי אני בסיעת נח"ל, לפני כן הוא לא התייחס ולא דיבר על הנושא. זה כנראה צורם לו והוא חושש מקולות שאמשוך אליי".

פורסם על ידי