המסך יורד? תיאטרון נוצר בסכנת סגירה

מתוך המחזה הנידפים | צילומים ניקול דה קסטרו

מתוך המחזה הנידפים | צילומים ניקול דה קסטרו

בעוד כחודש, החל מחודש ינואר 2018, תחדל עיריית בת ים לממן את תיאטרון נוצר. התמיכה העירונית בתיאטרון היא כ-800 אלף שקלים בשנה, המהווים 40% מתקציבו השנתי. בתיאטרון אומרים כי ללא תמיכת עיריית בת ים נשקפת סכנה ממשית להמשך קיומו.

תיאטרון נוצר הוקם בשנת 1991 על ידי קבוצת אמנים, ומאז 2010 הוא פועל בבת ים בחלל שהעמידה לרשותו העירייה במתחם העסקים בעיר. צוות התיאטרון מונה כיום כ-25 שחקנים ויוצרים, וכן עשרות עובדי במה, צוותים טכניים ועוד.

"אחרי שבע שנים של שותפות, ביום בהיר אחד, הוחלט להפסיק את התמיכה בנו באופן ברוטאלי", אמרה היום מנכ"לית התיאטרון, טליה בן עמי,  "זה מהווה סכנה גדולה לקיום התאטרון. אנחנו חלק אינטגרלי מהעיר, אנחנו שותפים בטקסים העירוניים, בפעילויות עם מוסדות העיר, מרכז צעירים, גני הילדים, השתלמויות מורים. תושבי בת ים מגיעים לפעילויות לילדים, סדנאות, הצגות, אנו עובדים עם קהילות גמלאים, ניצולי שואה, פעילות עם נוער בסיכון. יש המון דברים על הפרק בשיתוף עם הרווחה. אימצנו את תאטרון זולת של קהילה נגישה בעיר, אנחנו אמורים לפתוח כיתת תיאטרון בביה"ס דרכא. הקהל הבת ימי הולך ונחשף אלינו ואני חושבת שהשנה היה שיא מיוחד, התאטרון בתנופה אדירה וזה פשוט חבל".

מה יהיה? התיאטרון ייסגר?

"לצערי אין לנו תכנית ב' איך להציל את התאטרון. אנחנו עובדים קשה כדי לגרום לעיריית בת ים לשנות את ההחלטה. אנחנו גם עובדים מול משרד התרבות שמנסה להתגייס לטובתנו. נפגשתי עם מנכ"ל המשרד והם עושים ככל שביכולתם לתרום. גם התושבים מתחילים לפעול: לכתוב מכתבים, לחתום על עצומות, לפעול בפייסבוק, אבל זה לא משהו מוסדר. כרגע אנחנו בסכנת סגירה".

תיאטרן650

חברת המועצה קטי פיאסצקי-מורג התגייסה לסייע לתיאטרון ופנתה במכתב אל שרת התרבות והספורט מירי רגב. "אני פונה אלייך בצער גדול לאחר שעיריית בת ים החליטה להפסיק לתקצב את תאטרון נוצר", היא כתבה במכתבה, "התאטרון מתאפיין בשפה תרבותית ייחודית, המבקרים הרעיפו שבחים על השונות ועל כך שהתיאטרון מהווה אלטרנטיבה תרבותית לתיאטראות הרפרטוארים והמסחריים. אני עצמי פקדתי את המקום כמה פעמים ואני מרגישה צורך לשתף אותך בתחושותיי ובחוויותיי…התיאטרון לא מנסה להתחנף לקהל או לזכות באהדתו בזכות טאלנטים או חיפוש אחר המכנה המשותף הרחב ביותר, אך עם זאת לתחושתי אין אדם שלא ימצא את עצמו בתוך היצירה. אני יודעת כמה הנושא חשוב וקרוב ללבך, אני בטוחה שתעשי כל שביכולתך על מנת למנוע את העוול שבסגירת המקום. ההיצע התרבותי בעיר בת ים הוא לא גדול, וזה בלשון המעטה, ובמקום ליזום ולפתוח מקומות נוספים אנו מוצאים את עצמנו כשמעל צווארו של התאטרון מתנוססת חרב. עיר ללא תרבות היא עיר שאין לה זכות קיום".

מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "עיריית בת ים דוגלת בקידום תרבות ישראלית מקורית ותמכה בשבע שנים האחרונות בתיאטרון נוצר בהיקף משמעותי ומתוך כוונה שהתיאטרון יוכל להחזיק את עצמו באופן עצמאי. עיריית בת ים תמשיך להעמיד לרשות התיאטרון את הבית בו הוא שוכן".

פורסם על ידי