יו"ר מועצת הנשים בבת-ים בראיון מיוחד: הגברים שולטים בעולמנו

ענת לבנת | צילום: טלי בנדו לאופר

ענת לבנת | צילום: טלי בנדו לאופר

לרגל יום האישה הבינלאומי, נפגשנו עם יושבת ראש מועצת הנשים בבת-ים ויועצת ראש העיר למעמד האישה, ענת לבנת, לשיחה מרתקת על פוליטיקה, מגדר, נשים כמובן, ואיך מחנכים את דור הנשים הבא בישראל כדי להאמין שהשמיים הם ממש לא הגבול.

"את יום האישה השנה היה לי חשוב לציין ללא פאן. כל שנה אנחנו מביאות זמרת, אמנית וכאלו, אבל כבר בתחילת השנה החלטנו שהשנה לא", אומרת לבנת. ביום קדחתני זה, בין מסיבות פורים עליזות ליום האישה, סוג של אירוע פסגה עבור מועצת הנשים, מצאה לבנת זמן לארח אותנו בלשכתה לשיחה מרתקת ומעוררת השראה על דרכנו בעולם כנשים.

מדוע בלי כיף?

"כי זה יום שבו אנחנו עוד יותר צריכות להיכנס למודעות, ללמידה, להעצמה. זה יום שיעורר בנו מחשבות, שיעצים אותנו, לא רק 'בואו נשיר, נסתכל על תצוגת אופנה ויאללה הביתה'. תראי, גם בערב נשי של פאן יש משהו מאוד נחמד, אני לא אומרת שלא, אבל אני חושבת שליום האישה יש תפקיד משמעותי יותר".

 כאישה, אני חושבת שזה שקיים יום האישה בלוח השנה רק מדגיש את חוסר השוויון.

 "אני חושבת שצריך את יום האישה, זה כמו יום העצמאות. אם לא נחגוג אותו לא נדע שקיבלנו עצמאות. זה יום בו אנו נזכרות ומציינות שיש לנו מעמד, שאנחנו מונות 51% מהאוכלוסייה, שלאחר מאבק קיבלנו את זכות בחירה. אבל אם נעסוק באיפור, סטיילינג וכל זה אז נישאר באותו המקום, לא נתקדם, וגברים ימשיכו לנהל את המדינה, לנהל אותנו, לקבל שכר גבוה, ואנחנו נתעסק בקשקושים. זה לא הזמן".

מדכאים את הבנות

בראשית השנה החליטו לבנת וצוות משרדה על הנושא בו יעסקו השנה – חינוך מודע מגדר. "מגיל קטן אנחנו מדכאים בנות לגבי כל מיני דברים", היא אומרת, "אם זה בגן שעשועים שבן יכול לטפס לסולם גבוה, לחקור, להחליט, להתאמן בכישורי חיים משמעותיים כמו כישלון ותקשורת עם ילדים שהוא אולי לא מכיר כשעל הילדה נגונן יותר, לא נעודד אותה לטפס לסולם גבוה וכדומה. גם בגנים תלויים מודלים גבריים על הקירות וכמובן בבתי הספר, שבהם אוטומטית מלמדים בנים כדורסל וכדורגל. מי אמר שבת לא יכולה לשחק את המשחקים האלו?"

בנות משחקות מחניים…

"איזה מן משחק זה? את רואה אותו באליפויות? זה משהו שהמציאו". הרצאה בנושא חשוב זה מועברת מול צוותי חינוך מכל מוסדות החינוך בעיר, בתקווה שזה אכן יעשה את השינוי. "השינוי לא יגיע מהר, קודם תגיע המודעות ורק משם אפשר לפעול", היא אומרת.

במסגרת תפקידה, אותו היא מבצעת מזה 12 שנים, קיימה לבנת עשרות פרויקטים שמעצימים, תומכים ומסייעים לבנות ונשים בעיר ובהם "סודקות את תקרת הזכוכית" לקידום בנות במדעים וטכנולוגיה, "אתנה" הפרויקט הלאומי לקידום ספורט הנשים בישראל, "עסק משלך" המעודד נשים בעלות עסק בתחילת דרכן או נשים בעלות רעיון עסקי המעוניינות לפתוח עסק זעיר, ואינספור מפגשים עם נשים בולטות ומעצימות בעלת סיפור מעורר השראה.

"ילדה שנכשלה במקצוע מסוים תאשים את עצמה ולעתים לא תרצה לנסות שוב, עם בנים זה אחרת. דרך הפרויקטים האלו אנחנו מעצימים בנות. מה זה העצמה? זה להוציא את החוזקות שבך ולהאמין בעצמך", אומרת לבנת.

גברים מרוויחים יותר | צילום המחשה

גברים מרוויחים יותר | צילום המחשה

לדעתך אנחנו חיות בעולם של גברים?

"אנחנו חיות בעולם שגברים שולטים בו ומנהיגים את כולנו".

מה לגבי בת-ים, מה מצב הנשים אצלנו?

"כמו בכל הארץ, אין הבדל משמעותי".

תני לי פרופיל לאישה מבת-ים.

"ישנן כאלו שעובדות וממהרות בלי נשימה לקחת את הילדים מהגן, יש את עקרות הבית ויש את הקרייריסטיות".

מה מידת הקרייריסטיות?

"זה דבר שלא בדקתי. אולי בהרצליה יש יותר כי שם ישנה יותר מודעות ואפשרות כלכלית לכך".

מה דעתך על הייצוג שלנו במועצת העיר?

"כרגע ישנן חמש נשים מתוך 25 חברי מועצה, אני הייתי רוצה חצי-חצי".

מה חסר בעיר?

"שתהיינה יועצות למעמד האישה ב-100% משרה. רק הן יכולות להביא את השינוי המשמעותי הדרוש. נביא מודלים איכותיים, נמשיך עם הפרויקטים החשוב ונבסס את המודעות ודרכה את השינוי".

אירועי חודש האישה

בחודש מרץ ייערכו בבת-ים מספר אירועים בהם יצוין חודש האישה:

במוצ"ש, 11/3 בשעה 20:30 תתקיים קריאת מגילה לנשים עם הרקדה סוחפת בהשתתפות ראש העיר יוסי בכר ובכירים נוספים, הכניסה חופשית. מתנ"ס אילת, רח' הגבעות 16.

ביום שני, 13/3 בשעה 19:45 תיערך הקרנה של הסרט "קרול" העוסק במפגש מקרי בין שתי נשים המצית חברות יוצאת דופן. התרבוטק, ספרייה עירונית, רח' יוספטל 92.

פורסם על ידי