תלמידים כתבו ספר מסיפור חייה של ניצולת שואה מצפון אפריקה

צילומים: דוברות העירייה

צילומים: דוברות העירייה

"קוראים לי לאורה ואני מספרת את הסיפור הזה על המלחמה ועל השואה קצת באיחור. אף פעם לא עלה בדעתי לספר את הסיפור על הזוועה, לספר על מחלות, על עוני, על עינויים" – כך נפתח סיפורה של לאורה סעדה, תושבת בת ים וניצולת שואה מצפון אפריקה, שהפך בימים אלו לספר אותו כתבו וערכו תלמידי ומורי תיכון "אורט מלטון". ללאורה היום שלושה ילדים, שמונה נכדים ושבעה נינים.

זה החל לפני כשנתיים, כאשר נטליה ורטנוב וקטיה זלשצ'נקו, לשעבר תלמידות כיתה י' מתיכון מלטון, התנדבו במסגרת תוכנית מעורבות חברתית עם ניצולי שואה ושם פגשו לראשונה את לאורה ושמעו לראשונה את סיפורה המרגש. הם החליטו לשתף אותו עם צוות המורים בתיכון בו למדו, והמורה לספרות בבית הספר, נועם דוקטור, החליט לרכז את הסיפורים לכדי ספר המתאר ממקור ראשון את חוויותיה המטלטלות כילדה בטריפולי בזמן המלחמה ועל ימיה הראשונים במדינת ישראל לאחר שהיא ומשפחתה הצליחו לברוח.

אחד מקטעי העדות של לאורה בספרה: "הערבים קיבלו 'קרטה ביאנקה' – נייר לבן, הנותן אישור לשחוט את היהודים. אז התחילו הפוגרומים והמאורעות. היינו רגילים לטייל ביחד עם אבא במוצאי שבת, ולפתע נפגשנו עם חברים ערביים של אבא שאמרו לו: 'יעקב, לך הביתה מהר, סגור את כל הדלתות והחלונות'. אבא לא הבין מדוע הם אומרים זאת, והתשובה שקיבל מיד הייתה: 'היום שוחטים את כל היהודים, איטבאח אל יהוד'".

הספר הושק בימים אלה באירוע בספריית בית הספר בנוכחות בני משפחתה, ראש העיר, תלמידים ומורים.

 

פורסם על ידי