צביקה רובין: אני האיש מאחורי פורום בת ים

צילום: אלנה נרמן

צילום: אלנה נרמן

לפני 4 שנים ייסד צביקה רובין את דף הפייסבוק "פורום בת ים" מתוך רצון להציף בעיות ולסייע לתושבי העיר לטפל בכל מה שמפריע להם. מאז צבר הדף למעלה מ-22 אלף לייקים אבל רובין נשאר אנונימי. "אני מרגיש שאני איש ציבור שהציבור לא מכיר", הוא מספר בראיון ראשון אי פעם, וחושף את כוונתו להתמודד בבחירות הקרובות כדי להשפיע ולשנות. 

מראיינת: טלי בנדו לאופר

אין כמעט בת ימי שלא מכיר את דף הפייסבוק "פורום בת ים". 22,200 לייקים צבר הדף, המאגד בתוכו תלונות של תושבים, הודעות, בקשות לעזרה או עצה, שיתופים של אייטמים חדשותיים ועוד. מאחורי הדף המצליח הזה עומד צביקה רובין, בן 40, נשוי ואב לשניים (שש ותשע), בת ימי מבטן ולידה. את הדף ייסד לפני כארבע שנים מתוך מחשבה כי זו דרך מצוינת לסייע לתושבי העיר לטפל בכל מה שמפריע להם.

"גדלתי בבת ים", הוא מספר בראיון ראשון אי פעם. "למדתי בתחכמוני ובגיל מבוגר יותר עברנו לראשון לציון. כשהתחתנתי חזרתי עם אשתי לבת ים כי אני אוהב את העיר הזאת, וכל ההבדלים בין ראשון לבת ים הכו בי. כמו הלכלוך ברחובות, או הפיקוח העירוני שלא מזמין בעצמו משטרה או לא עובד 24/7, החולדות ברחובות וצואת כלבים בכל מקום. חשבתי אז שדף פייסבוק עירוני של התושבים עבור התושבים יכול לעזור לשנות את המצב".

האמנת שיבוא יום ו-20,000 יעקבו אחרי העמוד שלך?

"למען האמת כן, קיבלתי השראה מדפים מצליחים אחרים, למדתי את הנושא היטב. אני מפרסם דברים שהם לא תמיד האג'נדה שלי, אבל אני משאיר לציבור להתדיין על זה. היום הדף נותן במה לציבור הבת ימי להעלות נושאים בוערים, יש בו הכל. יש לציבור מקום להביע דעה ולקרוא חדשות".

עד כה בחרת להישאר אנונימי.

"נכון, רציתי להישאר בצד, שלא יידעו מה אני חושב. אני מרגיש שאני איש ציבור שהציבור לא מכיר. בהתחלה זה היה בקטע התנדבותי ולא חשבתי שזה משמעותי לדעת מי אני, אבל עם הזמן התגבש אצלי הרצון להתמודד בבחירות ולכן הגיע הזמן להיחשף. אני רוצה לצאת מהדיבורים אל המעשים".

אתה אומר איש ציבור, אבל בסופו של דבר מדובר בדף פייסבוק שאתה משתף בו.

"נכון וזה הרבה. זה דף שעוסק בסוגיות פוליטיות בעיר, זה דף שמדבר על מצוקות ובעיות של אנשים, זה דף שנועד לשנות. זה לא דף רגשי נקרא לזה, אין כאן בעיות של ילדים בגן או בטיפת חלב או של זוגות במשבר. אני עצמי מנסה לפתור מצוקות ומתקשר לא פעם למוקד. אם יש אנשים שצריכים עזרה אז אני מציף את הפוסט כדי שאנשים ייחשפו ויעזרו, שיהיה מענה הולם, וזה עוזר".

צילום: אלנה נרמן

 היו פוסטים של תושבים שבחרת לא לשתף?

"כן, אם הפוסט מכיל עלבונות וקריאות גנאי על ראש העיר לדוגמא או על אישיות אחרת, אני לא אפרסם. שיימינג אני לא מסכים שיעשו".

העבודה שלך לעתים משיקה לתכני הפורום.

"נכון, אני מנהל 500 דירות של עמידר כולל כאלו הנמצאות בבת ים ואני נתקל בתופעות מזעזעות וקשות. קרה שהייתה תושבת בעיר שהדירה שלה נשרפה בערב חג סוכות, עמידר כמובן לא עבדו אבל ראיתי את ההודעה בפורום וישר יידעתי את הבוס שלי ודאגנו לה לדיור במלון. אני אעשה מה שביכולתי כדי לעזור לאנשים, זו אחריות גדולה ואני עומד בה".

האחריות, מספר רובין, התפתחה אצלו בגיל צעיר לאחר שאביו נפטר מלוקמיה. "כשהייתי בן 17 אבא שלי חלה בסרטן", הוא מספר. "לאחר שלוש שנים הוא נפטר, הייתי אז חייל ואיבדתי את אבא שלי. זה רגע מאוד קשה וכואב, את אבא שלי אי אפשר להחליף אבל חלק מהאחריות עברה אלי כי הייתי מאוד קרוב אליו. יש לי שני אחים צעירים שנעזרו ונעזרים בי, אם זה במתן עצה או כל דבר אחר. זה שינה לי את כל החיים. עוד לא השתחררתי וכבר אני בלי אבא. לקחתי את המושכות לידיים ועזרתי לאמא. אני יכול לומר שהייתה תקופה לא קלה של להתרגל לחיים בלעדיו".

במה זה השפיע עליך?

"למדתי להסתדר בעצמי, זה יוצר חספוס ומבגר בכמה שנים. זה אומר לקחת אחריות כשאתה עדיין ילד אבל אחריות זה לא דבר שאני מפחד ממנו. גם התפקיד שלי מעיד על כך, אני דוחף ועוזר כמה שאפשר. כיום אני קרוב לגיל בו אבא שלי נפטר, 46, אז אני שואל את עצמי מה יקרה אם אשאיר את ילדיי בלי אבא, איך הם יגדלו? זה מהדהד".

ובתוך כל זה החלטת להתמודד בבחירות שיתקיימו השנה?

"נכון, אני רוצה ומתכוון. בגדול אני מחכה לתמיכה של איש מאוד רציני מהעיר, אם הוא יחליט לדחוף אותי קדימה זה יהיה הרבה יותר קל. אבל הרצון אצלי להתמודד קיים, זה הבשיל אצלי לחלוטין".

מהן שלוש הפעולות שהיית מבצע לו היית היום במועצה?

"אלו דברים שבעיניי יש לטפל בהם בדחיפות, מדובר בבעיות היומיומיות של התושב כמו הפיקוח העירוני. יש לתגבר אותו כדי שיפעל 24/7. צריך לקחת דוגמה מערים כמו ת"א וראשל"צ שיש להן פיקוח מצוין שמטפל בוונדליזם ונפגעי רעש גם בין 14:00-16:00. או האצת תהליכים של תמ"א 38 בעיר, אני חושב שצריך להגיע לבתי התושבים ולהציע, שתהיה יוזמה מצד העירייה ושתדחוף כמה שיותר. דבר אחרון וחשוב לא פחות הוא בניית חניונים בעיר. אין חנייה ולכן אנשים חונים על המדרכה. צריך להחזיר את המדרכה להולכי הרגל, להורים עם העגלות ולנכים על כיסאות גלגלים שצריכים לתמרן. לדעתי גם צריך לתייג את בת ים כמו שחולון ממותגת כעיר הילדים, למשל לתייג את בת ים כעיר האורות, או כל דבר אחר. להפוך אותה למושכת יותר וצבעונית".

יש דברים אקוטיים יותר, כמו הגרעון התקציבי, שאלת האיחוד עם ת"א, הארנונה הגבוהה…

"אני חושב שכל הדברים הללו הם תוצאה של ניהול כושל. למה יש גרעון? צואת כלבים זה קנס שנמצא על הרצפה, העירייה תקבל הכנסה והתושבים יקבלו עיר נקייה, וזו רק דוגמה אחת".

אתה מאמין שיהיה איחוד עם ת"א?

"אני מאמין שיהיה נכון לעכשיו, אבל אני מתנגד בתוקף. אני חושב שאפשר להציל את העיר הזאת, יש לה את האיכות שלה ואפשר להבריא אותה, אבל צריך להתחיל מלמטה. צריך בקרה על עבודת מחלקת הפיקוח, להגדיל את השירות לתושב, ולגבי הגרעון זה עניין פוליטי לגמרי".

אתה קורא כל כתבה שאתה מעלה?

"70% מהחומרים אני קורא, אני מעורה פוליטית לחלוטין במה שקורה בעיר".

אתה מכיר חברי מועצה?

"אני לא מגיע לישיבות מועצה, אבל אני מכיר את אלי יריב בו בחרתי בעבר. בבחירות הקרובות כל האופציות פתוחות מבחינתי".

יש לך תכנית לגבי הרשימה אליה תצטרף?

"נטיית הלב היא לבנות רשימה חדשה בעזרת הקוראים בפורום, אני רוצה להציע להם להיות חברים ברשימה וש-50% יהיו נשים. זאת תהיה רשימה מסוג אחר שמחוברת לציבור ותביא את דבריו. אני רוצה לעשות קו ישיר בין התושבים למועצה. שהם ירגישו שהם מסוגלים להשפיע".

אתה חושב שזה אפשרי? הציבור הבת ימי אדיש לפוליטיקה המקומית.

"יש מקום לשיפור, התושבים בדרך כלל משתפים את הכאב האישי שלהם ופועלים מתוכו, אבל כשמישהו אחר משתף הם לא פועלים. בדף שלי יש יותר צופים מתגובות, ואני מקווה שאכן זה אפשרי וישים".

מה דעתך על יוסי בכר כראש העיר?

"אני חושב שהוא משתדל, אבל לא ראיתי שינויים דרמטיים בעיר. אם אבחר אני אעשה הכל כדי לעזור לו. אין לי כוונה לחמם כיסא, אם לא אהיה במקום של עשייה אני פשוט לא אהיה שם. צריך לבוא לטובת העיר נטו. הדבר הכי חזק שאני יכול להציע הוא הקשר הישיר לתושב, זה מה שמנחה אותי. אני מביא את הקול של תושבי העיר, האנשים שגרים פה".

יש חברי מועצה שראוי לשבח לדעתך על פעילותם?

"אני חושב שבאופוזיציה יש חברים יותר לוחמים, הם מעלים סוגיות חשובות. אני רוצה לשבח שני אנשים משני צדי המתרס, ראש העיר יוסי בכר ואלי יריב, הם מאוד משתדלים".

אם תיבחר לחבר מועצה, תמשיך להפעיל את הפורום?

"בהחלט, הפורום הולך להתקדם, ייכנסו עוד מנהלים, יהיו יותר חדשות בזמן אמת וייכנס תוכן צרכני-חברתי לתושבים. חשוב לי להגיד שגם אם אכנס למועצה כל התכנים יפורסמו, גם אם הם נוגדים את דעתי. אמשיך להביא לציבור את כל המידע כמו שהיה עד עכשיו".

פורסם על ידי