יצחק נתני: אני נותן למספרים שמות

צילומים באדיבות יצחק נתני

צילומים באדיבות יצחק נתני

יצחק נתני (69) הוא אחת הדמויות המרתקות בבת ים. הוא נומרולוג, חוקר ומרצה. הוא כתב 3 ספרים ועד יציאתו לפנסיה עבד כאחראי הדרכה בגנים הבוטניים וכדבוראי באוניברסיטת ת"א. גימטריה ושעשועי לשון הם המומחיות שלו, ובכל שבוע הוא מפרסם הגיגים ופרפראות המבוססים על המקורות. הוא חובב מוזיקת רוק משנות ה-70' ואפילו הולך להופעות. 

מראיינת: טלי בנדו לאופר

 

את עולם הגימטריה, המספרים ושעשועי הלשון גילה יצחק נתני כשהיה נער צעיר. "כשהייתי בן 16 השתתפתי בחידון התנ"ך, והבחנתי שיש חוקיות במילים ואותיות. למשל, משה רבנו קשור למספר 40 שחוזר בסיפור חייו, אצל יעקב זה 7 ואצל יצחק זה 1 שהוא אחד ומיוחד, ולמדתי את הנושא לעומק", הוא מספר, "אף אחד בזמנו לא עסק בשיטה הזו ולכן בהרבה תכניות רדיו היו מעלים אותי וניתחתי כל מיני סוגיות כמו חגים למשל, חג השבועות קשור לדוד המלך, בחג אוכלים מאכלי חלב, שבועות חל בחודש סיוון שיש המחשיבים אותו כחודש השלישי אם מתחילים את השנה בניסן כפי שכתוב במקורות, סי היא האות שלישית באנגלית, בשבועות אוכלים סידן, ולמי מכרו את תנובה? לסינים!".

אבל בגימטריה לכל מספר יש המון צירופים, מה מדעי בזה?

"כשהקדוש ברוך הוא ברא את העולם הוא ספר את הימים. האדם הראשון נתן שמות לבעלי חיים אז אני נותן למספרים שמות. בשפת הקודש אפשר לראות פרשנות, אם ואב יחד זה 44 וילד זה 44. אני לא חושב שזה מדעי, זה נתון לפרשנות וזה אחד הכלים לפרשנות שלי. יש חוקיות של מחזוריות וחיפוש אחר דבר משותף, גם הפרשנים הגדולים לא עסקו רק בגימטריה, יש לשלב בין הכלים".

אתה מתפרנס מגימטריה?

"אני לא מתפרנס מזה. אני יודע שאנשים שהגיעו לתחום הרבה אחריי מנסים להתפרנס מגימטריה. בעברי אני הרציתי בנושא רבות, יותר שעשועי לשון, וגם כשהייתי פופולרי והייתי מתראיין הרבה, היו פונים אלי אנשים כדי להגיע אלי בתשלום ותמיד סירבתי. התפרנסתי כל חיי בכבוד באוניברסיטת ת"א ואת הגימטריה עשיתי באמת בהנאה".

עם הרב הראשי דוד לאו

עם הרב הראשי דוד לאו

כתבת 3 ספרים עד היום.

"נכון, כתבתי את 'יש מזל לישראל' שבו אני מנתח את מלחמת יום הכיפורים לפי נומרולוגיה ובו מצוין מתי המלחמה תסתיים ומתי נחצה את התעלה. השני הוא הספר 'יותר מזל משכל' שמורכב משעשועי גימטריה. וגם את 'הדבורה והדבש', שזה ספר ילדים שמדבר על חיי הדבורה. בגלל תפקידי באוניברסיטה פנו אליי מהוצאת ספרים וביקשו שאכתוב אותו, נעניתי בשמחה".

איך הגעת לתחום הבוטניקה?

"אני בא מבית של עשרה אחים ולכן נשלחתי לפנימייה. למדתי במקווה ישראל, בית ספר חקלאי, וכך נחשפתי לתחום. אבל עוד קודם הייתי מחובר לנושא הצמחים. עליתי עם הורי ואחיי מפרס שם חיינו במקום עם שפע של צמחיה. אנחנו מאוד אוהבים פרחים ולכן היה לי חיבור מיידי למקום הזה. גם היה ברור שאלך לכיוון הזה".

מדריך ילדי קייטנה באוניברסיטת תל אביב
מדריך ילדי קייטנה באוניברסיטת תל אביב

תחום צמחי המרפא והתבלין תפס תאוצה בשנים האחרונות, מדוע אינך עוסק בכך?

"אני משאיר את זה כבר לאנשים אחרים. אמנם למדתי גם ביולוגיה, יש לי ידע נרחב בתחום ואני משלב את זה בחיים האישיים שלי ואוהב טבע. אבל באמת שאין לי זמן פנוי, אני כותב ומצלם לעיתונים דתיים, אני עוסק בגילויים, בהברקות, בשעשועי מילים. זה כמו ברק שאני מקבל, זה דבר שמחייה אותי, אני אוהב להעניק ואנשים נהנים לקבל ממני".

מה העיסוק שהכי עושה לך טוב?

"העיסוק שלי ביהדות. אני לומד בכולל בכל יום מאז פרישתי מהאוניברסיטה לפני למעלה מעשור ומשתתף בחידונים ברדיו מורשת. אני משלב את היהדות באקטואליה, במשחקי לשון".

ומסתבר שאתה גם חובב מוזיקת רוק… להקת "סמוקי" הגיעה לארץ לאחרונה והיית בהופעה…

"אני לא בדיוק מעריץ, אבל מאוד נהניתי מהמוזיקה. זו להקה עם שירים יפים ומוכרים משנות ה-70 בדיוק לזקן כמוני. בני עידו הזמין את אשתי ואותי להופעה והתאים לי. הלכנו להופעה יחד שלושתנו והיה כיף לצאת קצת מהשגרה. זאת להקה של גברים בלבד, ללא זמרות, לכן היא מתאימה לזרם של כיפה סרוגה. היו עוד דתיים בהופעה שנהנו כמוני".

בהיכל התרבות בת"א, בהופעה של להקת סמוקי

בהיכל התרבות בת"א, בהופעה של להקת סמוקי

 וגם הצטלמת איתם.

"נכון, אני אוהב לתעד".

יש לך המון תמונות עם ידוענים כמו פוליטיקאים בכירים, רבנים גדולים, אנשים מפורסמים. מה מפגש הכי משמעותי מבחינתך?

"עם יצחק רבין, כשידעתי שהוא לא ירוץ לבחירות בשנת 1977. בהמשך התרחשה פרשת הדולרים עם אשתו לאה והוא התפטר. אני מסרתי לו את הכתבה שכתבתי לעיתון בנושא והצטלמנו. עוד אדם שבישרתי לו בשורה הוא מאיר שטרית, שהכרתי מימי מגוריי ביבנה. נסענו באופניים ואמרתי לו שהוא ייבחר לכנסת וזה אכן קרה".

לך היו מחשבות ללכת לפוליטיקה?

"כשגרתי ביבנה הציעו לי להתמודד למועצה אבל אני מאוד ישר. לא יכול אחד בפה ואחד בלב. לכן פוליטיקה זה לא המקום בשבילי וויתרתי. הרצון האמיתי שלי הוא לכתוב ספר שעשועי לשון חדש, יש לי המון מחשבות. במחשב יש המון חומרים, אני רוצה להנציח את עצמי למרות שפחות קוראים היום. לא כתבתי משנות ה-70 ואני מתכוון בקרוב לעשות זאת".

עם איזו דמות תנ"כית אתה הכי מזדהה?

"האמת שלא חשבתי על זה, אולי עם יצחק כי אני על שמו. היו שני נשיאים בשם יצחק, זה שם פופולרי. אני גם משתדל לצחוק ואני גם מצחיק אנשים ואת עצמי".

ספר הילדים שכתב (משמאל) והכתבה על אגד משנות ה-70

ספר הילדים שכתב (משמאל) והכתבה על אגד משנות ה-70

הבנתי שיש לך גם טייטל של ממציא…

"לא יודע אם ממציא אבל אני זה שהצעתי לחברת אגד את שיטת הכרטיסיות לנסיעות ארוכות בשנת 1970. פרסמתי את זה בעיתון במכתבים למערכת והוזמנתי לרשת ב' ברדיו ורואיינתי בנושא. בזמנו אמרו לי שאנשים לא יקנו וזה יקר, אבל אחרי כמה שנים אכן הוציאו כרטיסיות. אני בטוח שיש לי חלק בעניין. כמובן שלא אבקש על זה קרדיט, אבל זה סיפוק גדול שאני תורם".

איזה תחביב יש לך ואף אחד לא יודע עליו?

"כילד הייתי פותר חידונים ותשבצים בלי סוף. היום זה באמת הכתיבה, הגימטריה והלימוד בכולל. מאז שפרשתי אני לומד באופן יומיומי, בוקר וגם בלילה. בגלל זה אני מוותר על הרצאות, אני מעדיף ללמוד. לפעמים אני נותן הרצאה בחינם, לא כדי להחזיר בתשובה אלא במטרה להראות להם את הצד היפה בדת ולגרום לאנשים לחייך. את יודעת, אנשים לפעמים נרדמים בהרצאות, אצלי לא רק שלא נרדמו גם עד היום זוכרים מה נאמר. זו המחמאה הכי גדולה".

מה המקום האהוב עליך בעיר?

"בית הכנסת. אני מתפלל באורות התורה ברחוב מוהליבר עם הרב דוד חי הכהן. הוא תלמיד של הרב קוק ובית הכנסת הוא מקום ציוני דתי בדיוק כמו הבית שלנו. אני עצמי עשיתי צבא וגם מילואים".

אגב, מה זה בת ים בגימטריה?

"בכר שווה יריב, והיו שקולים. זוהי אותה גימטריה ולכן בתוצאות הבחירות הקולות היו כמעט שקולים. אני חבר של שניהם וגם של אורי בוסקילה, לכן אני ניטרלי".

עם הרב הראשי לשעבר מאיר לאו
עם הרב הראשי לשעבר מאיר לאו

פורסם על ידי