ויקטור טל: ניצחתי את הסרטן בחיוך

ויקטור טל | צילומים: אלבום פרטי

ויקטור טל | צילומים: אלבום פרטי

בגיל 66, חבר המועצה הנצחי ויקטור טל הוא אחד המותגים של העיר בת ים. בראיון אישי מיוחד הוא מספר על התמודדותו האמיצה עם מחלת סרטן המעי הגס, מגלה איזו קבוצת כדורגל הוא אוהד באמת, וגם מודה: "לא פוסל על הסף איחוד עם תל אביב"

מראיינת: טלי בנדו לאופר

 

חבר המועצה ויקטור טל הוא אחד המותגים של העיר בת ים. בשלוש הקדנציות האחרונות הוא התמודד ברשימה עצמאית – ותמיד נבחר. הוא בן 66 וכמחצית חייו הוא מכהן במועצת העיר בתפקידים שונים, ובהם סגן ראש העיר. אבל לא משנה מה הוא עשה, תמיד היה מזוהה ונאמן לתחום הספורט. כחבר מועצה בקדנציה הנוכחית הוא מחזיק לא מעט תיקים: תיק הספורט, פיקוח עירוני, רישוי עסקים והנדסה, והוא אף יו"ר הוועד המנהל של החברה לתרבות ופנאי.

ויקטור, בעבר קבוצות הכדורגל של בת ים שיחקו בליגה השנייה, והיום אנחנו בליגה ג'. איך התדרדרנו ככה?

"למה את שואלת רק על כדורגל? גם בכדורעף היו קבוצות בנים ובנות, וכיום יש רק בנות. השאלה צריכה להיות על כל ענפי הכדור. הם לא מקבלים תמיכות מהעירייה אז אין הוקוס פוקוס, כשאין תקציב שעמד בעבר על 3-4 מיליון ש"ח אז ככה הדברים נראים. קבוצת הכדורגל הייתה בליגה השנייה ופספסה את הראשונה, הכדורסל גם כן, קבוצות הכדורעף היו אלופות מדינה והגיעו להישג גדול גם בגביע באירופה. ברגע שלא קיבלנו לפחות חמש שנים כסף, כל אנשי הכדור נפגעים במיידי. כדורעף בנים חוסל והפועל בת ים נמחקה והקמנו אותה מחדש".

אז אתם מתקיימים מתקציב אפס?

"נכון, עיריית בת ים היא עירייה שמקבלת מענקי איזון. היא לא יכולה להחזיק את עצמה, אין לה הכנסות מספקות. לא רק הספורט לא קיבל, גם תנועות הנוער וגם העמותות. השנה הובטח לנו 600,000 ש"ח שעדיין אינו ודאי, מאחר שמשרד הפנים עדיין לא אישר את התקציב. אם זה לא יקרה אז אנחנו בבעיה, אבל אני מקווה שראש העיר יילחם על העניין ונעבור את זה בשלום, שלפחות ענפי הכדור יעשו צעד קדימה".

מה זה עושה לך לראות את ההתדרדרות של הקבוצות?

"אני כל כך הרבה שנים מתעסק בזה, נלחמתי כל שנה ושנה והצלחנו להגיע להישגים מרשימים. כמובן שזה לא עושה לי טוב, אבל אני מקווה שבשנים הבאות יהיה טוב".

מה התכניות שלך ל-2018? 

"התכנון הוא ש-200 אלף שקל ילכו לענפים האישיים כמו שחייה ו-400 אלף לאנשי הכדור. חשוב לזכור שגם אחזקת המתקנים ואולמות הספורט עולה הון תועפות. אני רוצה לציין שבשל המצוקה הכספית הצלחנו לפתח ספורט עממי כמו מאמאנט שזה מקסים, ואני מתכוון להמשיך לקדם את זה".

צילום: ליאת פילדלפיה
צילום: ליאת פילדלפיה

מה המדיניות שלך בתחום רישוי עסקים ופיקוח עירוני?

"מבחינת רישוי העסקים, יש לנו בעיה שהטיילת הפכה לשדרה של משרדי תיווך ומשרדי עורכי דין. מדובר בטיילת שהיא אחת היפות בארץ, אז איך הגענו למצב הזה? כי כל הבירוקרטיה הכרוכה בקבלת רישיון עסק היא קשה, כתבי אישום מוגשים מהר והעסקים בורחים. אז המדיניות שלי היא שלא מיד להמליץ על כתב אישום אלא לנהוג בסבלנות, לעזור לאנשים להקים עסק, כי זה לא דבר קל. אותו הדבר לגבי הפיקוח העירוני, לא ישר לרשום דו"חות, אלא לעשות את העבודה על הצד הטוב ביותר עם סבלנות ולהפעיל שיקול דעת. צריך לזכור תמיד שהתושבים לא אויבים שלנו".

האם הקשר שלך עם ראש העיר יוסי בכר טוב כמו שהיה עם שלומי לחיאני?

"בהחלט, הוא ממשיך דרכו".

אם היית ראש העיר עכשיו, מהם שלושת הדברים הראשונים שהיית עושה?

"יש ראש עיר טוב בבת ים, אני לא משחק בנדמה לי".

בכוונתך להתמודד על ראשות העיר בעתיד?

"בכוונתי להתחזק. בבחירות האחרונות היה לי מנדט אחד, ובבחירות הבאות בכוונתי להתחזק בכמות המנדטים".

מה עמדתך בעניין איחוד העיר עם תל אביב?

"אני חושב שלא צריך לפסול על הסף. יש לנתח לעומק האם העיר הזאת יכולה להחזיק את עצמה ולהיות עצמאית, ובמקרה כזה אני לא חושב שיש צורך ללכת לאיחוד. אבל אם יבואו אנשי מקצוע שינתחו מכל הכיוונים וימליצו על איחוד, אז אני לא פוסל זאת. אבל לא במבנה שהם רוצים, אלא במבנה בו בת ים לא תאבד את זהותה. העיר הזאת מושרשת בתושבי בת ים. גם כשהם עוזבים אותה, הם נשארים בת ימים. גם כאלו שעזבו לפני עשרים שנים, אם הם גרים בראשון לציון או בניו יורק, הם תמיד מרגישים בת ימים להבדיל מערים אחרות".

היית בעברך סגן ראש עיר, אתה מתגעגע לתפקיד?

"יש לי את אותן סמכויות כבעבר, זו אותה עבודה ואותה השקעה מבחינתי, אז זה רק טייטל ושכר. אבל ויקטור טל כל כך ותיק, כל כך מוכר וכל כך אהוב, ככה שהטייטל 'ויקטור טל' יותר חשוב מהטייטל 'סגן'".

ויקטור טל והאישה אתי
ויקטור טל והאישה אתי. שלחה אותו להחליף קופת חולים – והמחלה התגלתה

לפני שנה וחצי החלים טל ממחלת הסרטן. "חליתי בסרטן המעי הגס", הוא משתף, "אני מודה קדוש ברוך הוא בכל יום על כך שהציל אותי בדקה ה-99 ואני מרגיש היום מצוין. על המחלה עלו ממש במקרה, אשתי אתי ביקשה שאחליף קופת חולים ובפגישה ראשונית עם הרופא החדש הוא שלח אותי לבדיקות שגרתיות. כך בעצם עלו על כך, לא הרגשתי רע קודם".

עברת טיפולים כימותרפיים?

"נותחתי ועברתי במשך כמעט שנה טיפולים כימותרפיים. זה סבל לעבור דבר כזה אם אתה לא לוקח את זה באורך רוח. אני הייתי מגיע לטיפולים עם חיוך, צוחק עם הצוות וככה עברתי את זה. צריך להתמודד עם זה בכיף ולא להיכנס לדיכאון, כי אם תיכנס לדיכאון אתה מת. כיום אני מצוי במעקב ואני בהחלט חושב שאלוהים אוהב אותי".

מה מוציא אותך מהכלים?

"למען האמת, קשה להוציא אותי מהכלים. אבל אני מאוד נפגע מלשון הרע, מהוצאת דיבה ושנאת חינם אחד לשני".

 יש לך תחביבים?

"בכל בוקר אני מבצע הליכה של שעה ורבע ברחבי העיר. אני משנה כל הזמן את המסלול ונהנה לראות את העיר מתפתחת".

 מה אנשים לא יודעים עליך?

"אני בן אדם שקוף, כל מה שאני חושב אני אומר אז אני מאמין שיודעים הכל עליי. ובכל זאת? אנשים לא יודעים שלמרות שניהלתי את הפועל בת ים במשך שנים ועבדתי במרכז הפועל, אני אוהד מושבע של מכבי חיפה. דבר נוסף, למרות שאני זה שהקמתי את אגודת הפועל בת ים בשחייה והייתי שותף לכל ההישגים המרשימים שלהם, אני לא יודע לשחות".

פורסם על ידי