הצעה: אכיפת שימוש באופניים חשמליים ע"י בתי הספר

הצעה: אכיפת שימוש באופניים חשמליים ע"י בתי הספר

משה אשכנזי הוא תושב בת ים, נשוי ואב לשניים, איש חינוך והוראה בעבר ופעיל חברתי בהווה. הוא עמד בראשות ועדי הורים במוסדות חינוך שונים בעיר, מגני ילדים ועד מקיף "חשמונאים". בטור שבועי מיוחד ל"בת ים פור יו" הוא כותב על ענייני חינוך.

אי כיבוד תקנות וכללי הבטיחות בכל הקשור לאופניים חשמליים חושף את ילדי בת ים לתאונות מסכנות חיים. השימוש באופניים חשמליים גובר והולך, וכך גם התאונות. בשנים האחרונות בתי החולים מדווחים על עלייה מתמדת במספר הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים.

נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה המתפרסמים מראים עלייה בעשרות אחוזים בתאונות אופניים חשמליים עם הרוגים, וזאת בנוסף לנתון המדאיג לפיו מדי יום ארבעה נפגעים מאופניים חשמליים. לאחרונה (יוני 2017) נכנסו לתוקף תקנות חדשות שאושרו ע"י ועדת הכלכלה של הכנסת, האוסרות שימוש באופניים חשמליים בקרב בני נוער שטרם מלאו להם 16 שנה. התקנות החדשות קובעות כי ניתן יהיה לנהוג על אופניים חשמליים רק מגיל 16 על שבילי אופניים ובכבישים.

אופניים חשמליים מוגדרים כאופניים בעלי הספק מרבי של 250 ואט, שמהירות נסיעתם אינה עולה על 25 קמ"ש ושהמנוע מפסיק את פעילותו כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ"ש בהתאם לתקינה האירופית. התקנות קובעות, כי באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות הכוללים צופר או פעמון, פנס קדמי בעל תאורה לבנה, פנס אחורי, מחזיר אור מאחור ומחזירי אור על דוושות האופניים. חובה על פי חוק לחבוש קסדה עד לגיל 18 בכל דרך. מגיל 18 חובת החבישה חלה בדרכים שאינן עירוניות וברכיבה ספורטיבית בדרכים עירוניות.

תמונת המחשה | צילום שאטרסטוק

תמונת המחשה | צילום שאטרסטוק

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ איתן כבל אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת הממשלה לתקן את חוק הפיקוח והאכיפה העירונית ברשויות המקומיות, ולהרחיב את סמכויות האכיפה לפקחים העירוניים בכל הנוגע להתמודדות עם עבירות של רוכבי אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים. הוועדה אישרה את הצעת החוק שהעניקה לפקחים סמכויות גרירה וסמכויות הוצאת אוויר מהגלגלים, עיכוב ומתן קנס של 1000 שקלים. זאת ללא ספק הרחבת סמכויות משמעותית במטרה לעשות סדר בכל הקשור לנסיעה ועשיית שימוש בניגוד לחוק והתקנות באופניים חשמליים.

לאור האמור, לצד פעילות הסברה וחינוך שיש לעשות בבתי הספר בעיר בכל הנוגע לשימוש באופניים חשמליים תוך דגש לשימוש בניגוד לחוק ולתקנות באופניים חשמליים, יש לחייב את בתי הספר בעיר לכלול בתקנון בית הספר (תקנון עליו הורים לתלמידים בביה"ס מחויבים לחתום כל שנה) את איסור השימוש באופניים חשמליים לילדים ובני נוער מתחת לגיל 16 ואת כללי ואמצעי הבטיחות שיש לנקוט.

סכנות רבות כרוכות בנסיעה באופניים החשמליים ללא כיבוד החוק, התקנות והכללים. מכאן אני פונה להורי התלמידים, הורים לילדים ונוער מתחת לגיל 16 אשר מגיעים לבתי הספר בעיר באופניים חשמליים. אני מבקש מכם להפעיל את הסמכות ההורית ולמנוע זאת. מעבר לעבירה על חוק, אתם מסכנים את ילדיכם ואת תושבי העיר. יש לכבד את החוק ואת התקנות, החינוך מתחיל מבית.

במקביל אני פונה לראש העיר מר יוסי בכר, למחזיקת תיק החינוך בעיריית בת ים הגב' אסתר פירון ולמנהל אגף הפיקוח העירוני מר מיקי סלוניקוב, ומבקש מכם להגן על עשרות ומאות ילדים ונוער מתחת לגיל 16 המגיעים לבתי הספר בעיר באופניים חשמליים בניגוד לחוק ולתקנות, ילדים ונוער אשר מסכנים את עצמם ואת האחרים. עצירת תופעה חמורה זו, מסכנת חיים באחריותכם הבלעדית. יש לאכוף את החוק והתקנות לצד עבודה חינוכית שיש לעשות על ידי הנהלות בתי הספר. תפקידכם וחובתכם לעשות כל שביכולתכם ולהפעיל את כל האמצעים העומדים לרשותכם בכדי שאף ילד/ה, נער/ה ותושב בת ים לא ייפגע מאופניים חשמליים, יהפוך נכה או יאבד את חייו חס וחלילה בעיר.

 

משה אשכנזי | צילום אלבום פרטי

משה אשכנזי | צילום אלבום פרטי

פורסם על ידי