הצטיינות יתרה: סיפורו של התיכון הכי טוב בבת ים

מנהל בית הספר נועם שאשי

מנהל בית הספר נועם שאשי

מדובר בסיפור הצלחה גדול: המחזור האחרון בבית הספר המקיף ממלכתי-דתי לבנים "המר דרכא" סיים עם 100% זכאים לתעודת בגרות. מבית ספר שחווה נשירה והיה על סף סגירה, הוא הפך לכזה ששמו בתקשורת מוזכר רק בהקשר של פרסים והישגים מרשימים: רק לפני שבועיים נודע כי "המר דרכא" נמצא ברשימת בתי הספר המצטיינים בישראל בדירוג א', כלומר אחד מ-71 התיכונים המצטיינים ביותר בישראל, שמוריו יזכו בזכות כך לתגמול כספי גבוה.

"המר דרכא" הוא תיכון דתי שלומדים בו 370 תלמידים. מנהל בית הספר בשש השנים האחרונות הוא נועם שאשי, שאת הקרדיט למהפכה הוא נותן לקודמו בתפקיד. "מי שבעצם אחראי לעלייתו של בית הספר הוא קודמי אהרון קצב, שכיום הנו מנהל אגף החינוך בעיריית בת ים. הוא לקח בית ספר על סף סגירה וגרם לו לפרוח. הוא גרם לתלמידים להאמין בעצמם", אומר שאשי, שבאותה עת לימד בבית הספר תנ"ך ותושב"ע.

"לקראת בחינות הבגרות הוא הוציא את התלמידים למרתונים של ימי למידה מרוכזים מחוץ לבית הספר וזה הוכיח את עצמו", אומר שאשי. "אני חוויתי זאת כמורה בכיתות י"א-י"ב והייתי שותף לעשייה הפדגוגית. אהרון הביא את בית הספר ממקום של 40% זכאים לבגרות ל-85% וזה שינוי מדהים".

לפני שש שנים התחלת לנהל את בית הספר, קיבלת אותו במצב טוב.

"במצב טוב, אך לא מבוסס. עדיין הייתה התמודדות עם תלמידים שעזבו אותו לטובת פנימיות או בתי ספר ממלכתיים, כי בסופו של דבר אנחנו בית ספר קטן ולא היה את כל העושר שיש לתיכונים גדולים להציע בתחום המגמות. במקום הלימודי הצלחנו עם החלשים, שינינו את הדימוי של 'המר', יש השקעה של מורים, יש הצלחה, יש התקדמות, אבל החבר'ה החזקים חשו שהם לא מוצאים את עצמם, שהם צריכים יותר. הם חיפשו מגמות ומגמות מצוינות, מקצועות מוגברים ועוד, ולא היו אצלנו מקצועות מוגברים. זה היה ברמה של תלמיד אחד או שניים, לא הצלחנו בכיתות שלמות. היו רק כיתות מעורבות של חזקים וחלשים. אני חושב שעליית המדרגה שאני עשיתי היא לבסס את נושא המצוינות, המורים ועיריית בת ים יחד החלטנו לבסס את תחום המצוינות בהמר ולהפוך אותו למוביל בתחום הפדגוגי בעיר".

נציגי תלמידי י"ב הלומדים בתכנית סטארט במפגש עם הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ
נציגי תלמידי י"ב הלומדים בתכנית סטארט במפגש עם הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ

מה זה אומר?

"הבנו שצריך להשקיע ביסודות. פתחנו בחטיבת הביניים כיתת מופת שזו בעצם כיתת מצוינות בה הוספנו שעות מתמטיקה, מדעים, תחומי העשרה מגוונים והכיתה צמחה. היא עשתה לה שם והצליחה למשוך אוכלוסיות נוספות שקודם לא היו פונות אלינו. כרגע יש בבית הספר עולים מסורתיים, דתיים, חרדיים, תלמידים מאוד מגוונים. ככל שהצבנו את רף המצוינות גבוה יותר ובצורה משמעותית אז זה הביא לבית הספר אוכלוסיות נוספות, גם מחוץ לעיר.

"השלב הבא היה קידום התחום הטכנולוגי. עשינו חיבור עם חיל האוויר והקמנו שלוחת שוחרים. התלמידים במגמה מגיעים לבית הספר על מדים, יש להם מפקדים מחיל האוויר ובסיום הלימודים הם משתלבים במערך הטכני של חיל האוויר או ממשיכים ללימודי המשך. כניסת התכנית הציבה עוד דגל. חשוב לי לציין שאחוזי גיוס שלנו טובים, התלמידים שלנו מתגייסים לצה"ל אבל התכנית נותנת מסלול, הכשרה ועתיד".

לפני כארבע שנים נכנסה לתכנית רשת דרכא שבעזרתה יכל בית הספר "להרקיע לשחקים", כהגדרת שאשי. "החיבור איתם הגשים לנו הרבה חלומות. ישנה שותפות נפלאה איתם ועם עיריית בת ים. רציתי לקדם מגמות ולבנות מעבדות, ואכן הקמנו מעבדת אלקטרוניקה. מהשנה שעברה אנחנו חזקים בתחום הרובוטיקה, ומהשנה הקרובה נתחיל ללמד בבית הספר את תחום האווירונאוטיקה.

"כרגע בבית הספר ניתן ללמוד כמקצועות מוגברים, קרי מקצועות בהם נבחנים בבגרות של חמש יחידות, פיזיקה, מתמטיקה, אנגלית, תושב"ע ואף במגמות אלקטרוניקה, תקשוב, ניהול עסקי וחשמל. זכינו בהישגים מרשימים כמו שלוש שנים ברצף להיות ברשימת בתי הספר המצטיינים, ובמחזור האחרון 12% נבחנו בחמש יחידות מתמטיקה ופיזיקה. זו קפיצת מדרגה ענקית, מאפס ל-12".

אילו שינויים יהיו השנה בבית הספר?

"עשינו חיבור עם בסיס 8200 השייך לחיל המודיעין. יחידה מהבסיס תאמץ תלמידים מחטיבת הביניים ובנוסף הם ילמדו ערבית. החיילים יסייעו להם, ייקחו אותם לסמינריון ויחשפו אותם לפרטים בתחום המודיעין. זה דבר שבונה להם המשך ומסלול לעתיד. בנוסף, תחום הדיבייט ייכנס לבית הספר בצורה משמעותית".

יש לך טיפים למנהלים איך לגרום לבית הספר להמריא?

"לכו אחרי החלום שלכם. לא לחשוש וגם אם יש מכשולים – לכו בדרכים עוקפות. לכו ממקום של אהבה, דאגה ואכפתיות לתלמידים, כל הזמן לשים מול העיניים את העובדה שאנחנו שותפים להכשיר את הדור הבא של האזרחים, החיילים והמנהיגים של ישראל. זו אחריות ועם תפיסה כזאת, זה מה שמייצר את הובלת התלמידים קדימה להצלחה ומצוינות. אצלנו בבית הספר על כל קיר ישנו המשפט מעורר ההשראה של הרב קוק: בן אדם עלה למעלה עלה, כי כוח עז לך".

פורסם על ידי