הערב בבת ים: עצרת זיכרון לשואה ולגבורה ומפגשי "זיכרון בסלון"

הערב בבת ים: עצרת זיכרון לשואה ולגבורה ומפגשי "זיכרון בסלון"

מאות תושבים, ניצולי שואה ובני נוער ישתתפו הערב (23 באפריל) בעצרת הזיכרון לשואה ולגבורה שתעמוד בסימן "לחלץ את תווי פניהם". המנהלת האמנותית של העצרת השנה היא השחקנית והיוצרת בהט קלצ'י.  

העצרת (20:00, היכל התרבות) תתמקד השנה בהיבט האישי והאנושי של הניצולים, בהסתכלות הפרטנית על האנשים בעלי פנים וזהויות שונים, ולא רק בזיכרון הקולקטיבי הכרוך בשואה. השחקנית דליה פרידלנד תפתח את החלק האמנותי של הטקס בשיר "פונאר" ותציג קטע משחק המבוסס על סיפור אמיתי של ניצולת שואה, שהוסתרה בילדותה בגטו על ידי אמה שהבריחה ילדים בגטו, מתנחמת בבובת צעצוע.

השחקן ערן לביא מתאטרון  "נוצר" יציג סיפור נוסף המבוסס על סיפור אמיתי של ניצול שואה שנאלץ להציל עצמו ולא ללכת עם ילדיו למשרפות. נציגי ניצולים ידליקו שישה נרות זיכרון, וכן יופיעו מקהלה משותפת של ניצולי שואה מבת ים וחברי מקהלת צדיקוב, ולהקת הנוער הייצוגית " קול הים".

זיכרון בסלון

כמדי שנה בשנים האחרונות, יתקיים בבת ים פרויקט "זיכרון בסלון" במסגרתו יתארחו ניצולי שואה בבתי תושבים ויספרו את סיפורם המצמרר, את זיכרונות האימה ואת רגעי הגבורה מהימים הנוראים ההם. המפגשים יתקיימו היום ומחר (23-24 באפריל) בבתים ובמרכזים שונים ברחבי העיר. בין המארחים ראש העיר יוסי בכר, שיארח מחר (שני) ניצולי שואה בסלון של תאטרון נוצר, ברח' נפחא 2. גם במרכז הנוער החממה יארחו בני ובנות נוער ניצולת שואה ויקיימו דיון מעמיק בנושא (שני, 18:00, ניסנבאום 68).

יושבי ראש הנהגת ההורים בבתי הספר בעיר יארחו זו השנה השלישית – בביתם או במוסד החינוך בו הם מנהיגים – ניצול שואה שיספר את סיפור הישרדותו במסגרת פרויקט "זיכרון בסלון". "לפני שלוש שנים פנתה אלי רינת גבאי מהחברה לתרבות פנאי וספורט שמרכזת את הנושא בעיר, וסיפרה לי שיש יותר ניצולים מבתים מארחים", מספרת ורד דנינו, יו"ר ועד הורי בית הספר תחכמוני. "גייסתי את היו"רים של בתי הספר ומאז אנחנו מארחים, זו השנה השלישית. השנה אני עושה אירוע בבי"ס תחכמוני".

מה החשיבות של אירוע מסוג זה לדעתך?

"זה נושא מאוד חשוב לדור שלנו ובכלל, את הסיפור שומעים חבר'ה צעירים וגם המבוגרים ועל כולם זה משפיע. אני לא חשבתי שזה ישפיע עלי כמו שזה השפיע. בפעם הראשונה שהשתתפתי בפרויקט, התארחתי אצל קטי מגידיש, ישבתי ונפלה לי הלסת. את שומעת סיפור שלא ייאמן, את בהלם. יש הבדל עצום בין לראות סרט בטלוויזיה ובין לשמוע עדות מאיש שיושב מולך ומדבר בגוף ראשון, את רואה את ההבעות שלו, את הפנים שלו מולך. היו חבר'ה צעירים בכיתה ו' ששאלו שאלות, הסיפור סיקרן אותם וזה לימד אותנו שזה דבר שצריך לפתוח לדור הצעיר יותר, לכיתות ו', לא מתחת כי צריך בשלות מסוימת. זה דבר חשוב ואני שמחה שאנחנו מקדמים אותו וכולם צריכים להיות שותפים לו".

ההשתתפות בפרויקט היא בהרשמה מראש, מספר המקומות מוגבל. ניתן להירשם באתר- http://www.zikaronbasalon.com/ 

ולפרטים נוספים: 03-5061838.

צילום: רפי מיכאלי

צילום: רפי מיכאלי

פורסם על ידי