היועץ הישראלי של טראמפ – צביקה ברוט מבת ים

צביקה ברוט | צילום יח"צ

צביקה ברוט | צילום יח"צ

בגילו הצעיר, 37 בלבד, צביקה ברוט מבת ים כבר כבש את שוק הייעוץ הבינלאומי. הוא ושותפו אריאל סנדר שימשו בין היתר כיועצים בבחירות לנשיאות צרפת, ועבדו עם המפלגה הרפובליקנית בזמן מערכת הבחירות בארה"ב ואף נבחרו לנהל את הקמפיין הישראלי של הנשיא טראמפ. השניים ממשיכים לעבוד עם המפלגה הרפובליקנית גם היום, ובימים אלה נבחרו לייעץ לממשלת הונגריה בנושא הממשל האמריקאי.

צביקה, איך הגעת לתחום הייעוץ?

"את הדרך התחלתי בגלי צה"ל, אחר כך עבדתי בידיעות אחרונות כאשר בשנים האחרונות הייתי כתב פרלמנטרי. אלו תחומים משיקים לייעוץ בינלאומי. לפני שלוש שנים החלטתי לקחת חופשה ללא תשלום והתמקצעתי בייעוץ. לפני שנה וחצי השותף שלי, אריאל סנדר, ואני קיבלנו את ניהול הקמפיין של טרמפ בישראל, ובמקביל עבדנו בישראל וארה"ב עם עוד לקוחות. כרגע יש לנו לקוחות כמעט בכל יבשת".

מה אתם בעצם עושים בפועל?

"אין מדינה בעולם שאין לה סוגיות לפתור מול ארה"ב, זו מעצמה שידה בכל בתחום. כשמדינה פונה אלינו היא כבר יודעת מה הבעיות שלה בהן נדרש טיפול. חלק מהמקרים אלו בעיות שוטפות כמו קביעת פגישות. למשל, יש שר שביקש להבין את הממשל האמריקאי החדש, מי דמויות המפתח. אלה דברים בסיסיים. אבל יש גם מדינות עם בעיות משמעותיות כמו עימותים שהן נקלעו אליהם בתקופת הנשיא אובמה וכרגע הן רוצות לחדש את הקשר עם הממשל החדש. אנחנו יודעים לקשר אותם למי שצריך. כל מה שנוגע לקידום האינטרסים של אותה מדינה מול ארה"ב, אנו נדע לייעץ לה איך לעשות את זה בצורה טובה ומול מי. חשוב להבין שהממשל הנוכחי הוא מאוד אאוטסיידרי, אלו אנשים שבאו לא מעולם הפוליטיקה, אז נדרש עוד יותר סיוע כי באמת לא מכירים אותם".

צילום: שאטרסטוק

צילום:  Shutterstock.com

כיצד נוצרה ההיכרות המעמיקה שלכם עם הממשל האמריקאי?

"יש לנו סוג של הבנה ורצון אישי לדעת מה קורה בממשל האמריקאי, אולי אפשר לקרוא לזה תחביב. שנינו מאוד מתעניינים בנושא והתעסקנו המון שנים עם הפוליטיקה הישראלית, מה גם שזמן קצר לפני הבחירות עשינו קמפיין של רצים לקונגרס בארה"ב כך שהייתה לנו היכרות ראשונית עם הרפובליקנים. בגלל הקמפיין פנו אלינו אנשי טראמפ שנעשה את הקמפיין בישראל, שהיה סוג של אסטרטגיה כדי להגיע לבוחרים באמריקה. יש עשרות מיליון נוצרים אוונגליסטים אוהבי ישראל, והקמפיין נועד להראות שאם הבוחרים בישראל, שערכי המשפחה חשובים להם ואפילו ימנים ודתיים אומרים טראמפ, אז גם הם צריכים לתמוך בו, וזה הצליח. הייתה התעוררות גדולה".

הנשיא טראמפ באמת טוב לישראל?

"הוא פנטסטי לישראל. הוא נשיא לא שגרתי. העם האמריקאי אמר שנמאס לו מפוליטיקאים מהדור הישן שהם חלק מהממסד, הם רצו מישהו שיבוא ויעשה סדר בוושינגטון והוא לחלוטין קובע סדרי עולם חדשים. בהקשר הישראלי, אין לי ספק בכלל שזה הממשל האוהד ביותר למדינת ישראל. מתי ראינו נשיא אמריקאי חובש כיפה בכותל? מדובר בנשיא שמקיים מדיניות הפוכה מזו של ממשל אובמה, גם האנשים שמקיפים את הנשיא מאוד אוהבים את ישראל, היועצים שלו הם יהודים חובשי כיפה וגם בני משפחתו יהודים כך שהדת היהודית לא זרה לו. החתן שלו אדם דתי שהולך לבית הכנסת ונכדיו יהודים. והכי חשוב, שנתו הראשונה בתפקיד מעידה על כך שהוא אוהב את ישראל. אפשר להתווכח על הכל לגביו, אבל בסוגיה הישראלית הוא טוב לנו".

קיבלת לפני כשנה וחצי הצעה מראש הממשלה לשמש כראש מערך ההסברה.

"נכון, וסירבתי עם הרבה כאבי בטן. זו הייתה הזדמנות משמעותית עבורי. בזמנו קיבלתי שתי הצעות, בקמפיין האמריקאי וכראש מערך ההסברה. לשכת ראש הממשלה זה מקום מרתק, אבל אז התחיל הקשר עם אנשי טראמפ. זו הייתה הזדמנות עבורי להשתתף בקמפיין אמריקאי והבנתי שזה יהיה דבר שקשה לשחזר בעתיד ואני לא מצטער, לעבוד אצל ראש הממשלה אוכל בעתיד".

מה היעד הבא?

"אנחנו רק בתחילת כל פרק הייעוץ בחיינו. זה מאוד מעניין וכל שבוע אנחנו במקום אחר בעולם. אני מוצא עצמי טס בבוקר וחוזר בערב, לפעמים אני טס כמה פעמים בשבוע. יש לי לוח זמנים משוגע ולישון זה לחלשים. בגלל שאני עדיין רווק ושותפי איש משפחה, אני לוקח את עול הנסיעות על עצמי ומתמודד עם זה בגבורה".

פורסם על ידי