בית התמחוי "הסודי" ברחוב הנביאים

יצחק אטיאס (במרכז) עם שרה ויפים

יצחק אטיאס (במרכז) עם שרה ויפים

כמו מועדון סודי שרק מי שצריך ומקושר מכיר, כך פועל בית התמחוי של יצחק אטיאס ברחוב הנביאים בבת ים. את המקום מפעיל אטיאס בן ה-78 מזה 14 שנה, כשעוד קודם היה שותף לעשייה של עמותת "אוהבים" אשר הציעה ארוחות חמות לנזקקי בת ים.

בכל בוקר בשעה 06:00 נפתח המקום על ידי שרה כהן, בת 58, המתנדבת בו מיום פתיחתו. היא מנקה ומסדרת ומיד אחרי מגיעים אנשים כדי לקבל אוכל מבושל, פיתות ולחמניות עבור משפחתם לארוחת הצהריים.

אטיאס: "העמותה שלי מקבלת תרומות מהמון גורמים: 'בלאדי' בכל יום מספק לנו אוכל חם וארוז, הם מביאים לנו את כל מה שנשאר להם וזה המון. בימי חמישי בבוקר אנו מחלקים אוכל לשבת כולל ירקות ופירות מ'לקט ישראל' וגם גבינות שנתרמות לנו על ידי 'מחלבות גד', הכל מבוסס על שיתופי פעולה שאני בניתי במהלך השנים. בנוסף פעם בשנה אני מקבל בגדים מחברות גדולות ומחלק אותם".

את המבנה לבית התמחוי הקצתה עיריית בת ים, המסייעת לאטיאס בהוצאות שוטפות כמו ארנונה, מים וחשמל.

כמה אנשים אתה מאכיל?

"כ-70 משפחות, ואם היה יותר אוכל, הייתי מאכיל עוד. רובם מגיעים לכאן אבל יש לי נהגים מתנדבים שנוסעים להביא אוכל לקשישים, בעיקר ניצולי שואה ונכים".

במקום, הוא מספר, חמישה מתנדבים קבועים ובנוסף אליהם פעילים בעמותה גם מבצעי עבודות שירות בצו בית המשפט. שניים מהמתנדבים הקבועים הם שרה כאמור ויפים אלברוס בן ה-90. "הוא כאן 13 שנה", מחווה אטיאס בידו, "כזה חרוץ ופעיל, המסירות של שניהם מדהימה ויוצאת דופן וזה מה שמפעיל את המקום".

"התחלתי עם דורית לחיאני בעמותת 'אוהבים', היינו מחלקים אוכל בבית התבשיל בעיר כי ראינו שיש צורך. בהמשך פתחתי עמותה עצמאית. היצר הזה לעזור הגיע אלי מהבית, אמא שלי הייתה מקבלת קצבה של 1,100 שקל מביטוח לאומי ומבשלת לאנשים, עוזרת בארוחת צהריים ממה שהיה לה, ואת זה למדנו בבית, להאכיל אנשים. זה דבר מאוד בסיסי להיות שבע, לאכול, ואת זה אני עוזר לעשות".

היו מקרים שידעתם שמי שמגיע לא באמת זקוק לעזרה הזאת?

שרה: "אם מושיטים לי יד אני אתן אוכל, לא משנה מה אני יודעת או לא יודעת. אם האדם הגיע אלינו, הוא כנראה זקוק לנו".

אטיאס: "אני נותן לכולם ממה שיש לי, לא מתפקידי לשפוט. היה לי מתנדב שהיה מגיע לחלק ופשוט מביך את האנשים, אמר לאישה אחת 'יש לך חשבון בבנק שלי, מה את עושה כאן?', יום אחד אישה אחת ביקשה להחליף בין גזר לתפו"א, הוא לקח לה את הארגז ואמר לה את לא מקבלת. האישה פשוט התחילה לבכות ואני בדיוק הגעתי, היא הסבירה לי הכל, אז אני אמרתי לו שהוא לא יודע להתנהג והמקום שלו לא פה איתנו. אנחנו לא צריכים להעניש את מי שבא אלינו. אני מחלק לפעמים בעוד מקומות ורואים פרצופים מוכרים, אבל אני לעולם לא אעיר, זה לא המקום שלי".

רוצים לתרום מזון או להתנדב? פנו ליצחק אטיאס: 052-2422610.

פורסם על ידי