תרגילי פיזיותרפיה לכתף

תרגילי פיזיותרפיה לכתף

כאבים ובעיות בכתף עלולים לפגוע משמעותית באיכות החיים שלנו ולגרום למוגבלות בתנועה ולהקרנת הכאב גם לחלקים אחרים בגוף. מעל 5% מהאוכלוסייה סובלים מכאבים כרוניים בכתף, כדאי לדעת כי ישנם גורמים שונים העלולים לגרום לכאב, לכן חשוב לעבור אבחון מקצועי על ידי רופא מומחה, ובהתאם לאבחון יש לטפל בבעיה.

מהן הסיבות המרכזיות לכאב בכתף?

כאב בכתף נגרם מסיבות שונות, לרוב כתוצאה מפציעה במפרק הכתף עצמו או בגלל פציעה ברקמות העוטפות את המפרק ונמצאות בקרבתו. לעתים סובלים מבעיות בכתף בגלל מחלה ברקמות הרכות באזור, כתוצאה מפריצת דיסק באזור עמוד השדרה הצווארי, מדלקת בגיד המחבר בין השריר לעצם, מקרע בגיד החיבור, מדלקת פרקים ניוונית או מסיבות אחרות כמו טראומה, חוסר יציבות בכתף, מום מלידה, שחיקת העצם, שבר בכתף, פציעות ספורט, נפילות ועוד.

כדי למצוא את הסיבות לבעיה יש לעבור בדיקה גופנית לא פולשנית, תשאול אצל רופא מומחה, בדיקת רקע רפואי היסטורי, ובדיקת טווח תנועה של מפרק הכתף. בנוסף, בהתאם לחומרת הכאב ועל פי הערכת הרופא, יש לשלוח את המטופל למכון הדמיה כדי לקבל תמונת מצב עדכנית ומלאה של מצב הרקמות, העצמות והעצבים באזור הכתף, בין השאר המטופל יעבור בדיקת CT, צילום רנטגן רגיל, סריקת MRI ובהתאם להחלטת המומחה המטופל יעבור גם בדיקת EMG להערכת התפקוד העצבי. במקרים מסוימים יש לעבור גם הליך ארתרוסקופיה הכולל החדרת סיב אופטי לאזור הכתף לזיהוי פציעות ברקמה הרכה.

טיפול מותאם אישית לבעיה

לאחר אבחון מדויק וגילוי הבעיה בכתף ניתן להתאים טיפול לבעיה, ברוב המקרים הטיפול אינו פולשני ואין צורך לעבור הליך כירורגי בהרדמה. ב-90% מהמקרים ניתן לטפל באמצעות תרגילי פיזיותרפיה לחיזוק השרירים באזור הכתף, לשיפור טווח תנועה, לשיפור תנועת וגמישות המפרקים ולהקלה בכאבים ובשאר התסמינים. במידת הצורך המטופל יקבל גם משככי כאבים או תרופות נגד דלקת, במקרים מסוימים משלבים גם זריקות סטרואידים לכתף או הזרקת תרופות חזקות למניעת כאבים.

את התרגילים מתאימים לבעיה ממנה סובלים, הכתף מחברת בין הגפה העליונה לגוף, כאשר המבנה האנטומי של הכתף כולל עצמות שמכוסות בסחוס בנקודת המפגש ביניהן כדי לאפשר תנועה. כמו כן הכתף כוללת שלושה מפרקים וציר תנועה בין עצם השכם לכלוב הצלעות. באזור הכתף יש כלי דם רבים ועצבים, רקמות רכות כמו שרירים, רצועות ולברום.

אזור הכתף חשוף לפגיעות, גם הגיל, תנועות לא נכונות, דלקות שונות, פציעות, טראומה ושינויים ניווניים במפרק וברקמות, כמו גם עומס יתר ופציעות ספורט, כל אלו ועוד עלולים לגרום לבעיות רפואיות בכתף. כאמור, באמצעות פיזיותרפיה ניתן להקל על סבלו של המטופל, לחזק את השרירים, לשפר את הטווח של תנועת המפרקים ולסייע למטופל להחלים ולשוב לשגרת חייו במהרה. לעתים משלבים גם טיפול בגלי הלם ושימוש באביזרים אורתופדיים.

למידע נוסף בנושא כנסו לאתר ארגו פלוס – מכון פיזיותרפיה בתל אביב

תמונה: PEXELS.

פורסם על ידי