תסמונת טורט – המדריך השלם לזיהוי וטיפול

תסמונת טורט – המדריך השלם לזיהוי וטיפול

תסמונת טורט הינה חלק ממקבץ מחלות תורשתיות הכוללות בין היתר מצבים משתנים בהיבט התנועתי (טיקים) לרבות התפרצויות זעם והתנהגויות משתנות. בין היתר האדם הסובל מהבעיה יציג תופעות של אי שקט תמידי לרבות תופעות כפייתיות לרבות בזמן לימודים.

המחלה תופיע בגיל הילדות לפני גיל עשרים ובמהלך השינויים של גיל ההתבגרות לרבות במצבים של לחץ. במצב של שינה ייעלמו להם הטיקים וברוב המקרים בהם האדם יהיה ער יהיה קשה לעצור או למגר את הטיקים אלא לזמן קצר בלבד (לכל היותר דקה).

האם כל זה מוכר לכם? האם אתם או יקיריכם סובלים מבעיות קשות של טיקים בלתי פוסקים המשפיעים גם על הסביבה החברתית והתעסוקתית שלכם? אם גם לכם יש בעיות למידה קשות נוכח המצב החדש לנו במכון אם הדרך יש את כל הדרכים לסייע ולשנות את המצב, אך תחילה בואו ונלמד על תסמונת טורט, תסמינים ודרכי טיפול.

איך מזהים שזו תסמונת טורט? תסמיני הבעיה

כאמור, תסמונת טורט יכולה לתקוף מבוגרים וילדים גם יחד, כאשר זה מגיע בילדות הטיקים יבואו לידי ביטוי בעווית בעיניים, לעיתים טלטלו של הצוואר, שיעול, קולות ותנועות. לרוב ההתפרצות תתרחש מספר שניות אבל תימשך גם עד כמה דקות וכך גם הטיקים שיופיעו באיטיות או לסירוגין.

בין יתר התסמינים של תסמונת טורט תתקלו גם בהפרעות של טיקים גם בקול, כאמור מעבר לטיקים שהם תנועתיים תתקלו גם בקוליים שיופיעו פעמים רבות ביום או כמעט כל יום. בתקופה זו ייתכן והטיקים ייעלמו אבל באין טיפול הם יחזרו לאחר שלושה חודשים.

דוגמאות נוספות לטיקים תהיינה במסגרת הפרעות שאינן בעלות שם ספציפי, במקרה הנ"ל הפרעות אלו לא תשתייכנה לשום קטגוריה ומקורן יהיה כתוצאה ממחלה, זיהום, או אפילו שבץ בלתי צפוי.

איך מאבחנים את הבעיה?

רופא יוכל לתת אבחנה מדויקת בהסתמך על מידע רפואי מההווה או מהעבר ובו זמנית ייקח בחשבון את החשד שיעלה בו נוכח תסמיני תסמונת טורט המתוארים על ידי הסביבה או האדם הסובל מהבעיה.

במצבים בהם מדובר בילדים ייתכן והם ינסו להדחיק את הבעיה ולכן חשוב מאוד לצלם את הטיקים כשהם מתרחשים במקום בו הילדים מרגישים בטוח. במסגרת בדיקות ינסה להבין הרופא האם לבעיות חברתיות או בעיות לימודיות יש השפעה על הופעת וחוזק הטיקים.

כמו כן, במקרים מסוימים אף ידרוש הרופא בדיקה פסיכולוגית קוגניטיבית לצורך שלילת בעיות למידה אם יש כאלו. במקרים מסוימים תבוצע גם בדיקת דם או אפילו בדיקת סי טי לרבות בדיקות לאבחון הפרעות למידה וכאן אנחנו נכנסים לתמונה.

BRAINGAMES ISRAEL – מייסדת טכנולוגיית סוכנות החלל האמריקאית נאסא מאפשרת לכם או ליקיריכם לבצע בדיקה מעמיקה ולתקן את החוסרים או את עודף גלי המוח, להחליש את ההתקפים ולתת את המענה שישפר לכם ולמי שאתם אוהבים את שגרת החיים.

צילום: CANVA

פורסם על ידי