שיטות להדפסה בתלת מימד – מהן השיטות העיקריות?

שיטות להדפסה בתלת מימד – מהן השיטות העיקריות?

הדפסה תלת מימדית היא בעצם טכנולוגיית יצירה של מודלים מוקטנים שונים על ידי שכבות דקיקות של פולימרים. אמנם לא מדובר בהדפסה כפי שהיא מוכרת עם דיו ודפים אבל מכיוון שהמושג כבר ושרש בשפה הרי שכל מי שעוסק בתחום יודע בדיוק במה מדובר ובאילו מקרים הדפסה זו נדרשת.

אם בתחילת הדרך היה מדובר בטכנולוגיה חדשנית שנחשבה לפורצת דרך, הרי שבזכות התאוצה הרבה שהיא תפסה אפשר לעשות בה שימוש מגוון עבור מגוון צרכים ותחומים ולצורך כך פותחו כמה שיטות הדפסה שנמצאות כיום בשימוש שגרתי, שוטף ואפילו יומיומי במגוון רחב של תחומים. מה שחשוב זה לבחור את שיטת ההדפסה הנוחה, הנכונה והמתאימה ביותר עבור כל שימוש ובמידת הצורך לקבל ייעוץ מאיש מקצוע הבקיא בתחום ומכיר אותו על בוריו.

אילו שיטות הדפסה קיימות כיום?

כיום ניתן לראות הדפסת תלת מימד בעיקר בתחומי הרפואה, האומנות, האדריכלות ועיצוב הפנים. יש לנושא זה נגיעה גם לעולם הילדים (הדפסת משחקים או צעצועים) אך בעיקר מדובר בתחומים מובילים אלה. כל מדפסת תלת מימד בדרך כלל מתאימה לאחד מהשימושים או לשיטות ההדפסה ולכן צריך לדעת כמה שיותר מוקדם בפרויקט איזה סוג הדפסה נדרש בכל צורך. לסוג ההדפסה הנבחר יש השפעה מכרעת על התוצר הסופי ולכן חשוב להכיר את הסוגים ולהחליט בתבונה.

שיטת SLA

מדובר בשיטת ההדפסה הוותיקה ביותר שגם נחשבת למסורתית בתחום. בשל כך גם יש לה יתרונות רבים:

  • שימוש בנוזל ההופך לפולימר קשה מיד לאחר ההדפסה – נוח לאחסן ולהשתמש.
  • חומרי הגלם הנדרשים לשימוש נחשבים לזולים וזמינים.
  • התוצר הסופי יהיה מדויק מאד ובאיכות גבוהה ביותר.
  • בניגוד לשיטות אחרות – כאן ניתן גם להדפיס מודלים שקופים.

שיטת FDM

השיטה החדשנית וזו שנחשבת לנפוצה ביותר. כאן מדובר יותר באפקט אמיתי של הדפסה, זרם חם ודקיק של פולימר אשר יוצא ממוט הזרקה ומצייר את המודל הדרוש. תוכנת המחשב המפעילה את המדפסת מבוססת על מערכת צירים קטרזית (ציר X וציר Y, כאשר ציר ה-  Zניתן להתאמה עבור כל פרויקט הדפסה בנפרד.

שיטה המכונה SLS

בעברית נהגת שיטה זו כשיטת לייזר סלקטיבית. השיטה מבוססת על קרן לייזר דקיקה אשר מבצעת את ההדפסה ובונה את הדגמים. חומר הגלם בסוג זה של מדפסות הוא פלסטיק אבקתי ולא נוזל – מה שמאפשר לתוצר הסופי להיות קשה מאד ועמיד בפני שברים או פגמים כלשהם. חשוב לשים לב שההדפסה עצמה מתבצעת בתוך תא סגור וחם ששומר על תנאי הסביבה הדרושים להשלמת הפעולה כמו שצריך.

הדפסת Poly-Jet – אור אולטרה סגולי

מדובר בטכנולוגיה מיוחדת ושונה מהשיטות האחרות והיא פרי פיתוחה של חברה ישראלית. ההדפסה דומה מאד במבנה החלקים שלה להדפסה עם ראשי דיו שמהם יוצא החומר הנוזלי. מיד לאחר היציאה – מוקרן אור אולטרה סגולי שממצק את התוצרים והופך אותם לחזקים וקשים מאד. היתרון הגדול ביותר של סוג הדפסה זה הוא האפשרות ליצור דגם או מודל שיש בו כמה תכונות שונות זו מזו.

בחירה נכונה של סוג ההדפסה

כאמור, איש מקצוע יידע בדיוק אילו שימושים מתאימים לכל צורך בהדפסה. זו הסיבה שיש חשיבות גבוהה מאד לשלב הגדרת הציפיות בין הלקוח לבין מפעיל המדפסת התלת מימדית. במידה ולא מכירים או לא בטוחים איזה מהסוגים יהיה הנכון והמתאים, כלומר זה שיפיק את התוצרים הטובים ביותר – מומלץ לקבל ייעוץ ולשאול שאלות את מי שבקיא בתחום ויודע מה ההבדלים בין הסוגים ומה היתרונות של סוג אחד על פני החסרונות של סוגים אחרים. בשורה התחתונה – מה שחשוב זה התכונות והמאפיינים של התוצר וזה מה שצריך להוביל את ההתלבטות והבחירה הסופית.

מודל מוקטן – התחלה של תהליך!

בעולמות ההיי טק, הרפואה והאדריכלות התוצרים של הדפסה תלת מימדית מהווים את תחילתו של תהליך שייבחנו בו תכונות שונות, היתכנות של שימוש במוצר כזה או אחר או בחינה מעמיקה של אפשרות לייצר מוצר חדש יש מאין. זו הסיבה שחשוב מאד לשים לב לדרך שבה התוצר המודפס מתקבל ולבחון לעומק את התכונות שלו. רק כך אפשר יהיה לקבל החלטות לטווח אורך.

תמונה: pixabay

פורסם על ידי