רכבים חשמליים באירופה – מנוע צמיחה שישפיע על ישראל

רכבים חשמליים באירופה – מנוע צמיחה שישפיע על ישראל

בעולם כולו ובעיקר באירופה, שוק הרכבים שצומח הכי הרבה הוא זה של הרכבים החשמליים. יש לכך משמעות לגבי העתיד ולא רק של אירופה, אלא גם לזה שלנו כאן ולכן ישראל כבר החלה לפעול בעניין. צעדים ראשונים, אך משמעותיים.

מה הקשר בין רכבים חשמליים באירופה וישראל? מסתבר שלא מעט. שוק הרכבים באירופה השתנה מאוד בשנים האחרונות והרכבים המסורתיים שמונעים על ידי בנזין החלו לפנות מקום לטובת רכבים חשמליים. מסתבר שלמהלך הזה יש השפעה לא מעטה גם על האזור שלנו.

נתוני מכירות של רכבים חשמליים ביבשת אירופה מראים עלייה מתמדת בכל שנה והשימוש בהם הפך לנפוץ יותר ויותר. יש לכך כמה סיבות כשהעיקרית שבהן היא המודעות הגוברת לסביבה ולזיהום האוויר החמור ברחבי העולם. הרכבים החשמליים אינם מזהמים ואינם מרעישים וזה יתרון כשמחפשים פתרון לאיכות הסביבה.

אם מסתכלים על המחצית הראשונה של שנת 2020, אפשר לראות שחלה עלייה של שמונה אחוזים ברכישת רכבים חשמליים מכלל הרכבים שנרכשו באירופה. מדובר על פי שניים מאותה התקופה המקבילה בשנה שעברה ואם לוקחים בחשבון את נגיף הקורונה שהשפיע כלכלית על כולם בתקופה הזו, מדובר על נתונים מעודדים.

מבחינת כמות הרכבים החשמליים שנמכרה בתקופה הזו, צרפת מובילה עם קרוב לארבעים וחמישה אלף רכבים, אחריה גרמניה עם קרוב לארבעים ושלושה אלף, בריטניה עם שלושים ואחד אלף ואחריהן נורווגיה, הולנד, איטליה ושוודיה.

המדינה שנמכרו בה הכי הרבה רכבים יחסית לשאר, היא נורווגיה, שבה כמעט חצי מהמכירות של כלל הרכבים במחצית הראשונה של 2020 היו של רכבים חשמליים. אחריה איסלנד עם למעלה משליש מהמכירות, הולנד עם למעלה מעשרה אחוזים ואחריה בסדר יורד: שוודיה, צרפת פורטוגל ושוויץ. אלה גם המדינות שאצלן בכל שנה יש עלייה במכירות של רכבים חשמליים באופן עקבי.

לא סתם המכירות גבוהות במדינות הללו. מדובר במדינות שהן חזקות מבחינה כלכלית, בעיקר ביחס לשאר מדינות האיחוד שנמצאות במזרח אירופה. במדינות החזקות ישנם יותר תמריצים והטבות מס בקניית רכב חשמלי. בנוסף, אלה מדינות שמשקיעות יותר בתשתיות לטעינה של רכב מסוג כזה, דבר שמגביר את המכירות.

כשהמגמה הזו היא לטובת רכב חשמלי, יש לכך השפעה גם על השוק המקומי שלנו. יצרניות הרכב הגדולות שחוות עלייה במכירות, מייצרות יותר רכבים חשמליים ורבים מהם מגיעים לארץ וזמינים לקנייה כבר עכשיו. אמנם ישראל לא נמצאת באותה רמת מכירות כמו השיאנית נורבגיה, אבל יש בהחלט תזוזה בכיוון החשמלי בארץ.

משרד התחבורה בישראל הציב יעד שעד שנת 2030 רכבים חדשים יהיו לא מזהמים וגם הבין שכדי לחולל שינוי, מספיק שיהיו בארץ כשלושה אחוזים מקוני הרכב שירכשו רכב חשמלי כדי ליצור שוק מקומי לרכבים הללו. במציאות כרגע, רכבים כמו רנו זואי, ניסאן ליף, פיג'ו e-208, אאודי אי-טרון ועוד אחרים, כבר זמינים לקניה בארץ ויש מהם לא מעט כך שיש בסיס ליצור שוק רחב לרכבים הללו.

אך השינוי מגיע לא רק במכירת הרכבים עצמם אלא גם בהתרחבות של התשתיות לרכבים חשמליים. בשנה האחרונה הוקמו בישראל עמדות טעינה חשמליות רבות במקומות ציבוריים ויש תקציב להמשך ולהתרחבות הפרויקט כולו. יש לזכור שבכל בעולם, היכן שהוקמו תשתיות טעינה בפרישה רחבה, שם נמכרו יותר רכבים חשמליים.

ומה לגבי העלויות? מחירי הרכבים החשמליים בארץ הזמינים לקנייה אמנם מעט יקרים ביחס לרכבים רגילים, אך יש לזכור שהתחזוקה השוטפת שלהם זולה יותר מאחר שיש להם פחות רכיבים מכניים, כך שלאורך זמן, המחיר משתלם. בנוסף, בעוד שהמיסים על קניית רכב רגיל בארץ מגיעים למעל לשמונים אחוזים, המס על קניית רכב חשמלי הוא עשרה אחוזים בלבד.

בסופו של דבר, ישראל מתיישרת עם שאר מדינות העולם ובייחוד עם אירופה הקרובה בכיוון של תחבורת העתיד שלא מזהמת. ייתכן שייקח עוד קצת זמן, אבל לאור המעשים בשטח, זה בהחלט הכיוון הנכון.

צילום: Unsplash

פורסם על ידי