קניית טלפון באינטרנט – כך תימנעו מטעויות

קניית טלפון באינטרנט – כך תימנעו מטעויות

בימינו, הצורך ברכישת טלפון כבר מובן מאליו. ואם נימנע מטעויות בתהליך, נוכל לחסוך כמה מאות שקלים נוספים. אחת האופציות הפופולריות כיום היא רכישה באינטרנט, באתרי קניות מבוקשים: אמזון, איביי, וכן, גם עלי אקספרס. אולם, על אף הקלות בקנייה באינטרנט, אין זו תמיד הדרך העדיפה. איך בדיוק? מה יש לנו לחדש בנושא? ואיך, באמת, נימנע מטעויות? מבטיחים לענות על הכל.

בחו"ל או בארץ – מה ההבדל?

ובכן, ההבדל המובן מכולם טמון במחיר. קנייה בארצנו הקטנה צפויה לעלות הרבה יותר, לעומת המחירים באינטרנט. הסיבה פשוטה: בישראל, מרבית המוצרים המיובאים “מוצאים עצמם” נמכרים במחיר כפול. בכל זאת, עלויות ייבוא ומיסים גבוהות -> מחיר גבוה שייגבה מהצרכן.

אף על פי כן, רבים עדיין רוכשים מכשיר סלולרי בישראל. למה? טוב, בניגוד לקנייה בחו"ל, בארץ נקבל שירות מידי, אחריות, ביטוח, הטבות ומתנות בקנייה. מחוץ לישראל, כל אלו פשוט חסרים…

דיברנו בתאוריה… קדימה, נעבור לדוגמה מספרית: נניח שבישראל מכשיר סמסונג יעלה כ־3,500 ₪, באתרים מחו”ל הוא יהיה זמין ב־2,000-2,500 ₪ בלבד! לא נרחיב, הפער מדבר בעד עצמו. לפיכך, ההבדל היחידי לטובת רכישה בחו”ל הוא המחיר. בסופו של יום, אין מה לעשות… יוקר המחייה מקשה על כולם, ואם נחסוך כך כמה מאות שקלים, מה טוב? לסיום, ללא צל של ספק, העלות היא “שחקנית מפתח” בסיפור.

מהן האפשרויות לקניית טלפון באינטרנט?

הנה 2 ההתלבטויות העיקריות בעת הרכישה:

  1. טלפון סיני – בדרך כלל, מכשירים מהשוק הסיני פשוטים, ובעיקר, זולים. נכון, המפרט לרוב לא הכי חזק (קחו בחשבון את המחיר הזול). וכן, הזמן שהטלפון יחזיק צפוי להיות קצר, ביחס למכשירים ממותגים מוכרים, כמו סמסונג וכו'. אולם, המחיר הזול ללא ספק “אטרקטיבי” במיוחד.
  2. טלפון מייבוא רשמי / “מותג” – מרבית הטלפונים ש־”מתגלגלים” בשוק הישראלי. בקנייתם מאתרים בארץ, כנראה שנקבל הטבות נוספות, אביזרים רשמיים, וכמובן אחריות. יתרה מכך, נוכל גם לרכוש ביטוח שנתי. כל "החגיגה” הזו לא קיימת באתרים זרים, בהם נקבל אביזרים, אחריות (סינית/אמריקאית) ותו לא. ומפני שלא מדובר באחריות ישראלית, אם תתעורר בעיה, ניאלץ לשלוח את המכשיר ליבואן בחו”ל. כך, נחכה חודש ויותר להשלמת התיקון (מצב בלתי נסבל, בעינינו).

מפרט המכשיר – מה חשוב לבדוק לפני?

לפני הקנייה, נרצה להעמיק בכמה פרמטרים במפרט המכשיר:

  • מצלמה: בעידן של היום, מצלמות איכותיות הן בגדר חובה לרובנו. התחילו מלבדוק כמה מצלמות קיימות (2+ זה הסטנדרט). בדקתם? מעולה, כעת אמדו את איכותן. בחנו את כמות הפיקסלים במצלמות, רזולוציית הווידאו, צמצם המצלמה, וכמובן את הפלאש והפוקוס האוטומטיים.
    סוללה: היינו רוצים מכשיר ש”יחזיק” כמה שיותר זמן. בחנו מהי קיבולת הסוללה המקסימלית: mAh4,000, 3,000? 2,500? בדרך כלל, לא פחות מ־3,500 או 4,000 מתבקשים בימינו. כמו כן, בדקו האם המכשיר תומך ב־WC, "טעינה אלחוטית" (יתרון חביב).
    המעבד והזיכרון: החלק הקריטי ביותר במפרט – ה”דלק” של המכשיר. עלינו לברר האם למכשיר מעבד חדשני? או שמא מדובר ב”גרוטאה”? שבב מקורי שהחברה ייצרה, או מעבד צד ג'? ואם מדובר במעבד Snapdragon, מה הדגם שלו? דור שישי? שמיני? השתדלו לענות על כל השאלות. לדוגמה: במעבד Snapdragon מדור שישי, מהירותו היא כ־1.8GHz. לצד כל זה, שימו לב לשטח האחסון / הזיכרון של המכשיר. הבדילו בין זיכרון ROM ו־RAM. מה ההבדל בכלל? ובכן, זיכרון
    ה־ROM משמש לאפליקציות ואחסון – זיכרון “קבוע”. לעומתו, ה־RAM, זיכרון העבודה, מנהל את התהליכים בצמוד למעבד. במקרה הסטנדרטי, נקבל 4-6GB זיכרון RAM, ו־64-128GB זיכרון ROM.
    גודל המסך ואיכותו: נתחיל מהבדיקה הפיזית – מה הגודל? אחר כך, נעבור לבדיקה מעמיקה של סוג המסך: מרבית המסכים מבוססים טכנולוגיית IPS המוכרת. ולסיום, בררו גם מהי הרזולוציה וצפיפות הפיקסלים.
    מערכת ההפעלה וגרסתה: נתון שנראה זניח, אך למעשה חשוב מאוד. בדקו מהי מערכת ההפעלה עליה רץ המכשיר (כנראה אנדרואיד). וחשוב יותר, מהי גרסתה. האם מדובר בגרסה 8? 9? ואולי הגרסה החדשה, אנדרואיד 10? כמובן שהגרסה העדכנית היא העדיפה.
    עמידות למים: חשוב, חשוב ושוב פעם… חשוב! בעת ההשוואה, שימו לב לתקן העמידות במים. ודאו כי עמידות המכשיר אכן בתקן IP67-8. למקרים לא צפויים, נרצה להיות “מוגנים”. בייחוד אלו מאתנו עם ילדים.

קנייה באינטרנט או קנייה פיזית? מה ה־”טיעונים”?

לא כולם מתלהבים מקנייה באינטרנט. והאמת, שלא חסרות סיבות מוצדקות לכך. נתחיל מהחסרונות, בהשוואה לקנייה פיזית:
1)    לעיתים, התמונות רחוקות מאוד מהמציאות – כן, לא תמיד תמונה באינטרנט מתממשת בפועל. לפיכך, מומלץ להתעמק בנתונים הטכניים, ואף לתבוע מהחנות האינטרנטית תמונה “אמיתית” של המכשיר. בחנות פיזית, פשוט נראה את המכשיר… אין שום בעיה.

(2    גניבת זהות וכרטיסי אשראי – וירוסים, סוסים טרויאנים, כלים זדוניים ומה שביניהם… כל אלו עלולים לעקוב אחרינו באינטרנט. הם מהווים סכנה ממשית עבורנו. למעשה, חלקם מתעדים גם את ההקלדה שלנו. מדובר במצב בעייתי, על אחת כמה וכמה אם נזין פרטי אשראי. שימו לב: לא ניתן לעשות יותר מדי בנידון (ללא טכנאי/מומחה אבטחה). פשוט עדיף להיזהר מראש.

3) ללא פריסה לתשלומים – בחנות מקומית ופיזית, נוכל לפרוס את הקנייה לתשלומים. כך, ניתן “להקל” על רכישת טלפון חדש בעלות של 3,000 ₪, באמצעות חלוקת התשלומים ל־12 חודשים (למשל). אולם, קנייה באתרים מחו”ל בלתי אפשרית בתשלומים. משמע, ניאלץ “לספוג” את הסכום כולו בבת אחת (לתוהים: באתרים ישראלים הפריסה אפשרית).

4) אין התנסות/רושם ראשוניים – אולי זה יישמע קלישאתי, אך באינטרנט לא נוכל “לחוש” את המכשיר, להתרשם ממנו בזמן אמת. בחנות פיזית, מן הסתם, הבעיה הזו לא קיימת: המכשיר זמין בעמדת תצוגה, ונוכל להתנסות “עד מחר”.

עד כה, עסקנו בחסרונות הקנייה באינטרנט ביחס לקנייה הפיזית. עכשיו, “נקפוץ” ליתרונות:

(1 נגישות, קלות וזמינות – היתרון הגדול מכולם. אין שניות לנגישות, הקלות והזמינות באינטרנט. נכון, אולי הן גורמות לנו לקנות יותר… אך האם זה באמת “חיסרון”? לא ממש.

(2  מבצעים, עלויות “ברצפה” – המבצעים באינטרנט ללא ספק מרשימים. גילוי נאות: גם העלויות הראשוניות באינטרנט זולות ביחס לחנויות הפיזיות (חיסכון בעובדים בתפעול פיזי), בייחוד ביחס לחנויות בישראל. בנוסף לכך, הרבה יותר קל “לשמוע” על המבצעים, שכן בלחיצת כפתור נצטרף לרשימת תפוצה, ונקבל הודעות על הכל.

(3לא יוצאים מהבית – בני האדם עצלנים מטבעם. רק טבעי שנחבב קניות באינטרנט, שאפילו לא דורשות שנקום מהכיסא. בינינו, למי יש כוח להתארגן, לקפוץ לקניון, לחכות בתור… ועוד ועוד? לעיתים גשום, פשוט עייפים… הדרך המתבקשת היא קנייה דרך האינטרנט. נזכיר שוב: תמיד עקבו אחר כללי הזהירות. קנו אך ורק רק באתרים מאובטחים. מה נחשב לאתר מאובטח? נדבר על זה עכשיו!

קונים באינטרנט – הטעויות שכדאי להימנע מהן

קנייה בטוחה באינטרנט היא סיפור לא קטן בפני עצמו. כאמור, לא חסרות אפשרויות לא נעימות: החל מקבלת מוצר שאינו תואם את תיאורו, ועד לגניבת כרטיסי אשראי וזהויות.

אז… איך קונים טלפון באינטרנט באחריות? ממה יש להימנע? מה לוודא?

  • לא קונים לפני שבודקים – כלל אצבע. לעולם אל תקנו באקראיות, טוב לא יצא מזה. בדקו את המכשיר, המפרט הטכני, והשוו את כל הפרמטרים שציינו בפסקאות הקודמות.
  • מבצעים השוואת מחירים – לאחר הבדיקה הראשונית, מגיע שלב השוואת המחירים. דרך אתר זאפ, נוכל לבצע השוואה יעילה, ולברר מי מציע את המחיר הזול ביותר + האחריות המקיפה ביותר. כך, נמצא את הבחירה המנצחת.
  • תמיד מתייעצים עם מומחים – לפני רכישת הטלפון החדש, מומלץ להתייעץ עם עמית בעל ידע, משפחה, וגם איש מקצוע מחברת סלולר. אל תתביישו לשאול כל מה שעולה בראשכם. אם התאכזבתם – פשוט מאוד, “נקסט”.
  • מוודאים שהאתר תומך בהצפנת 256 BIT – רצוי לוודא שתעודת האבטחה של האתר תומכת בהצפנה מקצה לקצה, 256 ביט. כך, לפחות צד האתר יהיה מאובטח במיוחד.
  • בירור אמינות האתר באינטרנט – לא חסרים אתרים ב־”רשימות השחורות” של חברות אנטי וירוס, אתרים מפוקפקים למיניהם… מהסיבה הזו, נרצה לדאוג שנגיע למקום בטוח, מוגן ואמין. לשם כך, נצטרך להריץ את שם האתר/כתובתו בגוגל וברשתות החברתיות. בדקו כמה מקורות, חפשו כל שבריר מידע שיוכל להעיד: “מה המוניטין של האתר בעיני הצרכן?”.
  • תמיד בודקים שיש שירות, “אמא ואבא” – ברכישת טלפון באינטרנט עשויות להתעורר שאלות רבות. לכן, מובן שנרצה מענה חם ואנושי לטענותינו. כלומר, מחלקת תמיכה ושירות היא הכרחית. אם אין תמיכה כלל, התרחקו מהאתר כמו מאש.
  • קונים דרך PayPal (במידת האפשר), ולא ישירות בכרטיס אשראי – רשת PayPal כפופה לרשויות המיסים העולמיות. החברה מקפידה על פרוטוקולי האבטחה המחמירים ביותר. וביניהם, גם על הצפנת 256 ביט. בעצם, כל רכישה שתתבצע באתר X דרכם נחשבת מוגנת, ולעולם לא תחשוף את כרטיסי האשראי שלכם, אשר שמורים ב־PayPal. מעבר להגנה, ל־PayPal יש תמיכה מצוינת, שבהחלט תלך לקראתכם במקרים של גניבות.
  • קונים רק בדפדפנים מאובטחים – קניית חכמה ובטוחה באינטרנט נעשית רק בדפדפנים מאובטחים. מה זאת אומרת? למשל, האנטי וירוס ESET מספק דפדפן מאובטח (לרכישות ובירורים באינטרנט). למעשה, לדברי ESET, הדפדפן יגן עלינו מכל התקפה. באופן אישי, אנו מתחברים רק עמו לחשבון הבנק שלנו
  • בודקים את חוות הדעת של הקונים – בכל אתר קניות, הרוכשים מוזמנים להשאיר את דעתם לגבי המוצר. לרוב, הביקורת היא טקסטואלית בצירוף מדד כוכבים (שביעות רצון). השוו את כמות המדרגים החיוביים לעומת השליליים. ואם תרצו להעמיק, קראו מה הוביל לאי-סיפוק בביקורות ה־”רעות”. הודות להן, נקבל תמונה ברורה יותר לגבי איכות המוצר ותפקודו.

מקווים שעזרנו! באהבה, צוות סאני תקשורת.

צילום: pixabay

פורסם על ידי