קורונה בישראל – שאלות ותשובות בדיני עבודה

קורונה בישראל – שאלות ותשובות בדיני עבודה

בימים טרופים כאלה, שמגפת הקורונה עדיין איתנו ומסרבת לעזוב, אפשר לראות שאחת הסוגיות המרכזיות שמדאיגות אותנו כעובדים קשורה לדרישה של המעסיקים להוציא אותנו לחופשה ללא תשלום. אז מה מגיע לנו? מה הזכויות שלנו? ובכלל מה חשוב לדעת?

בעקבות משבר הקורונה, המעסיק החליט להוציא אתכם לחופשה ללא תשלום. האם תקבלו תשלום עבור התקופה הזו?

בגלל מצב החירום שנוצר עקב משבר הקורונה, אתם זכאים לקבל דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי. זאת כמובן בכפוף לתנאים המצוינים בחוזר שהוציא המוסד לביטוח לאומי.

מה עושים על מנת לקבל את דמי האבטלה?

כאשר הופסקה עבודתכם, עליכם להירשם כמה שיותר מהר באתר האינטרנט של שירות התעסוקה. יש לעקוב לגבי התייצבות פיזית בסניף. במקביל, עליכם גם להגיש תביעה לתשלום דמי אבטלה. את התביעה יש להגיש באתר של המוסד לביטוח לאומי. יש לצרף אליה גם אישור של המעסיק על תקופת ההעסקה שלכם וכמו כן על השכר וגם על תקופת החל"ת.

הסתיימה חופשת הלידה שלכן והמעסיק הוציא אתכן לחל"ת, האם הוא יכול לעשות זאת?

כן, המעסיק יכול להוציא לחל"ת בהסכמה והדבר מתאפשר בשל נגיף הקורונה. מה עושים במקרה זה? ניתן לממש את הזכאות לדמי אבטלה, ממש כמו שאר העובדים שגם הם הוצאו לחל"ת.

מה קורה במצב בו המעסיק צמצם את שעות העבודה ונפגע השכר? האם זה מותר וחוקי?

בגדול, אסור למעסיק לשנות את תנאי העבודה וכמובן גם לא את השכר ובמידה והוא עושה זאת, הדבר צריך להיות בהסכמה מלאה של כל הצדדים. מה שכן, בגלל מגפת הקורונה, לא ברור מה תהיה עמדת בית הדין אם יהיה מקרה מסוג זה. על כן, מומלץ להתייעץ עם עו"ד דיני עבודה וכל זאת על מנת למנוע לפגיעה בתנאים ובשכר.

האם תהיו זכאיים לקבלת פיצויי פיטורים אם תפוטרו מהעבודה בגלל מגפת הקורונה?

כמובן. המעסיק צריך לעמוד בדרישות החוק. יש כמובן לערוך שימוע, לתת התראה מראש ובוודאי לתת את הפיצויים המגיעים לעובדים על פי החוק.

האם המעסיק יכול לפטר את העובדים, במידה ואלו נאלצו להיעדר מהעבודה עקב בידוד?

כמובן שלא. יש איסור גורף על פיטורים של עובדים שנמנע מהם להגיע למקום העבודה וזאת עקב כניסה לבידוד.

האם אפשר לעבוד מהבית בזמן כשנמצאים בבידוד?

בגדול, עבודה מהבית אפשרית כל עוד יש הסכמה בין המעביד לעובד. בעקבות כך, לא ינוכו ימים ממכסת ימי המחלה של העובד והימים האלה יחשבו כימי עבודה.

שורה תחתונה

אין ספק שנגיף הקורונה גרם לנו לשנות את אופן בו אנחנו עובדים. רבים מאיתנו עברו למתכונת עבודה מהבית, חלקנו הוצאנו לחופשה ללא תשלום וכו'. מה שכן, על המעסיקים לשמור על הזכויות שלנו וזאת בהתאם להוראות החוק במדינת ישראל.

פורסם על ידי