פשיעה בגיל ההתבגרות

פשיעה בגיל ההתבגרות

תקופת המעבר מהילדות אל הבגרות מאופיינת בקשיים שבלי תמיכה יכולים לחצות את הגבול לעבר פשיעה בגיל ההתבגרות. מה חשוב לזכור בתקופה זו?
תקופת ההתבגרות היא תקופה מבלבלת. הנה אני גדל, מבין, יודע וחזק. מצד שני אני גם מבולבל וחסר בטחון ולא תמיד יודע להחליט החלטות נכונות. לעיתים השילוב בין מרכיבים שונים בהתפתחות הם אלו שיבדילו בין התבגרות נורמלית לבין פשיעה בגיל ההתבגרות.

לא תמיד ניתן לדעת מי מהמתבגרים יכנס תחת הקטגורייה של עבריינות נוער. אין נוסחה אחת מוחלטת. אך, ברור כי אין להקל ראש בנושא היות ומדובר על גיל מאתגר ועם אוכלוסייה רגישה ומבולבלת אל מול הקשיים השונים.

קשיים בגיל ההתבגרות

כשמתבוננים על תקופת הגיל הזו ישנו פרדוקס. המתבגר נראה כאדם בוגר מבחינה פיסית. ניתן אף לראות קפיצה קוגניטיבית בה המתבגר מבין יותר דברים ומאתגר תפיסות קודמות (לרוב מול הוריו ומול הממסד). הוא חושב באופן עמוק, מופשט ומורכב יותר. במקביל, ישנה התפתחות רגשית שמושפעת מההורמונים הרבים המסתובבים בגוף. השילוב ביניהם יוצר תגובות רגשיות להרבה מצבים שקורים. תגובות לעתים קיצוניות וחסרות פרופורציה.

היבט נוסף של הגיל הוא הצורך להשתייך ולהרגיש מעורבות לקבוצה מסויימת אותה מעדיף המתבגר. הביטחון העצמי אינו יציב ומתגבש ככל שיש יותר חוויות של הצלחה וחוויות של שייכות ושל קבלה.

ישנן הרבה סיטואציות מאתגרות בהם יכול למצוא עצמו המתבגר וכשמשלבים חוסר בטחון, צורך בשייכות, ערעור תפיסות קיימות, תגובות רגשיות מועצמות ועוד,המתגבר יכול למצוא עצמו בדילמות אל מול מוסר ומצפון. לעתים המתבגר יבחר דווקא בשייכות מאשר במוסר. פשיעה בגיל ההתבגרות מתחילה מצעד קטן שמערער את המוסר וממשיך ומתגבר ככל שגבולות המוסר נהיים עמומים יותר ויותר.

חשוב לזכור! – דגשים למניעת התדרדרות אל עבר פשיעה בגיל ההתבגרות

חשוב לזכור כי המתבגרים אינם באמת בוגרים. גם אלו שמתנהגים בבגרות. הם עדיין מתבגרים. עדיין ילדים שגדלים ומנסים להבין את העולם בו הם חיים. הקשיים בגיל ההתבגרות הם למידות. תוצאות הקשיים הן יכולות, כישורים ודרך התבוננות על העולם שהמתבגר יוכל להעזר בהם בהמשך דרכו.

ישנה חשיבות רבה לסיוע למתבגר בקשיים אותם הוא חווה, גם אם אין פתרון פרקטי לאותו קושי. הסיוע יתבטא בפירוק הרגשי של המצב ומתן כלים להתמודד באופן נכון.

תפקיד המסגרות השונות הוא לאפשר למתבגר לחזק את שיקול הדעת שלו ואת הבטחון העצמי שלו כך שיוכל להתמודד בעצמו מול הקשיים כמו לחץ חברתי, שייכות, יעדים וחלומות, אהבה וקבלה חברתית, הצלחה בלימודים ועוד.

גם אם המתבגר מתנהג באופן מרחיק ושמעלה אנטגוניזם, אם נזכור שמדובר על יצור שמנסה להבין את העולם בו הוא חי, יעלו בנו החמלה והרצון למצוא את הכלים לעזור , וההקשבה ומתן הכתף להתמודדות נכונה ולמניעת ההתדרדרות אל עבר פשיעה בגיל ההתבגרות.

פורסם על ידי