פונדקאות הריונית (מלאה) – כל מה שצריך לדעת

פונדקאות הריונית (מלאה) – כל מה שצריך לדעת

ישנם שני סוגים עיקריים של פונדקאות המוכרים כיום ברחבי העולם – פונדקאות חלקית או מלאה. בהליך פונדקאות חלקית, הליך המכונה בפי רבים גם בשם פונדקאות מסורתית, מפרים ביצית של הפונדקאית עצמה. בהליך פונדקאות מלאה, כלומר הליך של פונדקאות הריונית, מפרים ביצית של האם ומשתילים את הביצית המופרית ברחמה של הפונדקאית, כאשר הפריית הביצית יכולה להיעשות מזרע של בן הזוג של האם המיועדת או מזרע שמקורו בבנק הזרע.

מעמד הפונדקאות בישראל

הליך הפונדקאות בישראל נחשב למורכב יחסית, וכולל מספר שלבים. זוג המעוניין להביא ילד לעולם בהליך זה חייב לקבל אישור ראשוני מהוועדה לאישור הסכמים לנשיאות עוברים (ועדת הפונדקאות של משרד הבריאות). את הבקשה מגישים ההורים המיועדים ותפקידה של הוועדה להחליט האם לאשר לבני הזוג להתחיל בהליך כדי למצוא אם פונדקאית.

במכתב הפניה לוועדה במשרד הבריאות יש לציין פרטים ולצרף אישורים ומסמכים שונים כגון המעמד האישי של בני הזוג, לרבות דת וסטטוס משפחתי, צילום תעודות הזהות של האם והאב המיועדים כולל ספח, תמצית רישום ממרשם האוכלוסין, חוות דעת רפואית להוכחת אי יכולתה של האם המיועדת להרות או לשאת הריון, בדיקת זרע של האבא המיועד ועוד.

לאחר קבלת אישור ראשוני מוועדת הפונדקאות יכולים בני הזוג להתחיל במאמץ לאתר פונדקאית. כדאי לדעת כי הדרך היעילה, הבטוחה והמהירה לאיתור אם נושאת (פונדקאית) הוא בעזרת סוכנות תיווך מקצועית המתמחה בכך, אך אפשר לנסות לאתר פונדקאית גם באופן עצמי באמצעות פרסום מודעות ובשיטות נוספות. כעת, בני הזוג נדרשים לחתום על הסכם עם הפונדקאית, יש מסמכים רבים שיש למלא בהליך זה, לכן מומלץ להיעזר בסוכנות תיווך מקצועית ויעילה. כמו כן, יש לבחור נאמן שתפקידו לדאוג לנושא התשלומים לפונדקאית באמצעות חשבון נאמנות אליו מפקידים את הכסף.

הליך פונדקאות הריונית

כאמור, הליך פונדקאות הריונית (מלאה) הוא מקרה בו בני הזוג תורמים ביצית מופרית אותה משתילים ברחמה של הפונדקאית. למעשה, הפונדקאית משכירה את רחמה לטובת בני הזוג ומסייעת להם להגשים חלום ולהביא ילדים לעולם. במקרה זה בני הזוג שתרמו את הביצית המופרית הם ההורים הביולוגיים של הפעוט שייוולד.

את ההליך אפשר לעבור בארץ או במדינות שונות בחו"ל, למשל אוקראינה, ארצות הברית וקנדה. תהליך פונדקאות הריונית בישראל על ידי סוכנות תיווך מקצועית ואמינה מתנהל על ידי רופאים ישראלים ובבית חולים לבחירת ההורים המיועדים. בהליך המתבצע בישראל סוכנות התיווך מסייעת לבני הזוג לבחור פונדקאית החיה בישראל ודוברת עברית, הפונדקאיות חייבות להיות יהודיות, לכן אין צורך לגייר את הפעוט לאחר הלידה כפי שנדרש בהליכים אחרים בחו"ל.

על פי החוק בישראל הפונדקאית חייבת להיות בטווח הגילים 22-38, כל עוד הפונדקאית היא אם לילד אחד לפחות, וכל הטיפולים והבדיקות מתקיימים בישראל. חשוב לציין כי זוגות חד מיניים אינם מורשים להשתמש בארץ בשירותיה של פונדקאית, לכן האפשרות היחידה עבורם היא לעבור את ההליך במדינה המאפשרת זו.

פורסם על ידי