עוסק פטור והפרשות לקרן השתלמות – המדריך המלא

עוסק פטור והפרשות לקרן השתלמות – המדריך המלא

נראה שבשנים האחרונות קרן ההשתלמות הפכה להיות רכיב כמעט מנדטורי בתלושי השכר של כולנו, ובצדק – אנשים רבים לומדים וקוראים על היתרונות שלה, ומבקשים לכלול אותה בתנאי ההעסקה שלהם מול המעביד.אבל מה עושה עוסק פטור שאין לו מעביד ורוצה עדיין קרן השתלמות? בואו נדבר על זה 🙂

נתחיל מהבסיס – מה זו בכלל קרן השתלמות?

קרן השתלמות היא סוג של חיסכון לטווח בינוני עבור עובדים, שהיתרון בה היא שאם תמשכו ממנה את הכספים במועדים שנקבעו מראש – לא תצטרכו לשלם עליהם מס הכנסה. המועדים שבהם ניתן להוציא את הכספים ולא לשלם עליהם מיסים הם:

  1. לאחר 3 שנים מפתיחת הקרן: רק לצורך מימון של לימודים או השתלמות מקצועית (אגב, מכאן השם – "קרן השתלמות")
  2. לאחר 3 שנים מפתיחת הקרן: אם אתם בגיל הפנסיה
  3. לאחר 6 שנים מפתיחת הקרן: לא משנה לאיזו מטרה אתם מושכים את הכסף

כמה כסף אפשר להפקיד לקרן ההשתלמות?

עבור שכירים, ההפקדות לקרן ההשתלמות מגיעות מהפרשות של המעסיק (עד 7.5% מהשכר ולא יותר מ-14,140 ש"ח בשנה) ושל העובד (עד 2.5% מהשכר ולא יותר מ-4,713 ש"ח בשנה).

כשמדובר בעצמאים, ניתן להפקיד עד 19,920 ש"ח (נכון לשנת 2023) בשנה כדי לקבל את הטבת המס במשיכת הכספים. את הכסף ניתן להפקיד מידי חודש, או בבת אחת בכל מועד שתבחרו לאורך השנה.

האם שווה לי להפקיד לקרן השתלמות?

באופן כללי, אם מתאפשר – אנחנו מאוד ממליצים על הפקדה לקרן ההשתלמות. הטבת המס שמקבלים על הכסף שנצבר שם היא משמעותית מאוד, והקרן מהווה מקור חיסכון מעולה שניתן לנצל בבוא הזמן לרכישות משמעותיות שאולי לא הייתם מצליחים לחסוך אליהן בצורה אחרת.

מלבד הכסף שתפקידו לקרן ההשתלמות, יצטברו בה גם רווחים שינבעו מהריביות שיצטברו על הסכום המופקד כך שהשקעה נכונה של קרן ההשתלמות (שנעשית ע"י חברת השקעות בד"כ) יכולה לייצר לכם רווח נאה מאוד בסיום התקופה ולאורך זמן.

בנוסף, שווה לציין שלקרן ההשתלמות יש עוד יתרון עקיף – היא מאפשרת לכם לקחת הלוואה כנגד קרן ההשתלמות. זה בעצם אומר שהבנקים וחברות המימון השונות מוכנות לתת לכם הלוואה בתנאים טובים (ממש טובים) כנגד הכסף שיש לכם בקרן ההשתלמות, וזאת מכיוון שהקרן מהווה ערובה מעולה ליכולת שלכם לעמוד בהתחייבויות שלכם.

מקווים שענינו לכם על כל השאלות בנוגע לקרן ההשתלמות. שיהיה בהצלחה!

פורסם על ידי