סרטן הערמונית טיפול יעיל

סרטן הערמונית טיפול יעיל

אם חיפשתם טיפול יעיל לסרטן הערמונית, הגעתם למקום הנכון. המאמר הבא יעסוק באחת המחלות השכיחות בקרב גברים בעולם המערבי – סרטן הערמונית טיפול מתאים, תסמינים, ממצאי ביופסיה ועוד.

ראשית יש להבין שכחלק מקביעת תכנית טיפול, על הרופא המטפל להתייחס לנתונים בסיסיים כמו ממצאי בדיקה רקטלית, רמות PSA, קצב, צפיפות. בנוסף, ההתייחסות היא גם לממצאי הביופסיה ביניהם דרגת הגליסון, מספר הגלילים החיוביים, הערכת נפח הגידול והערכת נפח הגידול מהביופסיות.

לעתים, המחלה מתפשטת ואז יכול להיות שהסרטן יופיע לא רק בערמונית, אלא בחלקים נוספים בגוף. במקרים אלו מבצעים בדיקות נוספות כמו הערכת מיקומית וסיסטמטית.

סרטן הערמונית טיפול – כיצד קובעים תכנית?

לאחר שמתייחסים לכל הנתונים שציינו קודם לכן, קובעים תכנית טיפול מתאימה. השיטה הראשונה בה נהוג לטפל בסרטן הערמונית נקראת טיפול אקטיבי או Active Surveillance הרעיון מבוסס על ההיפותזה שלא כל סרטן ערמונית הוא גם משמעותי ומסכן חיים.

החולים בסרטן הערמונית אשר מתאימים לתוכנית טיפול זו הם חולים מוגדרים על פי נתונים שנקבעים מראש. חולים בסרטן הערמונית אשר מטופלים על פי גישה זו זוכים משום שהם לא חווים את תופעות הלוואי שחולים אחרים כן חווים. התהליך כולל מעקב אחר החולה:

  • בדיקה רקטלית ובדיקת PSA כל שלושה חודשים
  • ביופסיה חוזרת אחרי שנה
  • רק במצב של החמרה בנתונים קובעים תכנית טיפול חדשה

סרטן הערמונית טיפול אידיאלי

העקרונות של שיטת טיפול זו היא לרפא את הסרטן, לשמור על שליטה במתן שתן ולשמר את הפעילות המינית. מכיוון ולכל הטיפולים יש פגיעה במתן שתן וגם בפגיעה בפעילות המינית, חשוב לעקוב אחרי זה ולאפשר לשמור על מצב אופטימלי.

סרטן הערמונית טיפול – כריתה רדיקלית של הערמונית

במצבים מסוימים צריך לנתח. יש כמה סוגים של פרוצדורות כירורגיות:

  1. ניתוח פתוח – שיטה ותיקה ומוכרת. התהליך כולל הוצאה של הערמונית בחלק מהמקרים צריך גם להוציא את בלוטות הלימפה. באותו זמן עלינו לשמר את העצבים שעוזרים לשמור על פעילות מינית תקינה ועל תפקוד במתן שתן. ניתוח זה מקנה אחוזי ריפוי גבוהים ורק במקרים מאוד ספציפיים יש פגיעה ביכולת על מתן השתן ובתפקוד המיני. לעתים, מגלים שהמחלה במצב יותר מתקדם, אך בסופו של הניתוח מקבלים הרבה מידע שיכול לעזור לנו להמשך קביעת תכנית טיפול.
  2. ניתוח לפרוסקופי – שיטה סגורה באמצעות חירור חורים בבטן התחתונה ושימוש בזרועות במטרה להסיר את הסרטן. כירורג מיומן מבצע את התהליך באמצעות מכשיר מיוחד. דורש ניסיון מיוחד.
  3. ניתוח לפרוסקופי באמצעות רובוט – מבוססת על אותו עיקרון של השיטה הקודמת. בעזרת זרועות מתמרנים ומבצעים את הניתוח. מאפשר שליטה מדויקת בתוך הבטן. תוצאות טובות מבחינת ריפוי הסרטן ומבחינת האחוזים המופחתים בפגיעה במתן שתן ובפגיעה בתפקוד המיני.

במצבים בהם האדם לא נמצא מתאים לריפוי הסרטן, ניתן לבצע טיפולי קרינה בהתאם לצורך.

צילום: depositphotos

פורסם על ידי