סוגי מזיקים בגינה ודרך הטיפול

סוגי מזיקים בגינה ודרך הטיפול

הקמה של גינה היא תהליך מופלא וקסום, אך זהו גם תהליך שמאתגר אותנו. חלק מאותם אתגרים טמון בחרקים והמזיקים השונים המגיעים לגינתנו, ברמה העקרונית עלינו לקבל כי עצם קיומה של הגינה משמה מזיקים בגינה – אך במאמר זה נראה לכם את סוגי המזיקים בגינה וכיצד לטפל בהם.

ההתקפה הטובה ביותר היא הגנה

לפני שניכנס לעומק ונפרט בפניכם אלו סוגי מזיקים בגינה עלולים לבוא לבקר אתכם ומה הן דרכי הטיפול המומלצות במזיקים בגינה, אנחנו רוצים להציע לכם להתחיל בכמה פעולות מנע שיסייעו לכם להתחיל את הטיפול במזיקי הגינה מוכנים יותר. התנאים החיצוניים שבהם אנחנו מגדלים את הגינה שלנו ישפיעו על כמויות המזיקים בצורה כמעט ישירה, יש כמה אפשרויות של צמצום המגע בין הצמחים למזיקים והן תלויות בתנאי הגינה שלכם ובמקום שברשותכם, להלן כמה אפשרויות:

  • כיסוי באמצעות רשת נגד יתושים
  • בידוד חלל הגידול מבעלי חיים לא מבוייתים
  • ניקוי החלל מאבק ולכלוך באופן תדיר
  • אם אתם מגדלים באדניות, פעם בכמה זמן רוקנו אותן ונקו אותן היטב
  • שילוב של צמחים שמפרישים הרחקה טבעית ממזיקים (לבנדר, נענע, בזיליקום ועוד)
  • חיטוי כלי העבודה לאחר העבודה (מגזמות ושאר כלי עבודה הן קרקע פורייה למזיקים)
  • טיפול ותחזוקה קבועה ומדודה (מידע נוסף)
  • בדיקה קבועה האם קיימים מזיקים

סוגי המזיקים בגינה וכיצד לטפל בהם

כדי להתאים את צורת הטיפול הטובה ביותר לבעיה ספציפית שנוצרה בגינה, עלינו לזהות איזה מזיק הגיע לבקר בגינתנו. להלן רשימה של סוגי המזיקים הנפוצים בישראל:

  • כנימות העלה
    מדובר על מין של פשפש המופיע בגינתנו בדרך כלל בתקופות הסתיו והאביב, זהו אחד המזיקים הנפוצים ביותר בישראל ויש מעל ל-4000 מינים שונים של מזיק זה. המשיכה של הכנימות היא לגידולים צעירים, שמהם הם מוצצים את השרף ומונעים מהצמח לפרוח ולשגשג, בנוסף לכך הכנימות נושאות וירוסים שונים שמזיקים להתפתחות הגידולים ומפרישות דבר שנקרא "טל הדבש" אשר מושך אליו נמלים והוא מצע לגידול פטריות.

    מאוד קשה לראות כנימות מכיוון שהן קטנות בגודלן ולכן נדרשת בדיקה קפדנית בחיפוש אחריהן, אך לאחר שזיהיתם אותן יש כמה אפשרויות טיפול. התחילו בהפחתה נקודתית של התרבות הכנימות על ידי הסרה ידנית שלהן מהצמח (אם הצמח שעליו הן החלו להתרבות הוא צמח בוגר שיכול להתמודד עם מטח מים, פשוט שטפו אותן ממנו), לאחר מכן עיברו עם ספוג ספוג במים ובסבון על גבעולי ועלי הצמח. כמו כן אפשר להשתמש במרחיקים ואויבים טבעים של הכנימות כמו למשל פרת משה רבנו, שמן נים, גידולים של שום ובצל.

  • כנימות אחרות – למשל כנימה קמחית, כנימת עש הטבק.
    בגדול כל סוגי הכנימות תוקפות את הגינה באותה הצורה אך ההבדלים ביניהם הם בעיקר במראה החיצוני שלהן ובצמחים הספציפיים אליהם הם נמשכים. למשל כנימת עש הטבק נראית כמו זבוב לבן והם משגשגים באקלים הישראלי החם והיבש. אחת השיטות הטובות לחשוד כי קיימות כנימות אצלכם בגינה היא זיהוי מוקדם של נמלים בגינה, הנמלים אוהבות מאוד את הכנימות שמייצרות בעבורן מזון בדמות "טל הדבש" ולכן הן מגנות עליהן ומסייעות להן לשגשג, אם אתם מבחינים בגידול במספר הנמלים בגינה, שווה לבדוק מקרוב האם יש כנימות.

    אלו המחפשים דרכי טיפול טבעיות במזיקים, ללא שימוש בחומרי הדברה עם כימיקלים יכולים לקחת שפריצר נקי היטב (למידע נוסף, לחץ כאן), להכניס אליו ליטר מים וכף של חומץ. השפריצו את התערובת הזו על הצמחים בבוקר והעבירו את הצמחים לצל כדי שלא יצרבו מהשילוב של השמש והחומץ. קיימות עוד שיטות טבעיות כמו תרסיס שום או הכנת תערובת של מים וסודה לשתייה.

  • אקריות
    קיימות בארץ כמה סוגי אקריות וכמו ששמן מעיד הן טווות קורים ובאופן כללי הן נראות כמו עכבישים קטנים מאוד בצבע אדום או צהוב. האקריות מוצצות את מוהל הצמח ובלתי אפשרי להבחין בהן בעין בלתי מזויינת, לכן חשוב מאוד לדעת כיצד לזהות את האקריות.

    הדבר הראשון שתוכלו להבחין אם תסתכלו מקרוב על הצמח יהיה רשת של קורים דקים וקטנים, הקורים הללו מאפשרים לאקריות לנוע על גבי הצמח. אם המצב יגיע לכדי נזק לצמח אז כבר יתחילו להופיע סימנים בולטים לעין ובהם העלים יהפכו לצהובים וכתמים בהירים יופיעו עליהם, לאט לאט העלים יתחילו להתקמט ולנבול אם לא נטפל בבעיה. כדי לטפל באקריות אפשר להשתמש חומר הדברה אורגני.

  • זבובים (ובעיקר זבובי תסיסה)
    זבובי התסיסה נראים כמו זבוב קטן מאוד, משהו על גבול הברחש, בדרך כלל הם יאהבו להתחבא באדמת העציצים ושם גם יטילו את ביציהם. זבוב התסיסה אוהב מצעים רטובים ולחים והוא יבחר להתמקם בשורש הצמח (בעיקר של פירות וירקות) ושם הוא יפתח בקטריות שיהרגו את הצמח.
    סוג זה של מזיק נפוץ מאוד בקרב מגדלים הידרופוניים שסביבתם דורשת לחות רבה.

    שיטת הטיפול היעילה ביותר נגדם היא מניעה של היווצרות התנאים המתאימים לגידולם, הקפידו להימנע מהשקיה עודפת שתייצר אדמה לחה ורטובה מידי, השקו את הצמחים בהשקיה תחתית ולא עליונה. השתמשו בתרסיס הדברה אורגני להרחקתם ודאגו להחלפה של האדמה וריענונה.

  • תריפסאים
    עוד סוג מזיק הנפוץ מאוד במחוזותינו וקיימים סוגים רבים ושונים שלו. בדרך כלל נזהה את פועלם על ידי אבחנה בניקובים קטנים על גבי עלי הצמח, חשוב לזהות זאת בזמן כיוון שהם מתרבים במהירות ומקימים מושבות גדולות. אם זיהיתם תריפסאים יש לטפל הן בצמח עצמו והן במשטח הגידול, אפשר לעשות זאת על ידי שילוב של ספרי בוטניקגארד או על ידי מיצוי טבק מעורב עם שום וסבון כלים.

מובן שקיימים עוד סוגי מזיקים שונים לגינה, אך אלו הם המזיקים הנפוצים ביותר בישראל. חשוב לדעת ולזהות אותם בשלבים המוקדמים שכן זה יהפוך את המשימה של הטיפול בהם לקלה יותר ולא ידרוש מאיתנו להתחיל את הקמת הגינה מחדש.

צילום: RF123

פורסם על ידי