מה צריך לדעת לפני שסוחרים בנפט?

מה צריך לדעת לפני שסוחרים בנפט?

ישנם כיום לא מעט אפיקי השקעה, העומדים לרשותם של הסוחרים/המשקיעים. חלק נפוצים יותר, חלקם פחות, חלקם נחשבים לכאלה הכרוכים בסיכון רב וחלקם כרוכים בסיכון מזערי. אחד מאפיקי ההשקעה, הידוע כבין הפופולאריים בעולם בשנים האחרונות, הוא הנפט הגולמי (Crude Oil). אפיק השקעה זה מתבסס על משאב טבע, בעזרתו מייצרים מגוון של מוצרים, לצד הדלק המוכר לנו. אפשר בעזרת הנפט הגולמי לייצר אריזות, חומרים שונים מפלסטיק ואפילו תרופות. יחד עם זאת, שלא כמו משאבי טבע אחרים, הוא איננו מתחדש והכמות ממנו מוגבלת.
קצת היסטוריה

הנפט הגולמי, כאמור, הוא משאב טבע חשוב מאד, המספק מענה לצרכים שונים. זהו מקור אנרגיה עיקרי ומרכזי מאד, שהפך עם השנים לאפיק השקעה הנסחר בהיקפים משמעותיים מאד. הפקת הנפט החלה לראשונה בשנת 1859 לאחר גילוי באר הנפט הראשונה בפנסילבניה, ארצות הברית. מאז גילוי מרעיש זה החלו בהפקת נפט באזורים נוספים ובמסחר בו. ישנן כיום קבוצת מדינות, המכונה אופ"ק, המחזיקה ב-75 אחוז מעתודות הנפט בעולם. מדינות אלו מפיקות 35 אחוז מכמות הנפט העולמית והדומיננטית בקבוצת המדינות הזו היא ערב הסעודית. למרות שלא ידוע מהו קצב שאיבת הנפט ונדמה כי השאיבה הגיע לשיאה, אנו שומעים לא אחת לאחרונה על מצבורי נפט חדשים, שהתגלו במקומות שונים בעולם, כמו באלסקה ובמקסיקו.
פרמטרים שיש לקחת בחשבון לפני שיוצאים לדרך

מחירו של הנפט, בדומה למחירם של המוצרים האחרים, מושפע מהשוק ומתהליכי ההיצע והביקוש. בתקופות של צמיחה כלכלית יש ביקוש רב יותר בנפט. בתקופות של נסיגה, הביקוש פוחת. בנוסף, ישנה גם השפעה רבה מאד על המחיר המגיעה מכיוונים אחרים. תהליכים גאופוליטיים, מתיחויות בעולם ואפילו פעילותם של עסקנים בשוק, כל אלה ועוד משפיעים אף הם על מחיר הנפט ויכולים להקפיץ אותו גבוה או לגרום לירידה משמעותית בו. למעוניינים להשקיע בנפט, כדאי לקחת בחשבון מספר נתונים, העשויים להשפיע על החלטתם. למשל, כוח הקנייה, מצב הכלכלה העולמית (מיתון או צמיחה?), נתונים על תעשיית הרכב ודו"ח מלאי הנפט המגיע מארצות הברית ומוצע על ידי משרד האנרגיה האמריקאי. דו"ח זה מספק נתונים חשובים על האופן מלאי הנפט השבועי, מידת הביקוש לנפט (ביקוש רב או מועט) וצפי לגבי המחיר.
האופן שבו מתבצע המסחר בנפט

עסקאות מסחר בנפט נעשות באמצעות מערכת מסחר בחוזי הפרשים. המחיר של חבית הנפט נקבע בבורסות בניו יורק ואפשר לרכוש אותן באמצעות החוזה. כשמחיר היחידה צפוי לעלות, מומלץ לרכוש חוזה. כשיש צפי לירידה במחיר, כדאי לנסות למכור את החוזה במחיר הגבוה ביותר. אפשר לסחור בנפט בעזרת ברוקרים, בעזרת חברות, המתמחות בכך או באופן עצמאי. מסחר עצמאי חוסך עמלות גבוהות, מאפשר גמישות רבה, אך מצריך ידע והכרות עם השוק ועם התחום עצמו.

פורסם על ידי