מה חשוב לדעת על חוק איסור הלבנת הון?

מה חשוב לדעת על חוק איסור הלבנת הון?

בשנת 2000 חוקק אחד החוקים הכלכליים החשובים ביותר בארץ – חוק איסור הלבנת הון. חוק זה, והתקנות שנקבעו לפיו, משפיעים במידה רבה על העברות כספים מהארץ ואליה, וחשוב להבין את הכללים (שעלולים להיות נוקשים) כדי לא להסתבך עם החוק וכדי שהבנק לא ימנע מכם להשלים פעולות כספיות כאלה ואחרות.

מה קובע החוק?

הסעיף המרכזי בחוק הוא חובת דיווח: על כל העברת כספים – בין אם מישראל אל מדינה אחרת ברחבי העולם ובין אם מחו"ל לארץ – בסכום של יותר מ-100,000 ₪, ישנה חובת דיווח.

החובה תקפה גם לגבי העברת כסף מזומן, גם לגבי המחאות נוסעים וגם לגבי המחאות בנקאיות. המקרה היחיד שבו ישנו פטור מחובת הדיווח הנ"ל הוא כשמדובר על עולה חדש בעת כניסתו הראשונה לישראל, ובמקרים אלה הרף הוא 1.25 מיליון ₪.

מי מונה לאכוף את החוק?

מי שמונה לאכוף את חוק איסור הלבנת הון ואת התקנות הרלוונטיות הם הבנקים. כל בנק מחויב למנות אדם מטעמו לתפקיד שנקרא "קצין ציות" והוא זה שאמור לוודא כי העברות הכספים השונות אינן בגדר הלבנה של הון שחור.

מהו סעיף 3 לחוק איסור הלבנת הון?

הסעיף המרכזי בחוק החשוב הנ"ל הוא סעיף 3, אשר מפרט את המקרים שבהם העברת הכסף הינה פעולה אסורה.

לפי סעיף זה כל מי שמבצע פעולה שמטרתה להסוות מקור רכוש אסור, לטשטש את זהות בעלי אותו רכוש או מידע רלוונטי אחרי לגביו (מיקום, תנועות וכדו'), דינו מאסר של עד 10 שנים או קנס גבוה מאוד.

רכוש אסור מוגדר כרכוש שמקורו בעבירה, שנעשה בו שימוש לדבר עבירה, שאפשר קיומה של עבירה או שבו עצמה התבצעה עבירה.

מדוע הבנקים מערימים קשיים רבים גם על פעולות לגיטימיות?

חוק איסור הלבנת הון, וכאמור העובדה שמי שמונה לאכוף את החוק הם הבנקים, גרמו לכך שהבנקים מתנהלים בנוקשות רבה ביחס ללא מעט העברות כספים, מישראל לחו"ל וממדינות שונות מעבר לים אל הארץ, גם כשאין הצדקה לכך.

בכל מקרה שכזה חשוב מאוד לפנות מיד לעורך דין מסחרי בעל ניסיון בהתנהלות מול בנקים. חשוב להדגיש שעורכי דין שמתמחים בתחום הפיננסי מציעים מבחר רחב של שירותים רלוונטיים כמו למשל גיבוש הסדר חובות לבנקים ועוד, ומומלץ כמובן איש מקצוע עם הבנה מעמיקה בכל הסעיפים של החוק למניעת הלבנת הון.

עצם ההתייצבות של עו"ד מנוסה לצדכם מול הלקוח משנה את מאזן הכוחות וגורמת לבנק להתנהל בזהירות לא רק מבחינת החוק (כפי שהוא צריך לעשות, כמובן) אלא גם מולכם – שכן הוא מבין שיש כאן פוטנציאל להסתבכות מצידו עקב היעדר תום לב, עקב התנהלות חד-צדדית ודרכי התנהלות שגויות נוספות. בחלק גדול מהמקרים עצם הפנייה מצד עו"ד תאפשר את הפעילות הפיננסית הרצויה מבחינתכם, ואם לא, ניתן כמובן לפעול בדרכים נוספות.

פורסם על ידי