מה חשוב לדעת על גיזום עצי פרי?

מה חשוב לדעת על גיזום עצי פרי?

העלייה המתמשכת ברמת החיים מובילה אנשים רבים לבית עם חצר גדולה, כזו שכוללת גם עצי פרי. עצי שזיפים, אגסים, נקטרינות, לימונים, תפוזים וגם עצים טרופיים כמו המנגו והליצ'י מספקים מראה מרהיב עין, צל נעים וכמובן פירות טעימים. למעשה עצם הנוכחות של עצים שמניבים פירות בגינה משדרגת אותה במידה ניכרת, ומייצרת נחת רבה. על-מנת להפיק מקסימום תועלת מהעצים חשוב לטפל בהם היטב, ובפרט לגזום אותם על-פי ההנחיות הבאות:

תזמון מדויק

הדגש הראשון הוא לתזמן נכון את הפעולה. גיזום עצים נשירים כדאי לבצע בשיא החורף, כלומר ינואר או פברואר. בתקופה זו של השנה העצים הנשירים – אגסים, אפרסקים, משמשים, תפוחים וכו' – נמצאים בתרדמת חורף ובשלכת, ולכן קל יותר לגזום אותם במדויק.

עצי הדר נהוג לגזום לקראת סוף החורף, כלומר בחודש מרץ, כך שהם יהיו מוכנים לפריחה האביבית. את עצי הפרי ירוקי העד ובהם למשל הזית גוזמים דווקא כשהם מלבלבים, כלומר באביב.

תוכנית מדויקת בהתאם למטרה

קיצוץ ענפי עצים מתבצע ממספר סיבות. סיבה אחת לגזום ענפים היא כדי למנוע הגעה של העץ למקומות שהוא לא אמור להיות בהם – חלונות הבית, שביל הליכה, החצר של השכנים וכו'. גדילה לא מבוקרת עלולה להוביל למצב שבו הענפים למשל מפריעים למי שעובר בשביל או מנסה להגיע לנקודה מסוימת בחצר, ולכן יש לקצוץ את אותם ענפים שמשבשים את השגרה.

סיבה שנייה היא שמירה על בריאות העץ. במקרה כזה יש לגזום את הענפים החולים. לפעמים המניע הוא אסתטי, וכשזה המצב איש המקצוע שבא לגזום את העץ יקשיב לרצונות שלכם ויפעל בהתאם. עוד כדאי לדעת שקיצוץ ענפים מתבצע גם כדי לאפשר צמיחה אופטימלית והנבת מקסימום פירות – ולשם כך חשוב להפקיד את המלאכה בידיים מנוסות מאוד.

הדרכים השונות לגזום עצים

יש שתי דרכים עיקריות לגזום עצים. העיצוב הראשוני נקרא גם גיזום גביע, ושיטה זו מתאימה מאוד לעצים עסיסיים כגון שקד, משמש, אפרסק ותפוח. מהות שיטה זו היא קיצור הגע הראשי על-מנת שיצאו ממנו בין 3 ל-5 זרועות בעלות חוסן – בצורה של גביע. השיטה השנייה נקראת 'ענף מוביל', והיא מתאימה בעיקר לעצים שעלולים להישבר עקב עומס יתר בנקודות מסוימות – למשל פקאן, אפרסמון ואגס (ניתן ליישם שיטה זו גם בעצי תפוח ואפרסק).

באתר גיזום פור יו תמצאו מידע נוסף לגבי הדרכים הנכונות לגזום סוגי עצים שונים, וכך לקבל את ההחלטות הנכונות.

פורסם על ידי