מה זה אשפוז פליאטיבי בבית?

מה זה אשפוז פליאטיבי בבית?

בשנים האחרונות, המודעות הרפואית והציבורית לגישת הטיפול הפליאטיבית בכלל ולאפשרות של אשפוז פליאטיבי בבית בפרט בהחלט הלכה ועלתה. סביר להניח שאתם מכירים משפחה שבחרה בשירות הוספיס בית עבור בן משפחה בשלבים הסופיים של מחלה קשה ויתכן שאתם כעת בוחנים את האפשרות עבור בן משפחה קרוב ואהוב שלכם. היום נסביר מה זה אשפוז פליאטיבי בבית, מתי הוא רלוונטי וכיצד ניתן לקבל את השירות.

חברת צבר רפואה היא מחלוצות הטיפול הפליאטיבי בישראל והיא כיום המובילה בשירותים וטיפולים פליאטיביים בבית המטופלים, במימון מלא של קופות החולים ובכל רחבי הארץ עם צוותים מיומנים ומנוסים.

 

מהותו של שירות אשפוז פליאטיבי בבית

המהות הכי בסיסית של טיפול פליאטיבי, קל וחומר של אשפוז פליאטיבי בבית, היא שיפור איכות החיים של המטופלים ומניעת סבל. זה נעשה באמצעות צוות מיומן ומקצועי של רופאים, אחיות ועובדות סוציאליות (לכל מטופל צוות קבוע וזמין 24/7), מכלול דרכים להקלת תסמינים ומניעת סבל ובאופן כללי יצירת סביבת טיפול מחייה נוחה יותר, נעימה יותר, עוטפת יותר, מכובדת ומכבדת יותר, עבור המטופל ובני משפחתו.

אשפוז פליאטיבי בבית, במיוחד בהקשר למצבי סוף החיים ומחלות מורכבות סופניות, מתמקד בשיפור איכות החיים ולא בהארכתם או בריפוי המחלה – לרוב הוספיס בית מיושם כאשר כבר אין סיכוי לרפא את המחלה.

קבלת הטיפול הפליאטיבי בבית, בסביבה המוכרת והנוחה עבור המטופלים עצמם וגם עבור בני המשפחה  המלווים אותם, מאפשרת תהליך הרבה יותר בריא, איכותי ונוח, אפילו בנסיבות הקשות והמורכבות שעליהן ראנו מדברים כאן. אינספור מחקרים הראו על שיפור פיזי, קוגניטיבי ורגשי-נפשי משמעותי כאשר אנשים לקראת סוף חייהם ובמצבים רפואיים קשים מקבלים את הטיפולים הרפואיים בסביבת הבית שלהם, עם מכלול שירותים ואלמנטים המעניקים תמיכה סוציאלית, רגשית ומשפחתית.

במסגרת אשפוז פליאטיבי בבית, אצל צבר רפואה, המטופל נמצא בסביבה המוכרת לו – מבחינת מראות, ריחות, חפצים, בגדים  -מוקף בבני משפחה אוהבים ועוטפים, לא בסביבה מנוכרת ומוסדית של בית חולים או מוסד סיעודי, ללא צורך לנסיעות לקבלת טיפולים ועם מהותית פחות סיכון לזיהומים וסיבוכים מהימצאות מתמשכת במוסדות רפואיים. יחד עם הטיפולים הרפואיים הפליאטיביים הניתנים ע"י הצוות הרפואי-פליאטיבי, שירות אשפוז פליאטיבי ביתי כולל גם ליווי סוציאלי ורגשי בהתאם לצורך, למטופל ולבני המשפחה, מה שמקל עוד יותר על התהליך, על הפרידה ועל הסדרת כל העניינים הקשורים לכך באווירה מכובדת ומכבדת.

 

למי מיועד אשפוז פליאטיבי בבית והוספיס בית?

הגישה הטיפולית הפליאטיבית מתייחסת למכלול של טיפולים רפואיים, סוציאליים וסיעודיים שמטרתם הקלה על תסמינים והפחתת סבל, בעיקר למטופלים עצמם אך גם לבני המשפחה העוטפים אותם, תוך כדי שמירה על סביבת מחייה מיטיבה, נוחה ומכבדת השמה דגש על איכות חיים. מכאן, שאשפוז פליאטיבי בבית יכול להתאים למגוון חולים ומטופלים המתמודדים עם מחלות מורכבות ותסמינים של כאבים וסבל.

אך הלכה למעשה וגם מבחינת זמינות השירות במימון קופות החולים, אשפוז פליאטיבי ביתי מיועד בעיקר לחולים עם מחלות מורכבות, סופניות ובשלבים המתקדמים והסופיים של המחלה ושל החיים. רוב המטופלים הפליאטיביים הינם קשישים עם מחלות חשוכות מרפא מתקדמות, אך, למרבה הצער, יש גם מטופלים צעירים יותר המתמודדים עם מחלות מורכבות וקשות ותסמינים היוצרים סבל מהותי.

 

איך מקבלים שירות אשפוז פליאטיבי בבית?

החוק בישראל מגדיר כי חולים המוגדרים כחולים הנוטים למות זכאים לקבל אשפוז פליאטיבי ביתי במימון מלא של כל קופות החולים וללא תלות בביטוחים רפואיים מיוחדים. כמו כן, יש עוד חולים הזכאים לקבל מימון לטיפול אשפוז ביתי.

אם החולה מאושפז בבית חולים, מגישים בקשה לנציג קופת החולים הרלוונטית ומבקשים לקבל שירות אשפוז פליאטיבי ביתי / הוספיס בית. אם החולה אינו מאושפז, הבקשה להפניה מוגשת דרך רופא המשפחה המלווה. מרגע קבלת האישור והקליטה במערכת, צוות פליאטיבי של צבר רפואה מגיע לבית החולה בתוך 24 שעות לתחילת התהליך הטיפולי ובניית מודל טיפול ואשפוז מותאם אישית.

פורסם על ידי