מהן הפרעות אישיות ומתי צריך לטפל בהן?

מהן הפרעות אישיות ומתי צריך לטפל בהן?

הפרעות אישיות באות לידי ביטוי בסוג של דפוס הנקרא ”פריבייסיב“ (או חודרני), ואפשר לראות אותו כמעט בכל תנועה שאנשים הסובלים מהן עושים.

הפרעת אישיות באה לידי ביטוי בדרך שבה אנחנו מתנהגים, מתלבשים, מדברים ובהגדרה שלה היא אמורה לפגוע בתפקוד התקין של האדם. בדרך כלל, אנשים עם הפרעות אישיות לא מסוגלים ליצור חיי חברה תקינים, חיי עבודה תקינים ואפילו חיי משפחה.

דוגמאות להפרעות אישיות

בין הפרעות האישיות הנפוצות היא הפרעה אנטי- סוציאלית, מה שהחברה נוהגת לכנות פסיכופתים. אלו אנשים שנוהגים לבצע עבירות נגד החוק ומסוגלים לפגוע הן באחרים והן בעצמם. הפרעת אישיות נוספת מכונה נרקסיזם. אלו בעצם הם אותם אנשים שתמיד רוצים להיות במרכז, מדברים על עצמם כל הזמן וזה יכול לפגוע גם בהם וגם בסביבה שלהם מבחינה חברתית. קיימת הפרעה הנקראת הפרעת אישיות נמנעת. אלו הם אנשים שתמיד ימנעו מסיטואציות, מלקבל החלטות, סוג של חוסר אישיות או תלותיות.

איפה עובר הגבול? מתי צריך טיפול?

אפשר להגיד שכמעט לכל אחד ואחת מאיתנו יש איזושהי הפרעה. השאלה היא מתי ההפרעה הזו הופכת לבעייתית ודורשת טיפול.

כאשר הדפוסים הללו מפריעים לתפקוד התקין של האדם, כאשר אנחנו מסתכלים על אדם ורואים שהוא ריק מתוכן, אדם שלא הצליח להגיע לשום הישגים בחיים שלו והוא בקושי מצליח לתפקוד, למצוא עבודה, לקיים מערכות יחסים, אז זו בעיה שמצריכה טיפול. הרבה פעמים מדובר בבני נוער שמפתחים עם הזמן הפרעת אישיות ואז נכנסים לקטטות, מתחילים לגנוב ולבצע כל מיני עבירות.

בדרך כלל הפרעות אישיות מצריכות מפגשים אצל פסיכיאטר. היום יש מגוון שיטות לטפל כגון טיפול התנהגותי, טיפול מבוסס העברה, טיפול המכונה סכמה תרפיה, טיפול המכונה מטליזציה ועוד.

צילום: דיפוזט

פורסם על ידי