מהם הסימפטומים לאבנים בדרכי השתן?

מהם הסימפטומים לאבנים בדרכי השתן?

יום אחד אתם שמים לב שהגוף שלכם מתנהג אחרת. שגוון השתן השתנה, שאתם נדרשים לשירותים בתדירות גבוהה יותר, חווים כאב או צריבה בעת מתן שתן.
יתכן שאלה סימנים המבשרים על קיומן של אבנים בדרכי השתן – תופעה הנוצרת כאשר מינרלים מתגבשים בשלפוחית השתן. האבנים נוצרות כאשר השתן נמצא בשלפוחית זמן רב מדי.
היווצרות האבנים עשויה להוביל לזיהומים ולהסב סבל רב. האבנים משתנות בגודלן מקטנות ועד גדולות ובולטות וככל שהן יותר גדולות – כך לרוב חלה החרפה במידת הכאב.

מי סובל מאבנים בדרכי השתן ומדוע?

על פי סטטיסטיקות, גברים בגיל העמידה ומבוגרים יותר נוטים יותר לפתח אבנים בדרכי השתן אך גם נשים עשויות לחוות בעיה זאת בגיל מתקדם.
מי שנמצא עוד בסיכון לסבול מהבעיה הם גם הסובלים מנזק בחוט השדרה או מי שכבר עברו פרוצדורות שונות שקשורות לשלפוחית השתן וחווים קשיים לרוקן את השלפוחית לחלוטין.
מצבים של התייבשות אף הם עשויים לגרום לבעיה וכן למי שיש בעיה של אבנים בכליות או ערמונית מוגדלת. כמו גם אנשים עם צנתרים בשלפוחית.
התופעה נפוצה יותר כאשר השתן הופך לקווי במלחים ואצל מי שמתבססים בתזונה עשירה בחלבון מהחי או אצל מי שאינם צורכים מספיק סידן.
גנטיקה אף היא משפיעה ורבים שבני משפחותיהם סבלו מכך עלולים לסבול מכך בעצמם. גם אנשים שעברו ניתוח לירידה במשקל עלולים להיות בסיכון לאבנים בדרכי השתן.
אגב גם לאקלים יש השפעה על האבנים והן נפוצות יותר בחודשי הקיץ ויש גם קשר בין מדד מסת הדוף BMI לאבנים.
על אף שלעיתים האבנים מתנקזות מהגוף ואינן מעוררות כאב, במקרים רבים הם יגרמו לבעיות.
זו הסיבה שחשוב מאוד להכיר את התסמינים של התופעה על מנת לפנות לרופא ולקבל טיפול הולם כדי לאפשר איכות חיים טובה:

איך לזהות שמדובר באבנים בשתן?

הסימפטומים של קיומן של אבנים בדרכי השתן עשויה להשתנות מאדם לאדם. אבל לרוב מדובר בהשפעה של האבנים ישירות על השתן עצמו, ששינויים בגוון ובריח שלו או בכאב הנלווה, עשויים להצביע על בעיה משמעותית. יש אנשים שגם מדווחים על עצירה לא רצונית בזרימת השתן.
עוצמת הכאב אינדיווידואלית אבל היא בהחלט יכולה להיות חזקה מאוד כאשר האבנים חוסמות וגדלות והכאב יכול לנוע מכאב בגב התחתון, בבטן התחתונה, האגן ואפילו באזור איברי המין.
כדי לברר אם אכן מדובר בבעיה, לרוב הרופא ישלח לבדיקות שותן כמו דגימת שתן למעבדה או בדיקת CT כשלרוב ממצאים שמצביעים על קיומו של דם בשתן תומכים באבחנה, אך לא תמיד זה יתבטא בדם בשתן. חשוב לדעת שאבנים בשתן שאינן חולפות עלולות לגרום לסיבוכים שונים כמו בעיות כרוניות בשלפוחית השתן, דלקות חוזרות ונשנות בדרכי השתן ועוד.

איך מתמודדים עם אבנים בדרכי השתן?

במקרים שונים יוצעו שינויים תזונתיים או הגברת צריכת נוזלים כדרכים להיפטר מהאבנים ובמקרים אחרים מטפלים בריסוק האבנים באמצעות גלי הלם או בטכניקות אנדוסקופיות שונות.
ההליך המוביל הוא זה שבו שוברים את האבנים לחתיכות זעירות ולאחר מכן שוטפים אותן מהגוף, אך במידה והאבנים גדולות מדי להליך מעין זה, יהיה צורך בפרוצדורה כירורגית לפתיחת שלפוחית השתן והסרת האבנים.
היות ולעיתים האבנים חוזרות, יש חשיבות משמעותית למניעה של היווצרותן המחודשת. לרוב הרופא ימליץ על טיפול מונע באמצעות תרופות בהרכב מסוים שיכולות לסייע במניעת היווצרותן מחדש. בכל מקרה, כדי למנוע מלכתחילה אבנים אפשר לנסות להקפיד על צריכה גבוהה של נוזלים (במיוחד לימונדה ומיץ תפוזים המכילים ציטראט), אכילת מזונות עתירים בסידן ומנגד הפחתה משמעותית של מזונות עתירים בנתרן שהם לרוב מזונות יותר מעובדים.

פורסם על ידי