מהי תוכנית אדריכלית ואיך בונים אותה?

מהי תוכנית אדריכלית ואיך בונים אותה?

רוצים לבנות תוכנית אדריכלית אך לא יודעים מה עליכם לעשות? עומדים בפני פרויקט הנדסי כמו בניית בית פרטי או שיפוץ ואתם זקוקים לתוכנית אדריכלית מקצועית ומפורטת? ובכן, תוכנית אדריכלית מהווה את תוכנית העבודה לפרויקט בתחום הבנייה, למשל תכנון בית פרטי או שיפוצים בנכס. התוכנית האדריכלית היא שרטוט דו מימדי המציג את המראה העתידי של הנכס ומפרט את חללי הנכס לפי קני מידה שונים. זהו מסמך בסיסי המיועד לכל הגורמים המעורבים בפרויקט – קבלן הבנייה או השיפוצים, שמאי, אדריכל ו/או מעצב פנים, הלקוח ואנשי המקצוע העובדים באתר הבנייה בהתאם לתוכנית המפורטת.

התוכנית האדריכלית נחוצה גם להכנת גרמושקה, כלומר תוכנית הגשה שהאדריכל חייב להגיש לרשות המקומית לצורך קבלת היתר בנייה.

כדאי לדעת כי בעבר הלא רחוק, אדריכלים שהכינו תוכנית אדריכלית עבור הלקוח שלהם, נאלצו להשתמש בתוכנות שרטוט מתקדמות בדו מימד, כיום לרשותם תוכנות מתקדמות וחדשניות יותר המאפשרות להם להציג את התכנון של המבנה גם בתלת מימד, כך האדריכל יכול להמחיש ויזואלית את תכנון ומראה המבנה בצורה נוחה וברורה עבור הלקוח וקבלן השיפוצים, ההמחשה התלת מימדית מסייעת גם לאדריכל לתכנן את תהליכי הבנייה הנדרשים ולבחון בנוחות את המבנה כדי לבצע שיפורים והתאמות בהתאם לצורכי הלקוח ומגבלות הבנייה.

איך לבנות נכון תוכנית אדריכלית?

במסלול לימודי הנדסאי אדריכלות ועיצוב פנים ניתן דגש רב על תכנון מקצועי ואיכותי של תוכנית אדריכלית. במהלך לימודי הנדסאים לומדים בהתחלה איך לקרוא תוכנית אדריכלית, לכן לומדים את הסימנים המוסכמים בתחום האדריכלות והשרטוט, למשל קנה מידה, קווי קירות פנים, סימון כלים סניטריים ומיקומם בחללי הנכס ועוד.

כדי לבנות תוכנית אדריכלית בצורה מקצועית ונכונה יש לאפיין את צורכי הלקוח ואורח חייו כבר בפגישת העבודה הראשונה. בפגישה זו האדריכל נדרש לשאול שאלות רבות כדי להבין מהם ההרגלים של הלקוח ושאר הדיירים העתידים לגור בנכס, לדוגמה היכן אוהבים ללגום את הקפה של הבוקר, הרגלי בישול ואפייה לצורך תכנון המטבח, הרגלי האירוח של בני המשפחה, דפוסי הבילוי של הדיירים בסופי שבוע, הרגלי היגיינה, גיל הילדים וכיוצא בזה.

שלבים עיקריים לבניית תוכנית אדריכלית

כדי להכין תוכנית אדריכלית מפורטת ומאורגנת חשוב להתחיל במדידות מדויקות של הנכס. אם בונים תוכנית אדריכלית לצורך שיפוץ הדירה או הבית, אפשר להסתמך על מדידות שנעשו בעבר, אך אפשר גם להזמין מודד מקצועי.

כעת, יש להכין פרוגרמה בהתאמה לתשובות שהאדריכל או המעצב קיבלו בפגישת העבודה הראשונה עם הלקוח. הפרוגרמה הכללית כוללת פירוט אודות החדרים בנכס ושרטוט בסיסי כדי להמחיש באופן ויזואלי וברור יותר את התוכנית ללקוח.

לאחר אישור הלקוח האדריכל עובר לשלב השרטוט המפורט, תוך התייחסות לדרישות ולצורכי הלקוח, לחוקי התכנון והבנייה, לחומרי הבנייה והגמר ועוד. בדרך כלל מכינים מספר גרסאות ויש לבצע תיקונים ושיפורים בהתאם לצורך, לרוב על פי בקשת הלקוח. אפשר להכין שרטוט כללי של כל הנכס ומספר שרטוטים לכל חדר וחלל בנפרד. לאחר השלמת השרטוטים ואישור סופי של הלקוח מכינים כתב כמויות, ולאחר קבלת היתר בנייה עוברים לשלב הביצוע ולבנייה בפועל.

פורסם על ידי