מהי ידית בהלה ומתי יש בה צורך?

מהי ידית בהלה ומתי יש בה צורך?

ידיות בהלה מותקנות על ציר הרוחב של דלתות יציאה, כאשר המטרה שלשמה הן מותקנות היא לאפשר יציאה של הרבה מאוד אנשים בבת אחת. זהו הפירוש לשמה של הידית הזאת, ידית בהלה, שמסייעת לשחרור מאסה של אנשים בו זמנית בשעה של פאניקה, למשל כאשר צריך לאפשר לכל האנשים הנמצאים באותו בניין לצאת החוצה, בגלל שריפה שמשתוללת. יש הכרח לשימוש בידיות מסוג זה, כאשר החוק הישראלי אף דורש את השימוש בהם בכדי להעניק אישור בטיחות למבנים. הידית מהסוג הזה יכולה להיות רלוונטית הן לבנייני מגורים והן למקומות ציבוריים כמו קניונים, מתנ"סים, מלונות ועוד.

מדוע ידית בהלה נקראת בשם זה?

כאמור מדובר בצורך לתת מענה נכון למצב חירום, משמע מצב של בהלה, לכן ידית בהלה נקראת כך. היא הרי מסייעת לפוגג את הפאניקה בכך שהיא מזרזת את יציאה האנשים החוצה, מתוך המקום שהם חייבים להתפנות ממנו. הרעיון הוא להבטיח את שלומם של האנשים המתגודדים יחד באותו בניין ובמצבים מסוימים מסכנים את עצמם בעצם הישארותם במקום. האפשרות המהירה להימלט, בזכות ידיות בהלה המותקנות על הדלתות, מייצרת בטיחות רבה יותר, בהשוואה לשימוש בידית רגילה של דלת, שעלולה לעכב את שחרור האנשים.

אילו סוגים של ידיות בהלה קיימות?

קיימת בשוק ידיות מכל הסוגים, החל מידיות פשוטות המתאימות לדלתות משרד ועד לידית המאסיבית הנקראת ידית בהלה. באופן עקרוני יש להתקין ידית כזאת לרוחב של הדלת, כאשר השוני בין הדגמים השונים של הידיות מטרתו לאפשר התאמה לכל סוגי הדלתות וכן להעניק מראה מעוצב לדלת – ניתן לבחור בין סוגים שונים, המוצעים בגוונים שונים. חשוב מאוד לבצע בחירה מדויקת ונכונה עבור הבניין שבו עומדת להיות מותקנת דלת עם ידית כזו, כיוון שהיא צריכה לעמוד בסטנדרטים מאוד גבוהים ולהתאים באופן מושלם לדלת. בנוסף כדאי לקבל שירות של תיקונים, במידת הצורך, אך ורק מאותה החברה שהתקינה מלכתחילה את הידית, כיוון שכך יוכלו אנשי המקצוע להיות בקיאים במיוחד במנגנונים השונים של הפריט ולבחור את אופן הטיפול הנכון ביותר עבורו.

מתי יש צורך להתקין את הידית הייחודית הזו?

על פי החוק הישראלי, ישנה דרישה להתקין דלת עם ידית בהלה בכל בניין שבו ישנה דלת המשמשת ליציאה החוצה, או יציאה אל חלק אחר של אותו הבניין. בנוסף, דלת כזו נדרשת גם במקומות העמוסים בבני אדם ובמקרה זה, הם אינם חייבים להיות בקומות גבוהות. מקומות מסוג זה עשויים להיות אולמות שמחות למשל, מסעדות וכו', אשר במצב חירום חייבים לפנות מאות אנשים בבת אחת החוצה. יציאה כה עמוסה המלווה, בדרך כלל, גם בבהלה של האנשים, חייבת להתאפשר וכמה שיותר מהר. זוהי התכונה המרכזית של ידית הבהלה: היא מאפשר דחיפה של הדלת החוצה על ידי כמה אנשים גם יחד, בצורה נוחה וגם כאשר הדלת עצמה כבדה מאוד.

פורסם על ידי