מדוע חשובה ולידציה- הייטק ברמה אחרת

מדוע חשובה ולידציה- הייטק ברמה אחרת

לא רבים יודעים זאת, אבל בתוך עולם ההייטק הנוצץ והשופע מסתתר עוד נדבך משמעותי מאוד, שבלעדיו מוצרים רבים לא היו יוצאים לשוק. כשמו כן הוא, תהליך ולידציה הוא למעשה "תיקוף" – מתן תוקף מקצועי או איכותי, כלכלי או פרקטי, מוגן לשימוש או לא- לכל מוצר הנוצר בתעשיית ההייטק כיום. בתוך רבות מחברות ההייטק המנוסות מצויים אנשי צוות בתחום הולידציה, שתפקדם הוא לבדוק את טיב המוצרים או התוכנות המיוצרות בטרם יוצאו לשימוש נרחב. תעשיית ההייטק יכולה להוציא מקרבה אלפי פיתוחים מקוריים וחדישים, אך ללא בדיקת התיקוף, ייתכן כי המוצר כלל לא אמין כפי שציפו. לחילופין, מוצר אשר עבר בדיקת תיקוף משמעותית ומקיפה יהיה מוצר שביטחונו בשוק גבוה הרבה יותר, מוצר ברמה אחרת.

מה כבר אפשר למצוא בבדיקת ולידציה?

כאמור, חברה טובה מבינה בצורך שלה לעשות בדיקת ולידציה לטכנולוגיות אותן היא מפתחת. בפועל, הבדיקה הזו באה לידי ביטוי במדידה של כמה פרמטרים בתוך המוצר הנבדק אשר ניתנים לאומדן באמצעות שאלות מנחות שהבודקים יכולים לשאול בנוגע למוצר. נציין כמה דוגמאות מתוך פרמטרים של בדיקה-

  • שימוש- האם המוצר עובד בצורה חלקה? האם הוא מסוגל לשרוד לאורך זמן?
  • תקלות- האם המוצר מציג "באגים" מכל סוג? האם יש נקודה במוצר שלא חשבו עליה?
  • אמינות- האם המוצר מציג את התוצאות המצופות והנכונות?
  • תשתית- האם המוצר נבנה בצורה הנכונה תחת בקרה ותכנון השלבים בהתאם לידע בנושא?

הדוגמאות עוד רבות, אך למעשה הציפייה היא שבשלב זה הבודק יציג מיומנות בתכנים הרלוונטיים, כמו גם מקוריות וחשיבה מחוץ לקופסה. עליו לחשוב על דברים שאולי לא נחשבו במהלך העבודה, כך שיוכל לוודא את המוצר "מכל הפינות". אז מי יעשה עבודה שכזו?

מומחי הולידציה

לרוב מדובר באנשים בעלי הסמכה וידע נרחב בעולמות התוכנה והמחשוב, במיוחד כאשר מדובר בעולם תוכן כמו הייטק. האנשים הללו עשויים להתחיל את דרכם כמהנדסי תוכנה, אך הכישורים שלהם יכולים לתרום לשילובם בתחומים רבים ומגוונים בשוק התעסוקה. מלבד ההכשרה הפרקטית, לעבודת ולידציה נדרשים גם כישוריים ייחודיים של חשיבה מקורית, ראיית מכלול, ויכולת עבודה בצוות. עבודה זו עלולה להיות מורכבת בהתחשב בכך שהיא כוללת מתן ביקורת לאנשי צוות ברמה יום יומית. עם זאת, הקפדה על כבוד הדדי ושיתוף פעולה בתוך צוות העבודה יאפשרו סביבת עבודה נעימה, מכובדת ומקצועית שתאפשר לפתח את המוצר הטוב ביותר ביחד.

הידעת?

טעות נפוצה היא לחשוב שהשלב האחרון בהכרח בפיתוח של כל מוצר הוא בדיקת ולידציה. הייטק כיום מראה אפשרות נוספת גם כן, ויעילה לא פחות- ולידציה לאורך הדרך. שלבי הולידציה יכולים לבוא לידי ביטוי גם במהלך הפיתוח בחברות ההייטק, ולאו דווקא בסופן. כך ניתן גם לחסוך אכזבות בסוף הדרך, ולפתור אותן מבעוד מועד.

 

 

 

פורסם על ידי