מדוע בת ים ונתניה נחשבות לערים עם פשיעה גבוהה והאם זה בכלל נכון?

מדוע בת ים ונתניה נחשבות לערים עם פשיעה גבוהה והאם זה בכלל נכון?

במרבית הפעמים בהן נשמע את שמות הערים בת ים ונתניה באותו משפט, יהיה זה ככל הנראה במהלך שיחה המתייחסת לפשיעה בערים. בת ים ונתניה הן אמנם ערים השוכנות בגוש דן, באיזור המרכז, אך נחשבות שתיהן לסוג של פריפריות במרכז, בהן האוכלוסייה פחות חזקה ואמידה מאשר בשאר ערי המרכז ובעקבות כך הרושם הוא כי הפשיעה נמצאת במגמת עלייה מתמדת.

הדעה הרווחת היא כי בערים אלו ישנה "השתלטות" מסוימת של ארגוני פשיעה, אשר הורסים כל חלקה טובה בעיר, שיש יריות בכל עבר ומסוכן מאוד ברחובות. הדעה הזו נוצרה בעיקרה בעקבות האוכלוסייה בערים, שכאמור, נחשבת לחלשה יותר מאשר בשאר ערי המרכז. ככל הנראה, מי שיידע לאשש או להפריך את הדעות הרווחות לגבי הערים הללו, יהיה עורך דין פלילי בנתניה או בבת ים. שכן אלו נתקלים בכל סוגי האוכלוסיות ויש ביכולתם להשוות באיזו עיר הפשיעה קשה וגבוהה יותר ובאיזו עיר מדובר בשמועות ותו לא.

ובכן, האם השמועות נכונות?

עוד בתור ילדים השרישו לנו כי הערים בת ים ונתניה הן ערים בהן האלימות חוגגת, המשטרה מושחתת וכי מי שלא תושב בהן לא יצליח לשרוד בהן לאורך זמן. לדור שנות ה-90 ככל הנראה נחקקו בזיכרון ראשי התיבות שהומצאו כמעט לכל עיר בארץ, ולאלו שלא מכירים או לא זוכרים – הרשו לי לשתף אתכם, ראשי התיבות שנבחרו לעיר בת ים היו "בוא תראה, יש מכות" ולעיר נתניה "נשמה, תזמיני ניידת, יש הרוגים".

הסטיגמות הללו מלוות את שתי הערים האלו לאורך עשרות שנים, גורמות לדעות שליליות וגורמות לפחד בלתי מוסבר, שהרי מביקור קצר בערים ניתן להבין כי מדובר בערים מתפתחות עם רצועות חוף מהמדהימות בארץ.

אם בכל זאת נרד לשורש העניין, חיפוש מהיר מעלה כי בת ים ונתניה כלל אינן מופיעות ברשימת הערים בארץ בהן אחוז הפשיעה גבוה באופן משמעותי מבכל עיר אחרת. ובכלל זה, אחוז הפשיעה בהן אינו גבוה באופן קיצוני ביחס לכמות תושבים מול כמות מקרי פשיעה. בחיפוש זה עולה כי ערים יותר מרכזיות, הנחשבות לבטוחות יותר, הן אלו המופיעות בראש הרשימות.

אם כך, איך נוצרו הסטיגמות הללו?

נכון שישנן סטיגמות שנוצרות יש מאין, אך יכול מאוד להיות שבעבר הדבר באמת היה כך ואחוז הפשיעה בערים אלו היה גבוה במיוחד. כך או כך – בימינו אנו, ההקשר בין בת ים ונתניה לבין פשיעה מוגברת אינו נראה מחובר למציאות, או לכל הפחות מופרז בחשיבותו.

שמועות הן דבר שמקיף אותנו מדי יום, בין אם באמצעות התקשורת שמחליטה מה עלינו לדעת ומתי, ובין אם סיפורים שעוברים בינינו לבין עצמנו ומקבלים גוון אחר בכל פעם. אז איך נדע מה באמת קורה בערים אלו? נסו להגיע אליהן ולגלות בעצמכם.

פורסם על ידי