מאזניים מעבדתיים-מסה, משקל וסוגים השונים

מאזניים מעבדתיים-מסה, משקל וסוגים השונים

כדי להבין היטב כיצד פועלים סוגי מאזניים מעבדתיים חייבת להיות הבנה של ההבדל בין מסה למשקל.

מה זה מסה?

מסה היא יחידה קבועה של כמות החומר שיש לאובייקט. היחידות הנפוצות ביותר למסה הן קילוגרם וגרם.

מהו משקל?

משקל- הכוח שבו גוף נמשך לעצם שמימי כלשהו (נמדד בניוטון). זה תלוי בכוח המשיכה על הפריט כפול המסה, שהיא קבועה. משקלו של עצם על ראש ההר יהיה קטן ממשקלו של אותו עצם בתחתית עקב שינויים בכוח המשיכה. יחידת מדידה למשקל היא הניוטון. ניוטון לוקח בחשבון את המסה של עצם ואת כוח המשיכה היחסי ונותן את הכוח הכולל, שהוא משקל.

למרות שמסה ומשקל הן שתי ישויות שונות, תהליך קביעת המשקל והמסה נקרא שקילה.

מה התנאים למדידה נכונה

1.דיוק: היכולת של משקל לספק תוצאה הקרובה ככל האפשר לערך בפועל. למאזנים המודרניים הטובים ביותר יש דיוק של יותר מאחד ל-100 מיליון כאשר משווים מסות של קילוגרם אחד.

  1. כיול: ההשוואה בין הפלט של המשקל או המאזניים מול ערך סטנדרטי.

3.קיבולת: כמה ניתן למדוד בשקילה אחת

4.דיוק:קבלת אותה תוצאה בכמה מדידות דומות

  1. קריאות זוהי החלוקה הקטנה ביותר שבה ניתן לקרוא במאזניים. זה מגיע מ 0.1 גרם עד 0.0000001 גרם. קריאות מציינת את מספר המקומות לאחר הנקודה העשרונית שניתן לקרוא.

סוגי מאזניים למעבדה:

סוגי המאזניים המעבדתיים הינם מגוונים וכוללים:

-מאזניים אנליטיים: משתמשים במאזניים אנליטיים במעבדות אוו במקומות בהם יש צורך ברגישות גדולה לשקילת פריטים. מאזנים אנליטיים מודדים מסה. ניתוח כימי מבוסס תמיד על מסה ולכן התוצאות אינן מבוססות על כוח הכבידה במיקום מסוים, מה שישפיע על המשקל. בדרך כלל, הקיבולת לאיזון אנליטי נעה בין 1 גרם לכמה קילוגרמים, כאשר דיוק עולים לרוב על חלק אחד ל-106 בקיבולת מלאה. מאזנים אנליטיים כל כך רגישים שאפילו זרמי אוויר יכולים להשפיע על המדידה. כדי להגן מפני זה הם חייבים להיות מכוסים במגן. מדובר במארז פלסטיק או זכוכית עם דלתות המאפשרות גישה לבפנים

-מאזני דיוק: מאפשרם דיוק וקביעה זריזה של המסה במעבדה. הם מייצרים קריאות ויציבות טובה. השימושים שלו בתעשייה רבים וכוללים מחקר כימי, בקרת איכות, פארמה, כימיקלים, מזון, חינוך ,טקסטיל.

-מאזני מיקרו: מאפשרים שקילה מדויקת לגרמים בודדים בדיוקים גבוהים של מיקרוגרמים בודדים. קריאה החל מ 1 מיקרוגרם. השימושים שלו בתעשייה הם ב תרופות, פיזיקליות, כימיות, ביולוגיות ורפואיות.

טיפול ושימוש במאזניים אנליטיים

כדאי מאוד להשתמש בנהלים מתאימים כמו כל ציוד מעבדה אחר. הטמפרטורה צריכה להיות בטמפרטורה החדר לפני שקילה, אם חם מדי הקריאה תהיה פחותה מהמשקל בפועל. בנוסף אם המאזניים סגורים, האויר החם ישקול פחות מהאוויר באותו נפח בטמפרטורת החדר.

בנוסף חשוב מאוד לנקות אותו. מאזניים מעבדתיים חשופים לכימיקלים רבים שעלולים להגיב לא טוב עם תחתית המאזניים וזה ישפיע על דיוק המשקל.

בואו ניגע בנושא אבק של כימיקלים במאזניים. מצב זה עלול לגרום לתוצאות שגויות ביותר ולכן חשוב להמנע מזה. ברוב המעבדות יותר מאדם אחד משתמש במכשיר, לא תמיד יודעים מה נשקל שם לפני. קיים סיכוי שייתכנו מגע עם כימיקלים שנשארו מהבדיקה הקודמת וזה יכול להיות מסוכן. יש לשמור על המאזניים נקיים במיוחד!!

טיפול חשוב נוסף הוא כיול. השקילה לא יכולה להיות מדויקת ללא הגבלה, תמיד צריך לבדוק שהמכשיר מכויל.

מהי קריאות

החלוקה הקטנה ביותר שבה ניתן לקרוא מדידה.

מיקום תמונה 2

פורסם על ידי