לאכול בריא והקשר לערך תזונתי טונה

לאכול בריא והקשר לערך תזונתי טונה

טונה, אחד מדגי המאכל הפופולריים ביותר בישראל, נחשב ובצדק למרכיב חשוב בתזונה בריאה. לפני שנספר על ערך תזונתי טונה, יש כמה דברים שנרצה להבהיר. מרבים לדבר על מזון בריאות או על תזונה לא בריאה. אז מה זה בעצם לאכול בריא? המשמעות היא למעשה לספק לגוף שלנו את שני הדברים החשובים ביותר. ראשית, אספקה של אבני הבניין החיוניים של הגוף (כלומר חומרים שהגוף לא יכול לייצר באופן עצמאי). שנית, תזונה בריאה אחראית לאספקה של "חומרי דלק". הגוף זקוק לאנרגיה זמינה עבור התאים, בשביל שנוכל להפעיל את השרירים, לתפקד, אפילו כדי לנשום. אחרי שדברים אלה ברורים, נתאר את המשמעות התזונתית של טונה ובמה היא מועילה לנו, צעירים ומבוגרים גם יחד.

קלוריות, שומנים ופחמימות בטונה

כמעט כל דיאטה מודרנית מתארת תזונה דלת קלוריות ומופחתת בשומן. אך יש להדגיש כי אנו חייבים לצרוך קלוריות (שמספקות לנו אנרגיה) וגם רמה מסוימת של שומן נחוצה. אבל נשים לב שכאשר התזונה מגוונת, והיא צריכה להיות מגוונת, קל לספק לגוף די והותר קלוריות ודי והותר שומנים. ומה שצריך להיות זהו איזון נכון עם חלבון איכותי.

החלבון האיכותי שבטונה מעניק לגופינו את אבני הבניין החיוניות שנקראות חומצות אמינו. חלק גדול מהן איננו מיוצר בגוף ולכן, אנו צריכים להעדיף מזונות שמכילים שפע מהם. אז אם לאכול בריא זאת אומרת לצרוך קלוריות במידה, שומנים במידה ולשים דגש על חלבונים איכותיים, שימו לב לערך תזונתי טונה: מרבית הקלוריות המגיעות מהשימורים האהובים מגיעים מן החלבון. אפילו אם מדובר בשימורי טונה בשמן, הרי שמעל שישים אחוזים מהקלוריות מגיעות מחלבון. על כך יש להוסיף שלא מסתתרת בפנים בכלל תכולה של פחמימות.

המון חלבון והמון חומצות אמינו

דג הטונה הפופולרי ביותר בארץ שייך לזן הבהיר. הוא מספק לנו כ-25 – 30 גרם חלבון על כל 100 גרם דג. בנוסף, הוא מעניק חומצות שומן חיוניות (מחצית מהן בלתי רוויות) וכן שלל חומצות אמינו כגון טריפטופן, ליסין, מתיונין ואחרים. כל אלה מהווים בסיס לרקמות הגוף, בניית השרירים, תחזוקת מערכת החיסון. החלבונים דרושים כבר מגיל צעיר, בילדים, על מנת לעודד גדילה והתפתחות.

לאכול בריא ואפילו לשמור בקלות על המשקל

מלבד חלבונים, לאכול בריא זאת אומרת לצרוך גם ויטמינים מן הטבע. תוספת של טונה לסלט תעניק ארוחה מאוזנת ובריאה. יחד עם זאת, גם בדג עצמו קיימת תכולה נאה של כמה סוגי ויטמינים לצד מינרלים. למשל, ויטמין A, סידן, ויטמינים מסוג B, סלניום ועוד. ההמלצה שלנו, לסיום, לשלב דגם בתזונה השוטפת. אפילו למקפידים על דיאטה, אפשר בהחלט להגיש קציצות טונה אפויות לצד מנת פחמימות, עם ירקות מבושלים או סלט חי. בריא, מזין ואפילו מתקבלת ארוחה קלה להכנה וקלה מאוד לעיכול. לבריאות!

פורסם על ידי