כיצד מטפלים בדיכאון ללא תרופות?

כיצד מטפלים בדיכאון ללא תרופות?

דיכאון הוא מחלה קשה ואל בעיה טריוויאלית שמותר להתעלם ממנה. טיפול בדיכאון יכול להתבצע בתרופות אבל יש שיטות טיפול שמתמודדות אתו בהצלחה גם בלעדיהן.

דיכאון הוא מחלה שחודרת לתודעת האנשים ככל שהיא מתגלה כשכיחה יותר וככזאת שתוקפת גם אנשים שנחשבו לחסינים. היום ידוע שלא כל האנשים מגיבים לתרופות נגד דיכאון ולכן יש לרדת לעומק המחלה, למצוא את סיבותיה אצל הלוקה בה ולטפל בו בשיטות אחרות משום שזה אפשרי.

מכיוון שהסיבות לדיכאון אינן ידועות באמת, אוספים עליו מידע דרך הנסיבות והסיבות שמסביבו, כדי לדעת מי מועד לכך יותר וכיצד אפשר לעזור ללוקים בו. ידוע לנו, למשל, שדיכאון וחרדות קשורים מאוד, ושיש מצבי חיים ומשברים לא צפויים שעלולים לקלוע את האנשים לדיכאון.

כאן זה המקום להסביר שדווקא בגלל העובדות הידועות לנו על הדיכאון אפשר להיעזר בטיפולים קוגניטיביים התנהגותיים כדי לצאת ממנו, משום שדיכאון וחרדות מקורם במקרים רבים במחשבות שיוצרות מציאות. זהו ביטוי שמוכר לנו מפסיכולוגיה חיובית ומהלך הרוח השגור כיום בתרבות המערבית, שאדם יכול להיות אחראי לרווחתו אם יקבל את התנאים ואת הטיפול המתאים לכך. כלומר, יש לנו הרבה יותר כלים להיעזר בהם גם כאשר לוקים בדיכאון.

כיצד לראות את הדיכאון בהקשר נכון יותר?

דיכאון אינו משנה את היכולת של האנשים לעזור לעצמם אלא רק מסיט את תשומת הלב שלהם לנסיבות שמקיפות אותם מבלי להתמקד בפתרון הבעיה. כלומר, במקום להתמקד בשיפור מצבם האנשים מתחמקים מכך משום שזוהי למעשה מהות הדיכאון, מעין בריחה מהמציאות ומהתמודדות עם העובדות לאשורן. זה בדיוק מה שטיפול קוגניטיבי התנהגותי מנסה לתקן בכלים שונים כמו טיפול בביופידבק.

טיפול כזה יכול להמחיש למטופל שהדיכאון שלו בר טיפול ובר שיפור על ידי כך שהוא מחובר לצג מחשב שמראה לו בדיוק את קצב ההתקדמות שלו ומגביר אצלו את המוטיבציה לשלוט בעצמו ובמצבו. טיפול בחרדות נמצא גם הוא בקטגוריה הזאת ולכן כל שילוב בין השניים יכול לעזור למטופל שמתקשה לראות את האור בקצה המנהרה.

בניית שגרה בריאה

אנשים כאלה יקבלו בדרך כלל גם הנחיות מעשיות לביצוע מטלות על ידי מטפל CBT, כדי לבנות שגרה מחודשת שתעניק למטופל מסגרת חיים יציבה יותר, שבה יוכל לראות שהטיפול אכן מקדם אותו למטרה. שגרה בריאה ופרודוקטיבית נחשבת למסייעת למטופלים בדיכאון לעשות את הצעדים הקטנים שנדרשים כדי לצאת ממנו, וכשעושים זאת בסיוע של מטפל קוגניטיבי-התנהגותי זה מביא לתוצאות טובות.

טיפול בדיכאון ובחרדות בשיטה זו מפחית בהרבה את הראייה המוגזמת של מצבים שונים שגורמים למטופל לחרדות מפני תפקוד תקין. שינוי התפיסה הזאת גורם לו לרצות להכניס אלמנטים יציבים ובריאים יותר לחייו, אם זה ללכת לעבודה אם נמנע ממנה בגלל המחלה, או להכיר חברים חדשים ולמצוא פעילויות שיסבו לו הנאה ועניין. חולי דיכאון בדרך כלל מאבדים את שמחת החיים ואת הרצון להשתלב שוב בחברה ולהשתתף בפעילות שגרמה להם להנאה עד אז, ולכן יש לזה חשיבות גדולה שבכל פעם שמטופל כזה מצליח להחזיר לעצמו עוד פיסת חיים נורמטיביים הוא מחזק את היכולת שלו לשלוט בהם.

טיפול ביופידבק ליציאה מדיכאון

היום ברור שבעזרת טיפול כזה שמשנה את התפיסה של הלוקים בדיכאון ובחרדות אפשר גם להחזיר להם את האפשרות לראות אחרת כל משבר שקורה ועלול לקלוע אותם שוב למצב דיכאוני. זה חשוב במיוחד לתת להם כלים להתמודדות כזאת ולעגן אותם בתוך שגרת מטלות שיוצרות מסגרת, משום שזאת רשת הביטחון ההתנהגותית שלהם שמחזקת את תפיסת המציאות שלהם והתגובה הרגשית.

ככל שיש להם במה להיאחז הם גם מקבלים הוכחות לכך שהם מסוגלים לעזור לעצמם ולצאת מדיכאון בעזרת מטפל CBT ותוך כדי טיפול ביופידבק. שם הם מקבלים את ההדגמה הכי מוחשית לכך שהם שולטים בעצמם ובגורלם.

המאמר נכתב ע״י ד״ר עפר בר נחום מומחה בטיפול בדיכאון ע״י שיטת CBT

צילום: Pixabay

פורסם על ידי