טיפול סיעודי בבית

טיפול סיעודי בבית

קשישים סיעודיים רבים זקוקים לפיקוח מתמיד ולסיוע בפעולות רבות, מהקטנות והפשוטות ביותר. לרוב, בני המשפחה המיידיים לא זמינים לפיקוח וסיוע בכל שעות היום, ולכן נפתחות שתי אופציות: אופציה אחת היא מעבר לבית אבות סיעודי, בעוד אופציה אחרת היא טיפול סיעודי בבית.

כאשר הטיפול מתרחש בבית, מטפלים סיעודיים מוצמדים לקשישים ומסייעים להם בשגרת היומיום, מפקחים עליהם ועוזרים להם לשמור על אורח חיים תקין גם כשממשיכים לגור בבית, בסביבה המוכרת.

מה עושים מטפלים סיעודיים?

מטפלים סיעודיים עוזרים לקשיש בניהול שגרת חיים תקינה, בהתאם למצבם הפיזי והנפשי. קשישים מסוימים יזדקקו לעזרה בהלבשה, אכילה ורחיצה, בעוד קשישים אחרים יצטרכו עזרה בעיקר בהתניידות בבית ומחוצה לו, ואחרים יזדקקו בעיקר להשגחה ופיקוח.

מטפלים סיעודיים מסייעים גם במתן תרופות ומתזכרים את הקשיש לקחת את התרופות. כמו כן, מטפלים סיעודיים מסייעים לקשישים בפעולות הקשורות בניהול משק הבית, כמו סידור וניקוי בסיסי של הבית, בישול אוכל, קניות לבית וכביסה.

היתרונות בטיפול ביתי

יש כמה יתרונות ברורים לאופציה הזאת, כשהיתרון הראשי הוא האפשרות להישאר בבית המטופל ולא לעבור להתגורר במוסד. כך, הקשיש זוכה לשמור על אורח החיים שהוא מכיר היטב, על הסביבה שלו ועל הקהילה, ולא לשנות מקצה לקצה את כל מה שהורגל לו. מעבר לבית אבות  כרוך פעמים רבות בקושי נפשי בשל השינוי הקיצוני, ולכן טיפול ביתי הוא מועדף על ידי קשישים רבים ובני משפחתם.

דבר שצריך לתת עליו את הדעת הוא התאמת הבית לצרכי הקשיש. בניגוד למוסדות לקשישים, שם מתאימים את מתקני המוסד למטופלים הסיעודיים, בבית הפרטי כנראה שהמצב לא כך; לכן, יש לקחת בחשבון התקנת עזרים מסוימים כמו מעקה במקלחת, מיטת טיפולים, כיסא גלגלים, מעלית (במידה ומדובר על בית קומות) ומכשור רפואי. כשאתם מחליטים האם להשאיר את המטופל הסיעודי בבית, יש לקחת בחשבון דברים אלו.

מימון מטפלים סיעודיים

אמנם כתבה זו מתייחסת בעיקרה לקשישים, אך גם מטופלים בגילאים נמוכים יותר עלולים להזדקק לטיפול סיעודי – למשל אנשים בעלי מוגבלויות, אנשים שעברו תאונות או חולים במחלות מגבילות. כתלות במצב הבריאותי של המטופל, ביטוח לאומי וקופות החולים מעניקים מימון למטפל סיעודי בבית לתקופה מסוימת ולמספר שעות מוגבל.

במידה ומעוניינים בטיפול קבוע וממושך, ניתן להעסיק מטפל סיעודי באופן פרטי במשרה מלאה, במימון פרטי או בסיוע של חברות הביטוח וקופות החולים. במקרה כזה, כדאי להתייעץ עם שירותי סיעוד מקצועיים שיסייעו לכם למצוא את המטפל/ת המתאימה בדיוק עבורכם.

צילום: pixabay

פורסם על ידי