חשיבותו של עיצוב מוצר בתהליך פיתוח (חובה לכל יזם)

חשיבותו של עיצוב מוצר בתהליך פיתוח (חובה לכל יזם)

תופעה מעניינת וחיובית נגרמת בזכות הקורונה. כן יש גם כאלה. ישראלים רבים בוחרים לנצל את המצב ה"חדש" שיצר המצב, ואת העובדה שהתפנה להם זמן לחשוב קדימה (לאת קצת מהקופסא). אי לכך, פוקד את ישראל גל חדש של יזמים והוגי רעיונות. וכולם מעוניינים להיות פורצי הדרך הבאים.

אם אתם יזמים של מוצר מוחשי פיזי, כדאי לכם לדעת יותר על נושא עיצוב המוצר. ולא רק התכנון שלו. במאמר הבא ניתן לכם כמה דגשים על חשיבות עיצוב המוצר בפרויקט שלכם.

מה הוא עיצוב מוצר?

נתחיל מהיסוד. עיצוב מוצר (או בשמו השני עיצוב תעשייתי) הוא אחד התחומים החשובים ביותר עבור הפרויקט שלכם. למה? תסתכלו סביבכם רגע. רק על השולחן במשרד או על הסביבה בבית שלכם. מה אתם רואים? מוצרים. זה נכון.

לכל מוצר יש את האופי שלו. אתם בטח יכולים להבחין מיד מאיזו חברה מתקן טיהור המים שלכם, מאיזה מותג הגיע המיקסר, או עד כמה נוחים העכבר, המקלדת וכיסא המשרד שלכם. נכון?

מבלי להתייחס לזה בצורה מקצועית מדי, זהו עיצוב מוצר. ועל כך אחראי מעצב מוצר. על קצה המזלג. העיצוב מכליל בתוכו את האופן שבו צרכנים יתייחסו אל המוצר שלכם, את המיתוג שלו, ולא פחות חשוב את הארגונומיה והמראה החדשני שלו, שצריכים ללכת יד ביד עם הרעיון עצמו.

בואו ננסה להמחיש את זה בצורה משעשעת. נניח שבחרתם לפתח איזשהו מוצר לתעשיית חיות המחמד או באופן ממוקד יותר לכלבים. הייתם רוצים שהמוצר שלכם יהיה מעוצב בצורה מסוימת המבדילה אותו משאר המוצרים, וגם מדברת ב"שפה" של התעשייה הזו. לא הייתם יוצרים עכשיו משהו שדומה לפטיש נכון? או סתם קופסא. הייתם רוצים שזה יראה כמו עצם, משחק, משהו משעשע. כדי שהבעלים של הכלב (לא הכלב.. הוא לא שם לב לכך) יתעניינו במוצר שלכם וירצו לקנות אותו.

אז מה החשיבות של עיצוב המוצר בשבילכם?

כל מוצר באשר הוא מורכב בדרך כלל מאיזשהי מערכת ראשית כלשהי, אשר יוצרת פעולה מסויימת. דוגמא פשוטה לכך – קומקום. בסופו של יום מדובר בסך הכל בגוף חימום שמחמם מים. ההבדלים בין המערכות השונות במקרה של קומקום יכולים להיות בכל הקשור לאיכות החומרים מהם עשויה המערכת עצמה. מעבר לכך, יש עטיפה. פלסטיק כלשהו (או מראה מתכתי) עם ידית, מפסק ועיצוב מסוים. כדי להתאים למגוון המוצרים שיש לכם בבית.

באותו אופן אפשר להתייחס לכל מוצר מורכב. יש מנגנונים שעושים פעולות שונות, והם "עטופים" בצורה מסוימת. לא שעיצוב תעשייתי נועד "לעטוף" מנגנונים. זה מקטין את כל הדבר החשוב הזה שנקרא עיצוב. אלא, העיצוב בדרך כלל לוקח בחשבון את הממשק בין משתמש הקצה לבין המוצר.

בנוסף, על הדרך מה שנקרא, יש למעצב את היכולת לקבוע את נראות המוצר, את ייחודו, את הבדלתו משאר המוצרים בקטגוריה. ועל כך נמדד עיצוב מוצר איכותי.

החשיבות העיקרית היא שאין להזניח את העיצוב. יש מי שבוחר להזניח, ומה שקורה בדרך כלל הוא שהמוצר כושל. או הפיתוח. כי מה זה עוזר שהפעולה שתכננתם לעשות קיבלה מענה במנגנון מכאני, אם משתמש קצה לא יכול לתפעל את המוצר בקלות?

תחשבו על זה בפעם הבאה שעולה לכם רעיון, ושיהיה בהצלחה.

צילום: FREEPIK

פורסם על ידי