חקירות מס הכנסה – כיצד מתנהלת חקירת מס בישראל?

חקירות מס הכנסה – כיצד מתנהלת חקירת מס בישראל?

חקירת מס הכנסה מתבצעת כאשר נוצר חשד כי נישום מעלים הכנסות באופן כזה או אחר כאשר המידע המחשיד עלול להגיע לרשויות בין היתר עקב הלשנות, לאחר בדיקת חומר של הנישום עצמו או של גורמים עסקיים ואחרים הקשורים אליו, הצלבות מידע וכו'.

עברות מס מתבצעות לרוב במספר דרכים – השתמטות מתשלום מיסים, התחמקות מדיווח, מקרים של הונאת הרשויות, ולעיתים, עבירות שנעשו תום לב, מחוסר הכרת החוק ועוד. העונשים על העבירות החמורות יכולים להיות מאסר עד 7 שנים, ובנוסף, קנסות בסכומים נכבדים. לכל חקירה, אפילו אם היא מתבצעת על עבירות קלות, יש להיערך כיאות, בין היתר התייעצות עם עורך דין ורואה חשבון, אם ניתן, כל זאת כדי למנוע הסתבכויות  מיותרות שמקורן, בין היתר, בחוסר הכרת החוק או ההליכים בעת החקירה.

תחילה נפתחת לרוב חקירה סמויה ובמסגרתה פונים החוקרים לרואה החשבון של הנישום, או אל לקוחות, ספקים ונותני שירות אחרים. לאחר ביסוס החשדות הראשוניים נעשית פנייה אל החשוד עצמו. החקירה הגלויה יכולה להיעשות במשרדי רשות המס, בביתו או משרדו של הנחקר, או אף בבית המעצר לאחר מעצרו בגין מציאת ראיות לביצוע עבירת מס ובעקבות החלטת שופט. הזמנת נחקר יכולה להיעשות טלפונית, על ידי הודעה או בכל דרך אחרת. הנחקר חייב להגיע לחקירה אחרת עלולים להיפתח נגדו הליכי מעצר.

עוד חשוב לדעת כי…

לנישום הנחקר קיימות זכויות בסיסיות, כך למשל הוא יכול לבקש הסבר מפורט על החשדות נגדו על מהות החקירה. הוא רשאי להתייעץ עם עורך דין לפני שהוא מגיע לחקירת מס וזכותו המלאה לשמור על שתיקה ולא לענות לשאלות החוקרים כדי להימנע מאי הפללה. חקירה בנושאי העלמות מס נחשבת לחקירה פלילית, וככזו, לנחקר ישנן זכויות נוספות במיוחד אם היא מתארכת – הוא זכאי לשמור על פרטיותו וכאשר הוא נשאל שאלות שאינן מידתיות או שאינן קשורות, כמו למשל על עברו והעדפותיו המיניות, הוא רשאי שלא לענות. במקרה של מעצר הוא זכאי לשיחת טלפון עם עורך דינו מלבד במקרים של חשד לשיבוש חקירה.

חקירה יכולה להתארך עד לפרקי זמן של ימים ואף שבועות ואורכה ומורכבותה תלויים בכמות החומר, המסמכים הקיימים, הראיות והחשדות. במקרים הנדרשים ובהינתן אישורים רלוונטיים, חוקרים רשאים לחדור למחשב האישי של הנחקר, לחשבונות הבנק, לקבל צו חיפוש מבית המשפט ואף לצותת לשיחות הטלפון שלו. החקירה האישית עצמה מתועדת ויכולה לשמש כחלק מחומר החקירה, ומשום כך, כדאי לנחקר לשמור על זכות השתיקה ולהיזהר משיחות חולין מיותרות מלבד התייעצות עניינית עם עורך הדין. במידה ונעשית פנייה טלפונית, זכותו  לקבל את פרטי החוקר שיצר עימו קשר, לבקש דחיית מועד החקירה ולקבל ייעוץ מקדים מעורך הדין. מומלץ ליצור קשר עם עורך דין כבר  בשלבים הראשונים של החקירה ואפילו כאשר היא עדיין לא רשמית. ישנם גם מצבים בהם ניתן לסיים את התהליך בתשלום כופר ולהימנע מהגעה לבתי משפט, אופציה זאת הינה מועדפת במקרים רבים.

זקוקים לייעוץ מקצועי של עו"ד מסים בנושא? לחצו כאן.

פורסם על ידי