חס-חם: להתחמם בחורף בלי לחמם את חשבון החשמל

חס-חם: להתחמם בחורף בלי לחמם את חשבון החשמל

עכשיו זה רשמי: החורף כבר כאן. כולנו נמצאים בחיפוש מתמיד אחרי דרכים להתחמם. אבל החום הזה עולה כסף בדרך כלל, ולא מעט. אז כדי שחשבון החשמל לא ירתיח אתכם – ריכזנו כמה טיפים שיעזרו לכם לחסוך בחורף בלי לבזבז יותר מדי אנרגיה – תרתי משמע

זאב נחמנזון

נכון, אנחנו לא מוקפים במתים מהלכים שמאיימים להשמיד אותנו כמו ב"משחקי הכס", אבל גם אלינו החורף הגיע. לפי כל הסימנים והתחזיות – הוא הולך להיות חורף קר מאד ביחס לשנים קודמות, וגם אם נערכתם אליו מראש, הכנתם בגדים חמים, בדקתם שמכשירי החימום עובדים והוצאתם את שמיכות הפוך מהארונות העליונים – תמיד יש עוד דברים שאפשר להכין או ללמוד עליהם, והם אפילו יכולים לחסוך לכם כסף.

החום מתחיל מבפנים

לפני פחות מ-100 שנים לא היו לבני האדם מזגנים. לפני 400 שנה לא היו לבני האדם תנורים ולפני 2,000 שנה אפילו בגדים בקושי היו להם. מה שכן היה להם זו אש – לידה הם התחממו ושמרו על עצמם, אך בלהבה שלה הם השתמשו גם לבישול ולהכנת תה מצמחים, אשר שתייתו שמרה גם על בריאותם וגם על חום גופם מבפנים. היום הרבה יותר קל ובריא למצוא תה איכותי וטעים, ואתם אפילו לא צריכים להדליק מדורה בסלון. בר מים יעשה עבורכם עבודה נפלאה גם בגזרת המים הרתוחים, ותוכלו ליהנות מכוס תה מפנקת, שתעלה את טמפרטורת הגוף שלכם בכמה מעלות נפלאות. אשרי הטכנולוגיה.

אם כבר טכנולוגיה

אין תחרות – מבין כל אמצעי החימום החשמליים בבית המזגן הוא האמצעי היעיל ביותר. מצד שני, השימוש במזגן עדיין יכול לעלות כסף רב ולכן כדאי להשתמש בו בחכמה. טמפרטורת החדר צריכה לעמוד על 20-21 מעלות. אם תעלו מעבר לכך גם הוצאות החשמל יעלו ובפער משמעותי. אם אתם רוכשים מזגן חדש בדקו מה הדירוג האנרגטי שלו – ככל שהמזגן חסכוני יותר כך עלויות השימוש בו תהיינה נמוכות יותר. במידה ומדובר במערכת מיזוג מרכזי הקפידו לסגור פתחי מיזוג בחדרים ריקים, כך החימום בבית ינותב רק לחדרים בהם ישנם אנשים. בכל מקרה – הגיפו חלונות ודלתות שיכולים לגרום לבריחת חום נוספת. בשעות בהן השמש לא זורחת, כדאי אף להגיף תריסים במטרה ליצור שכבת בידוד נוספת.

אם כבר בידוד

בידוד חום הוא סטנדרט מחייב בעולם הבנייה בישראל היום, וכבר עשרות שנים באירופה. עדיין, לא כל הבתים בארץ מבודדים ולצערנו חלק גדול מהבידוד אינו לגמרי יעיל, בעיקר בגלל חוסר ידע מקצועי. לא מעט מקרים ניתן לפתור באופן עצמאי – למשל על ידי הדבקת יריעות מבודדות אותן ניתן לרכוש בחנויות מוצרי בנייה וחשמל. הפתרון לא תמיד אסתטי, במיוחד אם תעשו זאת בעצמכם, אך קיר מחופה ביריעת בידוד יכול לתת לכם תחושה נעימה יותר מהרגע שאתם נכנסים הביתה מהקור עד לרגע שבו אתם מתעטפים בשמיכה.

אם כבר שמיכה

כולנו משתמשים בשמיכות כדי להתחמם אך רובנו לא בדיוק יודעים למה ואיך הן מחממות. שוב, גם במקרה הזה הדגש הוא על בידוד. שמיכה טובה אמורה לבודד טוב, כלומר למנוע מקור לחדור פנימה אבל גם למנוע מחום לברוח החוצה. וכאן נכנס הקטע המעניין באמת: גוף האדם הוא אמצעי חימום לא רע בכלל. בכל רגע נתון אנחנו מייצרים בין 60 ל-100 וואט. האנרגיה הזו מתורגמת לחום, והחום הזה נפלט מאיתנו. אז מעבר לזה שמיכה טובה תתן לנו ליהנות ממנו – כדאי לקחת בחשבון שככל שנהיה עם פחות שכבות בגדים עלינו – נפיץ יותר חום גוף, ונשמור עליו מתחת לשמיכה.

אם כבר חום גוף

אלפי מחקרים מדעים וגם כאלו פחות מדעיים כבר הוכיחו לא פעם שאחד הדברים הכי בריאים לבני אדם הוא חיבוק. החום האנושי שלנו נותן לנו חיזוק נפשי וכוח, וברמת הפיזית הוא גם מחזיר לנו חום. החום הזה, בהנחה ונקפיד לישון, לאכול ולשתות היטב – לא ייגמר לנו לעולם, ואין שום סיבה לא לנצל אותו היטב.

תמונה: Shutterstock

פורסם על ידי