חורף 2020 – עם הרבה גשמים

חורף 2020 – עם הרבה גשמים

השנה החורף תפס את כולנו לא מוכנים ,אף אחד לא ציפה לכאלו עוצמות של גשמים בטווח זמן כה קצר, נכון לצערנו זה עלה גם בחיי אדם ובנזקים שנאמדים במיליוני שקלים לרכוש ובעיקר בתים, וזאת בעקבות ההצפות הרבות ומערכות הניקוז שאינן בעלות כושר ספיקה כה גבוה.

אבל הגשמים הללו שכאילו לא נראו שנים רבות בישראל, עשו גם הרבה טוב ובעיקר לכנרת, ששנים סבלה ממפלסי מים נמוכים ואף נגעה בקו השחור. רבים הספידו אותה ואמרו  שקו עליון  אדום זה גדול עליה ואין סיכוי שנגיע חזרה לשם. אבל הנה השנה רק בחודש אחד של גשמים סגרה הכנרת פער. בתחילת החורף בתחילת דצמבר עמד המפלס על כ- 212- מטרים מתחת לפני הים.

ובחודשיים בלבד של גשם (שעיקרן בינואר) עלתה הכנרת כמעט ב -2 מטרים והגיע למפלס של 210.41- מתחת לפני הים. זהו נתון בעל משמעויות אדירות למשק המים הישראלי ובעיקר לחקלאים, לענף הדגה ולעוד ענפים רבים שבראשן התיירות אשר מתפרנסים מהמפלס של הכנרת והיד עוד נטויה.

אתר החרמון גם הוא יצא נשכר מכמות השלגים שירדה והרבה גולשים יוכלו לחסוך כסף רב של טיסות ליעדי גלישת סקי אקזוטיים בעולם ולהגיע לחרמון.

ישראל השנה קיבלה מנת גשמים שעשויה לסגור את "האוברדפט המימי" שלה שנמשך עשורים רבים. ניחנו במדינה שמבחינת מזג אוויר אפשר לומר עליה מילה אחת "קיצוניות". הטבע עושה כבשלו, אפקט החממה הנובע מהתחממות כדור הארץ ובקיעת האוזון יוצר מערכות גשם ומשקעים מוזרות שגרמו לחזאים רבים להרמת גבה.

ישראל ,למרות גודלה הקטן, היא מדינה שהתברכה באזורי נוף ומזג אוויר שונים, פערי המזג אוויר בין החרמון לאילת הם גדולים מאוד וכך גם הצמחייה ובעלי החיים שחיים לצד המקומות הללו.

בכלל גשם עושה טוב, הוא ממלא את המאגרים ,מטהר ומנקה את השמיים מאבק שנמצא פה בשפע,
מרווה את האדמה הצחיחה והיבשה, מעשיר את המעיינות. זנים רבים של צמחים ובעלי חיים שלא נראו פה שנים החלו להיראות כאן , בגלל הריבוי במים ובגלל הקמתם של מאגרי מים ופארקי מים רבים, שצצים כמו פטריות אחרי הגשם. למשל פארק נחל באר שבע.

והתיירות שסבלה שנים רבות משפל בעיקר בגלל המחירים הגבוהים, אבל גם בגלל הבעיות שנוצרו מכך שאין מים כגון:  העכברת. כנרת מלאה תביא בקיץ רבבות תיירים ישראלים שיגיעו להנות משפע המים וגם תיירים מחו"ל(כגון: צליינים) אשר מגיעים לכאן גם כך.

לסיכום: האקלים הישראלי משתנה לאור המצב הגלובלי של כדור הארץ וגרם לכך שאנו נהנים ממראות שלא הכרנו והורגלנו במשך שנים. למשל זרימות בנחלים בכל חלקי הארץ (ולא רק בצפון), נחלים באזור המרכז כגון: נחל רבה, נחל נטוף, נחל ענבה ועוד, שבמהלך השנה יבשים, הפכו שוקקי חיים, ובכך  מאפשרים לתושבי המרכז לצפות בשיטפונות ממש על סף מפלס ביתם.

פורסם על ידי